22 / 12 / 2024

Liman-İş Sendikası: "İzmir Limanı verimli işletilirse her ile 649 okul yapılır"

Liman-İş Sendikası:

Liman-İş Sendikası, İzmir Limanı'nın verimli  bir şekilde işletilmesiyle her ile 649 okul yapılabileceğini savundu



Liman-İş Sendikası,  İzmir  Limanı'nın özelleştirilmesine karşı çıkarak, 49 yıllık özelleştirme yerine limanın verimli
bir şekilde işletilmesiyle her ile 649 okul ya da 2 hastane yapılabileceğini savundu.

Alınan bilgiye göre, sendika, Danıştay'ın İzmir Limanı'nın özelleştirilmesi için olumlu görüş vermesi üzerine ihaleyi kazanan grubun imzaya çağrılması üzerine, bir rapor hazırlayarak yılda 59 milyon 500 bin dolar kar ettiği belirtilen limanın özelleştirilmesinden vazgeçilmesi çağrısında bulundu.

Sendika tarafından hazırlanan raporda, İzmir Limanı'nın özelleştirilmesinin, "Altın yumurtlayan tavuğun kesilmesi" anlamına geleceği öne sürüldü.

Raporda, İzmir Limanı'nın en çok kar eden limanlardan olduğu vurgulanarak, limanın gelirinin giderini karşılama oranının 2003'te yüzde 346, 2004'te yüzde 323, 2005'te yüzde 293, 2006'da yüzde 341, 2007'de yüzde 279 olduğuna işaret edildi. Raporda, İzmir Limanı'nın gerekli altyapının hazırlanmaması, yatırımların yapılmaması, ekipmanların yenilenmemesi ve personel eksiğinin giderilmemesine rağmen kar etmeye devam ettiği bildirildi.

İzmir Limanı'nın, özellikle kriz ortamında bütçeye ciddi gelir sağladığına yer verilen raporda, "İzmir Limanı'nın özelleştirilmesi ile kamu limancılığına büyük bir darbe vurulacak, TCDD ciddi anlamda gelir kaybı yaşayacak, hem liman hem de demiryollarına yapılan yatırımlar sekteye uğrayacak" denildi.

Türkiye'de toplam özelleştirme gelirleri ile giderlerinin birbirine denk olduğu ileri sürülen raporda, limanların özelleştirilmesinden kamuya hiçbir gelir sağlanamayacağı savunuldu.

Raporda, şu görüşlere yer verildi:

"İzmir Limanı'nın son 5 yılda elde ettiği ortalama kar 59 milyon 500 bin dolardır. İzmir Limanı'nın geliri 49 yıl boyunca sabit kalsa bile İzmir Limanı'nın 49 yıl boyunca elde edeceği kar 2 milyar 915 milyon 500 bin dolardır.

İzmir Limanı 49 yıllığına 1 milyar 275 milyon dolara özelleştirilmektedir.

Dolayısıyla İzmir Limanı'nın özelleştirmesinden doğacak zarar en az 1 milyar 640 milyon 500 dolardır.

İzmir Limanı'nın önümüzdeki 49 yıl boyunca elde ettiği karı her yıl yüzde 10 oranında artırdığı var sayıldığında ve özelleştirme gelir ve giderlerinin birbirine denk olduğu gerçeği göz önüne alındığında İzmir Limanı'nın özelleştirilmesinden doğacak zarar için yapılacak gerçekçi tahmin 8 milyar 746 milyon 500 bin dolardır. Bu zarar, 6 derslikli 52 bin 339 okulun inşa edilmesinin bedeline denktir. Bu zarar 400 yataklı 182 hastanenin inşa edilmesinin bedeline denktir. Yani İzmir Limanı'nın özelleştirilmesi yerine, verimli bir şekilde işletilmesi ile Türkiye'nin her iline 646 adet okul yapılması ya da Türkiye'nin her iline iki adet hastane yapılması mümkündür."

Liman-İş Sendikası Genel Başkanı Muzaffer Akpunar da konuya ilişkin değerlendirmesinde, limancılıkta kamunun payının yüzde 16'ya kadar gerilediğini söyledi.

İzmir Limanı'nın özelleştirilmesiyle bu payın daha da gerileyeceğini iddia eden Akpunar, "Kamunun limancılık sektöründen çekilmesinin faturasının ağır olacağı" uyarısında bulundu.

Akpunar, "Limanların özelleştirilmesinden vazgeçilmesini, hali hazırda devam eden özelleştirmelerin durdurulmasını, hukuka aykırı biçimde özelleştirilen limanların bir an önce tekrar kamulaştırılmasını, limanlardaki personel ve altyapı eksikliğinin giderilmesini talep ediyoruz. Aksi takdirde özelleştirmelerin faturasını yalnızca liman işçileri değil, tüm toplum ve ülke ödeyecektir" dedi.
AA


Geri Dön