22 / 11 / 2024
fuzul

Liman inşaatı tamamlanamayan Sakarya'nın ihracatı artıyor!

Liman inşaatı tamamlanamayan Sakarya'nın ihracatı artıyor!

Sakarya'da liman inşaatının 20 yıllık tarihçesi var. Bugüne kadar yaklaşık 15 milyon lira civarında bir harcama yapılmasına rağmen inşaat tamamlanamadı. Liman inşaatı tamamlanamayan Sakarya'nın ihracatı gün geçtikçe artıyor...





Sakarya'da liman inşaatının 20 yıllık tarihçesi var. 1994 yılında balıkçı barınağı olarak ihale edilen ve bir müddet sonra Sakarya Valiliğinin müracatı ile Devlet Planlama Teşkilatı, DLH İnşaat Genel Müdürlüğü ile Ulaştırma Bakanlığı'nın uygun görüşleriyle tarım sektöründe balıkçı barınağı olarak yatırım programına giren inşaat, Karasu Limanı adı altında ulaştırma sektörüne aktarıldı. Böylece projede değişiklik yapılarak bin 97 metre olan ana mendirek boyu bin 950 metreye, 455 metre olan tali mendirek boyu da 850 metreye çıkarıldı. 


Bugüne kadar yaklaşık 15 milyon lira civarında bir harcama yapılmasına rağmen inşaat tamamlanamadı. Karasu Limanı ile ilgili olarak geçmiş dönemlerde Devlet Planlama Teşkilatı tarafından hazırlanan teknik rapora göre ise yıllık ödeneklerin yeterli miktarda olmaması, çalışma süresinin yıl içinde ancak 5-6 ay olması gibi yöresel sorunlardan dolayı liman inşaatının tamamlanması gecikiyor. 


Resmi bitirme tarihi 2005 olan Karasu Limanı inşaatında 8 yıllık bir gecikme söz konusu. En son yap-işlet-devret modeliyle 2011'de IC İÇTAŞ firmasına ihale edilmesine rağmen bugüne kadar herhangi bir çalışmanın olmaması da Karasu Limanı inşaatının bir müddet daha gecikeceğini gösteriyor. 


Diğer taraftan liman inşaatı ile eş zamanda tamamlanması gereken Arifıye-Karasu Demiryolu hattı yapım çalışmalarının da durdurulmuş olması Sakarya'nın gelişen ekonomisini olumsuz etkilemeye devam ediyor. Liman, ihracat ve ithalat için önemli. Türkiye'de 80'den fazla liman var ve bunun da yansından fazlası Marmara Bölgesinde yer alıyor. Ancak Sakarya'nın henüz hizmette olan bir limanı yok. Buna rağmen limanı olmayan Sakarya'nın ihracatı da her geçen gün artıyor. Bu yılın ilk 6 aylık rakamlanna göre iller bazında en fazla ihracatını artıran il Sakarya. Bunda hiç şüphesiz Toyota'nın payı büyük. Aynca Toyota'nın haricinde de ilin ihracatını artırmaya yönelik yapılan diğer çalışmalardan da olumlu sonuçlar almıyor. 


Geçen ay 8 ülkeden 100'den fazla yabancı işadamını Sakarya'ya getiren Sakarya Girişimci ve Sanayici Işadamlan Demeği (SAGİ AD), SakaryaDünya Ticaret Köpıüsü organizasyonu kapsamında yapılan ikili görüşmelerle oluşturduğu 12,5 milyon dolarlık bir iş hacmi ile Sakarya'nın ihracatına önemli bir katkı sağlamış oldu. Diğer taraftan Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası'nın da kentin ihracatını artırmaya yönelik e- ticaret çalışması devam ediyor. Sakaıya ihracatını artırmakta kararlı. Türkiye'nin en fazla ihracat yapan illeri sıralamasında ilk 5'te yer almayı hedefliyor. Ancak bu hedefe ulaşabilmesinde önemli bir altyapı olarak kabul edilen liman ile Arifıye-Karasu Demiryolu hattı inşaatının da bir an önce tamamlanması gerekiyor. 


Hasan Coşkun/ Dünya Gazetesi


Geri Dön