12 / 09 / 2024

LC Waikiki, bu yıl 320 mağazaya ulaşmayı hedefliyor

LC Waikiki, bu yıl 320 mağazaya ulaşmayı hedefliyor

LC Waikiki markası, ünlü Waikiki plajından esinlenerek, Fransızca arkadaş anlamına gelen "Les Copains" kelimelerinin baş harflerinden oluştu



1988'de kurulan ve Malatyalı Küçük ailesinin sahibi olduğu Taha Tekstil, Fransız kökenli bu markaya fason üretim yapıyordu. Taha Grubu 1991'de Tema Grubu'nu kurarak markanın Türkiye lisansını aldı. 1997'de ise, LC Waikiki'nin sahipleri markalarını Tema grubuna sattı.
Şirket 2007 yılında, internetteki bazı e-posta ve mesaj programlarında "LC Waikiki markasının Leyla Zana'ya satıldığı" yönündeki iddialarla karşı karşıya geldi. Tema Grup Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, bu iddialar karşısında yaşadıklarından, bu bilişim suçuna karşı gerçekleştirdikleri kriz yönetimi ve şirketin büyüme hedefleriyle ilgili sorularımızı yanıtladı.
2009 zor bir yıldı. Sizin için nasıl geçti?
Krize hazırlıklı girdik. Yatırım yapmaya devam ettik. Reklama ve eğitime yatırım yaptık. Kriz yılını da yüzde 38 büyümeyle ve 950 milyon dolar ciroyla kapattık. Çalışan sayımız 7 bin 500'e çıktı. Şu anda 59 ilde 262 mağazaya çıktık. Dört tane yurtdışında mağazamız var. Biz franchise vermiyoruz. Bütün mağazalarımızı kendimiz açıyoruz.
Ortaklık yapınız...
Grubumuzda üç ailenin ortaklığı var. Küçük, Dizdar ve Kısacık aileleri olarak ortağız.
Şirketin satıldığı iddiaları ile gündeme geldiniz...
Biz burada isim kullanmak istemiyoruz. Maalesef Türkiye'de belli bir başarı sağlamış şirketlere, markalara bir karalama kampanyası başlatıyorlar. 2007 yılında böyle talihsiz karalama kampanyasıyla biz de karşı karşıya kaldık.
Bu iddiaya inananlar oldu mu?
Oldu. Bir oran sorarsanız bir rakam telaffuz etmek çok zor. Yaptığımız anket çalışmasına göre İstanbul'un yüzd 40'ı bu olayı duydu. Türkiye'nin ise yüzde 20'si duydu. Böyle bir markanın nasıl satıldığını soran müşterilerimiz oldu. Beni mağazada görüp `boynuma sarılanlar oldu, markayı satmadık' diye.
Siz bu olayı ilk nasıl duydunuz?
İzmit'te bayimiz duymuş. Bana e-mail'i attı. Görünce bir anda `şaka mı bu' dedim. Olayın şakası yoktu. Olay Dağlıca baskınından iki gün sonra yapıldı. Yapanın özellikle böyle bir günü beklediği kesin. Ama bu krizi iyi yönettik. Ne geç kaldık, ne üzerine yattık ne de panik olduk.
O günlerde markanın elinizden çıktığına dair söylentilerin satışlarınıza ne derece etki edip etmediği konusunda ölçüm yapamadığınız yönünde bir açıklamanız olmuştu. O günden bu güne bir ölçüm yapabildiniz mi?
Bunu ölçemedik. Etki ettiği olmuştur. Ama ne kadar oldu derseniz buna yüzde vermek çok zor. Ama olayın gerçekleştiği yıl yine yüzde 40 büyüdük. Etki olsa bile bir hafta 10 gün boyunca olmuştur. Web sitemize ciddi bir ziyaretçi geldi. Sanayi Bakanlığı'ndan ortaklık yapısının değişmediğine dair detaylı bilgi verdik sitede. Hemen her kesimden destek aldık o günlerde. Biz bu konuda insanların eğitime ihtiyacı olduğunu düşünüyoruz. Mail geldiğinde aslına bakmadan, araştırmadan başka adreslere gönderiyorlar. Bu markada bir emek olduğu, binlerce insanın ekmek yediği kimsenin aklına gelmiyor. Bunu gördük.
Kaynağına ulaşabildiniz mi?
Şu anda mahkemeler devam ediyor. 12 kişi hakkında açtığımız dava var. Asılsız e-mail'i yaymak suç. Bilişim suçu olarak değerlendiriliyor. Biz bu işi sosyal sorumluluk projesi olarak görüyoruz. Bu olay pek çok şirketin başına gelebiliyor. Üniversitelerle görüşüyoruz. Ortak çalışmalar yapmak istiyoruz. Bir vaka çalışması bu. Başına bu iş gelmiş şirketlerin kuracağı bir platformun parçası da olabiliriz. İşbirliği yapabiliriz.
Tahmininiz de mi yok?
`Şu yapmıştır' diyemiyoruz. Dediğimiz taktirde aynı şeyi biz yapmış oluruz. `Rakip bir firma yapmıştır' diyemiyoruz. `İşten çıkan bir çalışanımız' diyemiyoruz. `Dış mihraklar' diyemiyoruz. Bu konuda hiçbir şey diyemiyoruz. Kaynağı belli olan bir şey yok önümüzde.

