23 / 12 / 2024

Kurumsal emlakçı açılıyor!

Kurumsal emlakçı açılıyor!

Gayrimenkul sektöründeki canlanma, kurumsal emlak şirketlerinin büyüme hedeflerine yansıdı



Konut projeleri satışlarını kendi bünyeleri içinde kurdukları departmanlar aracılığıyla yapma yolunu seçiyor. Bunlardan bir kısmı kurumsal emlak şirketleriyle de işbirliği yapıyor. Konut piyasasında canlılık yeni projelere kaydıkça, 'mahallenin emlakçısının alanı daralıyor.

Bir yandan da tüketici eğilimlerindeki kayma dikkat çekiyor. Havuzlu, güvenlikli sitelere yönelişle birlikte, alıcı veya satıcının, sorun çıkması halinde karşısında kurumsal yapı bulmak istemesi, emlak zincirlerinin önünü açıyor. Giderek büyüyen emlak komisyonu pastasından pay almak isteyen yerli yabancı firmalar, bayiliklerini hızla çoğaltıyorlar.
Coldwell Banker, Gendolfbau, Arthur and Miller gibi yabancılar da pazarda faaliyet gösteriyor. Bu şirketlerin de yerli cincirler gibi cesur büyüme planları var. Gendolfbau, 2011 yılında 250 franchise ulaşmayı hedefliyor. Şu anda 6 franchise var.. Yani 244 franchise verecek. Coldvvell Banker, bu yıl sonunda 20,2011 sonunda 40 franchise ulaşmayı hedefliyor. Halen 50 franchise olan Realty World, 2011 sonunda bunu ikiye katlamak istiyor. Yerli emlak şirketleri için de durum aynı. Onların da yüzlerce yeni franchise verme hedefi var.

DÜNYA'nın bilgilerine ulaştığı 17 kurumsal şirketten 11'i yıl sonuna kadar 265 yeni bayilik verecek. 2011 hedefleri çok daha büyük. Önümüzdeki yıl toplam 560 yeni franchise verecek. Böylece bilgi veren kurumsal şirketlerin 853 olan toplam franchise sayısı, 2011 sonunda bin 678'e ulaşacak.

Şirketlerin bu planları, girişimciler için de yeni bir yatırım alanı açıyor. Kendi işini kurmak ve emeklilik sonrası çalışmak isteyenler için oldukça ilgi çekici olan emlakçilik, yabancı firmaların Türkiye'de boy göstermesiyle kabuk değiştirdi. Franchise uygulamalarını bu anlamda artıran pek çok marka, işletmeci adayları için alternatifleri çoğaltıyor. Sektörde yer alan yerli ve yabancı şirketlerin franchise politikalarında hassasiyet gösterdikleri en önemli nokta ise uzun vadede köklü ve başarılı bir şekilde markalaşabilmek.

Pasta büyüyor
Türkiye emlak pazarı önemli. Emlak uzmanları, "2009'da tapu sicil kayıtları Türkiye genelinde 1 milyon 540 bin ev satıldığını gösteriyor. Bu şanslarda yaklaşık 40 milyar dolarlık işlem hacmi gerçekleşti. Bunun 2.5 milyar dolarlık kısmı emlakçı komisyonu" diyor. Mücadele büyüyen bu pasta üzerinde. Kurumsalların payı giderek artıyor. Önümüzdeki yıllarda franchise veren emlak şirketlerinin daha yüksek gelir sağlayacaklarını belirten Re/Max Türkiye Franchise Satış Bölümü Yöneticisi Ayhan Kaya, "Emlak sektörünün ük yıllarında her mahallede açılan emlakçılar herkesin gözbebeğiydi. Ancak sü-permarketlerin bakkalları devre dışı bırakması gibi, franchise veren emlak şirketleri de mahalledeki emlakçıları devre dışı bıraktı. İşletmeciler artık franchise çatısı altında bir markaya dahil olmayı daha güvenilir buluyor. Böylece 10 yıl içerisinde gelinecek noktaya 1 yılda gelebiliyorlar" dedi.

