25 / 11 / 2024

Libya, Suriye, Mısır'daki isyanlar çimento harcını bozdu!

Libya, Suriye, Mısır'daki isyanlar çimento harcını bozdu!

Libya, Suriye, Mısır'daki isyanlar ağırlıklı olarak bu bölgelere ihracat yapan çimentocuların da harcını bozdu. 'Geleceğimiz ihracata bağlı' diyen sektör temsilcileri küresel marka yaratmak için de kolları sıvadı




Yükte ağır pahada hafif olduğu için sadece yakın ülkelere ihraç eden çimentoyu da isyanlar vurdu. Üretimde Avrupa birincisi ve dünyada ise çin, Hindistan ve ABD'nin ardından dördüncü olan Türk çimento sektörü kara kara düşünüyor. Sektörün en büyük pazarlarından Libya, Suriye, Mısır gibi ülkelere ihracat durdu. İhracat alanında dünyada yüzde 12'lik bir pay ile birinci sıraya yerleşen Türkiye, böylece tahtından da oldu. 100'üncü yılını kutlayan Türkiye çimento Müstahsilleri Birliği'nin (TçMB) Başkanı Adnan İğnebekçili, 'Bu işin geleceği ihracata bağlı. Yüzde 10-12 bir daralma var geçtiğimiz yıl. Son dönemde durdu' dedi.

1 MİLYAR DOLAR İHRACAT

2010'da 4.5 milyar dolar ciroya ulaşan çimento sektörü, bu rakamın 1 milyar dolarını ihracattan elde etti. 2008 dünya finansal krizinden sonra Afrika ve özellikle batı Afrika ülkelerinin önemli pazarlar haline geldiğini ve sektörün bu nedenle krizden fazla etkilenmediğini söyleyen İğnebekçili, çin'in bin 200 kilogramın üstüne çıkan kişi başına çimento tüketiminin Türkiye'de 60 -70 kiloyu geçmediğini belirtti. Türkiye'nin 12'nci sırada yer aldığını söyleyen İğnebekçili, enerji maliyetlerinin sektördeki karlılık konusunda baskı yaptığını da sözlerine ekledi. İğnebekçili, 'Bizim sektörün ana girdilerinden biri enerji. Enerjide yıl içinde yüzde 40 üzerinde artan yakıt maliyetleri ve taşıma giderleri maliyetlerimizin ülke enflasyon seviyelerinin çok üzerinde artmasına neden oldu. Bu maliyet artışlarının fiyatlara yansıtılamaması sonucunda da bir çok şirketimiz fiyatlarına yansıtamadığı için karlılık oranları düştü' dedi.

Artık küresel marka yaratmalıyız Sabancı en yakın adaylardan biri

Türkiye'de çimento sektörünün yüzde 90'lara varan oranlarda bir kapasite ile çalıştığını ve artık yurtdışına odaklanması gerektiğini söyleyen Adnan İğnebekçili, 'Bizim şirketlerimiz büyüklük olarak bir yere geldi. Artık gözlerini sadece Türkiye'ye değil dünyaya çevirmeliler. Türkiye'den en az iki üç oyuncunun çıkabileceğini düşünüyorum. Sabancı geç bile kaldı. 1993'te ellerinde bir fırsat vardı. Ciments Français'yi İtalyan Italcementi Grubu satın aldı. O dönemde erken davranılsaydı şu anda Sabancı Amerika'dan Asya'ya kadar bir çok ülkede faaliyet gösteriyor olacaktı' dedi.

100'üncü yılında Türk çimento sektörü
* % 90 üretim kapasitesi
* % 12'lik ihracat payı
* 4.5 milyar dolar sektörel ciro
* 1 milyar dolar ihracat
* 15 bin kişilik istihdam
* 100 milyon ton 10 yıllık üretim hedefi
Sabah/BARIşž ERGİN


Geri Dön