Rakamlarla  LC WAIKIKI
-  Türkiye'de 59 ilde 262 mağazada faaliyet gösteriyor.
-  2009 yılında LC Waikiki mağazalarında 81 milyon 852 bin 756 adet markalı ürün satıldı.
-  LC Waikiki mağazalarını hafta içi 600 bin kişi ziyaret ediyor. Bu rakam hafta sonları 1.3 milyona yükseliyor.
-  Grupta toplam mağaza sayısı yurtdışı mağazalarıyla birlikte 266. Çalışan sayısı 7 bin 500 kişi ve yıllık cirosu da 950 milyon dolar.
-  Yıllık net kârının yüzde 10'unu sosyal sorumluluk projelerine ayıran grup, geçen yıl sosyal sorumluluğa  28 Milyon TL'lik bir kaynak ayırdı.
-  Şirket bünyesinde bir ekoloji laboratuvarı kuran Tema Grup, bu laboratuvarda giysilerin üretimi aşamasında çevreye ve insana sağlığına zarar verebilecek  maddelerin kullanılıp kullanılmadığını araştırıyor. Bu laboratuvarda 2009 yılında toplam 372 bin 262 adet test yapıldı.

2010 ciro hedefi 1.3 milyar dolar
1990'a kadar LC Waikiki'ye üretim yaptıklarını söyleyen Tema Grup Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, markanın kendilerine geçiş öyküsünü şöyle anlattı: "1997'de Fransa'daki şirketin ortakları arasında sıkıntı çıkınca bizimle masaya oturdular. İsim haklarını bize satmaya karar verdiler. Markayı Türkleştirdik. O tarihten sonra markaya ciddi yatırımlar yaptık. 2001 krizi değişim için fırsat oldu. Çünkü perakendeye geçmek istiyorduk. Ama güçlü bir bayi kanalımız vardı. 2001'de radikal bir karar alarak bayilerimizle el sıkıştık. Amaç kendi mağazalarımızla büyümekti. 700 bayiden 100'e indik. Ciromuz 85 milyon dolardan 15 milyon dolara kadar düştü. Perakendeye geçtik. Haftada bir mağaza açtık. İki yılda eski ciromuzu yakaladık. 2004'ten bu yana her yıl yüzde 40 büyüdük. 2001 bizim için dönüm noktası oldu."
2010 yılı hedefleriniz neler?
Yüzde 40 büyüme hedefi koyduk. Ciro hedefi 1 milyar 350 milyon dolar. 320 mağazaya ulaşmayı planlıyoruz. Yurtdışında da ayda bir mağaza açmayı hedefliyoruz. 12 yeni mağaza açacağız.
Üç yıl içinde ciddi bir büyüme öngörüyoruz. 2020 vizyonumuzda Avrupa'da ilk üç marka arasına girmek var. Yapılanmamızı buna göre yapıyoruz.
Eylem Türk / Milliyet


Geri Dön