Tüketici güvenmek istiyor
Tüketicilerin kural dışı uygulamalar nedeniyle çok kez mağdur kaldığım kaydeden Turyap Franchise Koordinatörü Nükhet Demir, "Artık herkes mahalle emlakçıları yerine, karşısında konusuna hakim, güvenilir kurumsal bir hizmet görmek istiyor. Kurumsal isimlerle çalıştıklarında bir sorun yaşasalar da en azından memnuniyetsizliklerini aktarabilecekleri bir sistem var" dedi.

Üniversitelerde Emlak Bölümleri'nin açılmaya başladığını belirten Demir, "Önümüzdeki yıllarda emlak sektöründe standartlan belirleyen yasalar çıkacak. Böylece herkes bu işe soyunamayacak. Sektöre de belli bir standart gelecek" yorumunda bulundu.

Coldwell Banker´de başlangıç 15 bin dolar
ABD'de 'marka değeri en yüksek gayrimenkul şirketi' olarak bilinen Coldwell Bankerin Türkiye CEO'su Gökhan Işık, franchise sayılarının henüz 20'nin altında olduğunu, yakında açılacaklarla 29'a ulaşacaklarını söyledi. Işık, "Yıl içindeki hedefimiz 40'a çıkmak. Sonraki 3 yıl içinde de yaklaşık 150 ofise ulaşmayı planlıyoruz. Türkiye'de gayrimenkul stoğunun ve işlem hacminin en yoğun olduğu bölge İstanbul ve Marmara. Biz de yapılanmamızı çoğunlukla bu bölgede tamamlamayı planlıyoruz. Ofislerimize eğitim ve Coldvvell Banker kurumsal kimliği ile çalışabilmeleri için gerekli doneleri sağlıyoruz. Bu eğitim ve destek kısa süreli bir program değil, belirli aralıklarla kendini yenileyecek olan bir sistem şeklindedir" dedi. Şirketin franchise koşulları şöyle: Başlangıç bedeli: 2011 'in ilk çeyreğine kadar 15 bin dolar, sonrasında 18 bin dolar. Gelirden pay: Aylık cironun yüzde 6.5'i Reklam katılım ücreti: Aylık cironun yüzde 2'si Bayilik verilecek bölge veriller: Marmara Bölgesi

