LC Waikiki yurt dışında 100’üncü mağazayı açtı!
LC Waikiki, yurt dışındaki 100’üncü mağazasını Mostar’da açtı. Hedef 2023 yılında yurt dışında 1000 mağaza ve 10 milyar $ ciro. Bir diğer hedef Avrupa’nın en başarılı 3 şirketinden biri olmak.
Bu yılı 2.8 milyar dolar ciroyla tamamlamaya hazırlanan LC Waikiki, yurt dışındaki 100’üncü mağazasını Bosna Hersek’in Mostar şehrinde açtı. Mostar’daki mağaza şirketin Balkanlar’daki 26’ncı mağazası olurken bu sayının yılsonunda 35 olması planlanıyor. Yurt dışında 22 ülkede tüketiciyle buluşan LC Waikiki, 2023’te ise yurt içinde 500, yurt dışında 1.000 mağazaya ulaşmayı ve Avrupa’nın en başarılı 3 markasından biri olmayı hedefliyor. Şirket; Afrika, Çin, Hindistan ve Endonezya pazarlarına girmek için de çalışmalarını sürdürüyor.
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, “2023’te Avrupa’nın en başarılı 3 markasından biri olmak, 10 milyar dolar ciro eşiğini aşmak istiyoruz. Bunun yüzde 25’ini yakaladık ama çok yolumuz var. O yüzden daha hızlı koşmak zorundayız” dedi.
Şan olsun diye açmayız
Bu yılı 2.8 milyar dolar ciroyla kapatmayı öngördüklerini, 1000 tedarikçiyle çalıştıklarını ve 22 bin 500’ün üzerinde kişiye istihdam sağladıklarını kaydeden Küçük, 2023 yılına geldiklerinde 500’ü yurt içinde, 1000’i de yurt dışında 1.500 mağazaya ulaşmayı planladıklarını anlattı. 5 yıl önce Romanya ile adım attıkları Balkanlar’da kısa sürede hızlı büyüdüklerini belirten Küçük, şu anda bölgede 1.350 kişiyi istihdam ettiklerini vurguladı. Küçük, “Yurt dışında büyüyemize devam edeceğiz. Ancak Avrupa gibi doymuş pazarlardan ziyade doymamış pazarları tercih ediyoruz. Avrupa’ya bugün veya yarın gitsek çok farketmez. Hindistan gibi doymamış pazarlara 4-5 yıl sonra gidersek oyuna dahil olamayabiliriz. Bu yüzden doymamış pazarlara gidip oyunu biz kuruyoruz. Avrupa için önümüzde vakit var. Mutlaka gireceğiz ama şu anda bize artı bir kazanç getirmez. Şan olsun diye Londra’da, Paris’te mağaza açacak kadar çok paramız yok“ diye konuştu.
LC Waikiki Uluslararası Mağazacılık Genel Müdürü Yenal Gökyıldırım da yurtdışındaki büyüme planları hakkında bilgi verdi. Yurtdışında bulundukları 22 ülkede derinleşmek istediklerini ve yeni mağazalarının çoğunun da bu ülkelerde olacağını kaydeden Gökyıldırım, şöyle devam etti:
Uzak pazarlar sırada
“Kosova, Bosna Hersek, Makedonya, Arnavutluk ve Bulgaristan’da pazar lideriyiz. Yeni pazar olarak Karadağ ve Moldova ile ilgileniyoruz. Bulunduğumuz ülkelerde derinleşmeyi sağladıktan sonra daha uzak pazarlara sıra gelecek. Afrika, Hindistan, Çin ve Endonezya pazarları için çalışıyoruz. 2016 itibarıyla bu pazarlara açılmayı öngörüyoruz.”
9 rakibinden fazla paya sahip
23 ülkede 487 mağaza ile hizmet verdiklerini anlatan Yenal Gökyıldırım, şunları söyledi: “Türkiye’de 72 şehirde 387 mağazamız var. Bu yılı 520 mağaza ile kapatmayı hedefliyoruz. Mağazalarımıza haftada 12 milyon ziyaretçi geliyor. 2013’te 220 milyon adet ürün sattık. Yüzde 16 payla pazar lideriyiz. En yakın rakibimizin pazar payı yüzde 3. Bizden sonraki 9 rakibin toplam pazar payı yüzde 13 ediyor. 2014 sonunda yurt dışında 120 mağazaya ulaşacağız. Bugüne dek 40 milyon dolar yatırım yaptığımız Balkanlarda ise 35 mağaza, 1.800 çalışan ile yılı tamamlayacağız.”
Fiyatlar 1997’nin altında
VAHAP Küçük, enflasyon ve dövizdeki dalgalanlamadan kaynaklanan artışları fiyatlarına yansıtmadıklarını söyledi. Döviz riskini ihracatla ve yurt dışı mağazalarla ortadan kaldırdıklarını belirten Vahap Küçük, sözlerine şöyle devam etti: “Döviz borcumuz yok, büyümeyi verimlilikle sağlayıp enflasyon ve döviz kaynaklı riskleri savuşturuyoruz. Şu anda fiyatlarımız 1997 fiyatlarımızın altında. Ama birgün bıçak kemiğe dayanırsa gereken yapılır.” Küçük, önümüzdeki yıl 400 milyon dolarlık ihracat hedefleri olduğunu, 2023 hedefi olan 6 milyar dolar yurt dışı cirosunun da 3 milyar dolarını ihracattan elde etmeyi planladıklarını sözlerine ekledi.
Asla patron şirketi olmadık
VAHAP Küçük, Türkiye’nin en kurumsal 10 şirketinden biri olduklarını belirtti. “Asla patron şirketi olmadık” diyen Küçük, şöyle konuştu: “Biz hızlı büyüyen ve sadece 10-15 yıl yaşayan kavak ağacı değil yavaş ve sağlam büyüyüp asırlarca yaşayan çınar ağacı olmayı hedefledik. Mütevazi bir hayat tarzını kendimize ilke edindik. Aile ile şirketi birbirine karıştırmadık. İki oğlum kendi şirketlerini kurdu. Bana göre Türkiye’de şirketler için en büyük tehdit arkadan gelen nesil. Biz bu tehditi ortadan kaldıracak adımlar attık. Kuruluşumuzdan itibaren evrensel değerleri dikkate aldık. 26 yılda çok olumsuzluk gördük. Siyasi ve ekonomik krizler, depremler oldu. O günlerde bile değerlerimizden ödün vermedik, verdiğimiz sözleri tuttuk.”
12 bin kadın çalışıyor
- LC Waikiki 2013 yılında yüzde 25 büyüdü. 2013 ihracat rakamı 114 milyon dolar.
- 2023’te yurt dışında 6 milyar, yurtiçinde 4 milyar dolar ciro hedefleniyor.
- Şirket 1000 tedarikçi ile çalışıyor. Üretimin üçte ikisi Türkiye’de yapılıyor. Yurt dışına giden her 3 üründen 2’si de Türkiye’de üretilen ürünler...
- LC Waikiki’nin toplam 22 bin 500 çalışanı var. 12 bini kadın çalışanı ile Türkiye’de en çok kadın çalıştıran üçüncü şirket. Tedarikçilerle birlikte istihdam sağlanan kişi sayısı 100 bini geçiyor.
- Türkiye’de her 10 tüketiciden 6’sı LC Waikiki’den alışveriş yapıyor. Dakikada 800 ürün satılıyor. Son 5 yılda satılan ürün 600 milyondan fazla... İnternetten satışların cirod payı yüzde 1’i aştı.
Vatan