Arthur and Miller'de başlangıç bedeli 6 bin dolar
Hollanda - İngiltere ortaklığı Arthur and Miller'ın Türkiye Koordinatörü Ali Özlük, "Haziran ayı itibariyle de, bölge bayiilikleri sistemini başlattık. Biz, butik anlayışa dayalı bir markayız. Hiçbir işletmeciyi 5 yıllık anlaşma için zorlamıyoruz. Süreyi 2 yıla düşürdük. Reklam ya da marka bedeli olarak ayrım yapmıyoruz. Markanın reklamı ve ofisin reklamı birbirinden ayrıdır. Sadece markanın reklamını yapmak yeni franchise'ları ilgilendirir. Bunun bedelini var olan franchise'lardan almak doğru değildir. Franchise olacak yeri, bazı caddelerin işlekliğine göre, 3. kata kadar uygun görebiliyoruz. 2 veya 3 bölümlü bir daire ya da bir iş merkezi olabilir. Tabela aşılabilecek ya da cam giydirme yapılabilecek bir durumda olması lazım" dedi. Franchise koşulları şöyle: Başlangıç bedeli: 2 yıllık 6 bin dolar. Gelirden pay: Aylık marka kullandırma bedeli 750 TL Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Altın Emlak, temsilci satışından pay almıyor
İstanbul, Samsun, Kırklareli, Erzurum, Mersin ve Antalya da faaliyet gösterdiklerini belirten Altın Emlak Genel Müdürü Hakan Erilkun, bu yıl sonuna kadar 25 franchise amaçladıklarını söyledi. Erilkun, "Altyapı oluşturmak için, Anadolu şehirlerinden başladık. Milli Eğitim Bakanlığı onaylı emlakçilik eğitimi vermeye yetkili tek kuruluşuz. Kurum içi eğitimlerimizde, lazer metreyle emlak metrekaresi ölçmeden, pazarlamanın ayrıntılarına, tapu işlelmelerine kadar her şeyi veriyoruz. Önümüzdeki günlerde emlak sektörü mortgage konusunda yeni uygulamalara maruz kalacak ve mortgage kurumları ayrı işletmeler olarak faaliyet gösterecek. Mortgage yetki belgesini de aldık" dedi. Firmamın franchise koşulları şöyle:
Başlangıç bedeli: 5 bin TL ile 10 bin TL arası Gelirden pay: Temsilci satışlarından pay alınmıyor. Aylık kullanım bedeli: 50 TL+KDV Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Koçak'ta franchise girişi 12.500 dolar
1980'de kurulan ve 2005 yılından bu yana franchise veren Koçak Gayrimenkul, Milli Eğitim Bakanlığı onaylı emlakçilik eğitimi verebiliyor. Bölge temsilciliği organizasyonuna sahip. Temsilcilerle genel müdürlük arasındaki iletişim en üst seviyede tutuluyor. Firmanın franc-hise'larına sunduğu destekler şöyle: Bilgi aktarımı, çözüm ortaklığı, basın reklam-ilan çalışmaları, danışmanlık, hukuki, mali, teknik, web sayfası kullanımı, proje bazlı çalışmalar, bankalar, sigortacılık hizmetleri, eğitim, sosyal aktiviteler.
Başlangıç bedeli: isim hakkı bedeli 5 yıllık sözleşme karşılığı 12 bin 500 dolar + KDV. Gelirden pay: Temsilci satışından pay alınmıyor. Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Alman Gendalfbau'da aylık bedel 100 Euro
Gendalfbau, Türkiye'de Horoğlu inşaat tarafından temsil ediliyor. Gayrimenkul danışmanlığı, konut satış ve kiralama, ticari gayrimenkul, ekspertiz, tapu, sigorta, proje danışmanlığı, yabancılara danışmanlık hizmeti veriyor. Türkiye'de iki yıldan bu yana hizmet veren Alman emlak şirketi 2011 yılında 250 franchise'a ulaşmayı hedefliyor, işletmecilerden cüzi bir giriş bedeli ve komisyonun yüzde 7'sini alıyor. Gendolfbau Türkiye Franchise Sorumlusu Binalı Aydın "Bulgaristan, Suriye, Azerbaycan'dan da başvurular var" dedi. Giriş bedeli: Minimum 5 bin TL (KDV Hariç) Aylık kullanım bedeli: 100 Euro+KDV Komisyondan pay: Yüzde 7 Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli Sözleşme süresi: 5 yıl

Emlak CGntury, eskilerden daha az ücret alıyor
İşletmecilere Açılış Seti, emlakcentury.com ana sayfada bayi reklamı, indoor ve outdoor reklam çalışmalarında yer alma imkanı, hukuksal danışmanlık, talep yönlendirmesi, ortak portföyden yararlanma imkanı, firmaya özel web sitesi ve internet üzerinde kurumsal üyeliklerden ücretsiz yararlanma ve sınırsız ilan girme kolaylıkları sağlıyor. Minimum 40 m2 alan istiyor. Yatınm maliyeti: Çalışan ofisler için 1-3 bin TL, yeni ofisler için 5 bin-15 bin TL. İsim hakkı bedeli: Yok Aylık kullanım bedeli: 2. aydan itibaren alıyor Gelirden pay: Alınmıyor Reklam katılım ücreti: 100 dolar Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

En yaygın franchise ağı Turyap'ta: 346 ofisi var
Turyap, 346 ofise ve 1500 çalışanıyla emlak sektörünün en köklü ve yaygın kuruluşlarından biri. Franchi-se'lara tabela, afiş, kartvizit gibi tüm matbu evraklar sağlıyor. 50 saatlik eğitimlerde, adaylara pazarlama, değerleme (ekspertiz), tapu, imar bilgileri ve iletişim konusunda periyodik eğitim veriliyor. Başlangıç bedeli: Belgeye göre değişiyor Aylık kullanım bedeli: 100 dolar Reklam katılım ücreti: 10 dolar

İlkon Emlak'ta aylık aidat 400 dolar
İlkon'un işletmecilere sunduğu destekler ise şöyle: Müşteri desteği, satış kiti, eğitim ve koçluk, ofis. Giriş bedeli: 1000 dolar, KDV dahil Eğitim ücretli: Emlakçilik eğitim 500 dolar, satış kiti 400 dolar, sınırsız ilan 200 dolar, koçluk desteği 150 dolar. Aylık kullanım bedeli: KDV dahil 120 dolar. Müşteri desteği kullanan temsilciler için aidat 400 dolar. Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Kaçmaz Emlak, sadoco 50 liralık aylık bodol alıyor
Temsilcilerine web tabanlı online emlak otomasyon programı, web sitesi, ayda 50 adet SMS, reklam, eği¬tim ve portföy paylaşımı sunan Kaçmaz, internette en çok ziyaret edilen emlak sitesi olma iddiası taşıyor. Başlangıç bedeli: Alınmıyor Aylık kullanım bedeli: Aylık 50 TL
Gelirden pay: Alınmıyor Reklam katılım ücreti: Alınmıyor Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Retürk, temsilcilerine birçok konuda destek veriyor
Retürk'ün franchise 30 bin liralık yatırım yapıyor. Temsilcilerine sunduğu destekler ise şu şekilde sıralanıyor: Bölge koruması, bölge müdürlüğü, teorik ve pratik eğitim, teknoloji desteği, hukuk desteği, kurumsal kimlik, insan kaynakları desteği, özel proje danışmanlığı, stratejik ortaklıklar. Yatırım maliyeti: Her türlü bedel dahil, 25 -30 bin TL

Reha Medin, başlangıç bedeli ve gelirden pay almıyor
Mesleki eğitimin yanı sıra, bilişimsel, hukuksal ve mimari desteğe de büyük önem veriyor. Kendisine gelen talep ve portföyleri temsilcilerine yönlendirerek, sadece bu talep ve portföylerden pay alıyor. Başlangıç bedeli: Tüm kurumsal kimlik taşıyan ürünlerde başlangıç bedeli istemiyor Gelirden pay: Almıyor. Temsilcilerine yönlendirdiği işlerden pay alıyor. Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Realty'de giriş bedeli 5-25 bin dolar arasında değişiyor
Dünyada yılda ortalama yüzde 30 büyüyen Realty World International, 2007 yılından bu yana Türkiye'de faaliyet gösteriyor.' Franchise hazır olmayan ancak emlak işine girmek isteyenleri Realty VVorld Franchise Yetiştirme Programı ile eğiterek, 'emlak danışmanı' yetiştiriyor. Temsilci adayları, 18 aylık program sonrasında bedeli vererek, Realty VVorld'ün temsilcisi oluyor. Giriş bedeli: 5.000 - 25.000 USD + KDV (Bölge potansiyeli ve nüfus yoğunluğuna göre fiyatlandırılıyor.) Sürekli franchise ödemesi: Her bir satılık/kiralık işlemden brüt hizmet bedelinin yüzde 6'sı Sürekli reklam fonu ödemesi: Her bir işlemden elde edilen brüt hizmet bedeli gelirinin yüzde 2'si Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli

Eskidji, bölge ortaklığı sistemiyle yayılıyor
Eskidji Franchise Departman Başkanı Taylan Çigvitaşlı, "Biz diğer şirketlerden farklıyız. Genel planlamayı, her ilde birer Eskidji Bölge Ortaklığı, büyük şehirlerin potansiyel yapısına göre ilçe veya ilçelerde birer Eskidji Bölge Ortaklığı olarak hedefliyoruz. Ofisler arası iletişim, birbirleriyle kazançlı ve uyum içerisinde çalışma ortamları Eskidji'nin franchise konusunda önem verdiği konular arasında" dedi.
İsim hakkı bedeli: 20 bin TL+KDV Aylık kullanım bedeli: Satış gelirinin yüzde 7'si, kiralamalarda yüzde 3'ü
- Ofislerin yıllık satış ciro hedefleri ve asgari yıllık satış kotaları bulunuyor. Bu kotalara göre ödenen aylık be¬deller Merkeze ödenen satış ve kiralama paylarından düşürülüyor.
Bayilik verilecek iller: Türkiye geneli Sözleşme süresi: 4 yıl Reklam katılım ücreti: Alınmıyor.
Gamze Şener/Dünya


Geri Dön