Malatya, markalı konut üreticilerini bekliyor!
Doğu Anadolu'nun sanayideki marka kenti olan Malatya, teşvik yasalarının da katkısıyla tekstil ve gıda sektörlerinde hatırı sayılır yatırımlar aldı. Sanayisi hızla gelişen kent her yıl yaklaşık 60 bin kişilik göç alıyor. Bu da kenttin gayrimenkul piyasası
Doğu Anadolu’nun sanayideki marka kentlerinden olan Malatya, Türkiye’nin teşvikli illeri arasında belki de en şanslılarından biri. 5084 sayılı yasa ile aldığı ciddi yatırımlara daha sonra çıkarılan yeni teşvik yasası ile yenilerini eklemeyi başardı. Tekstil, gıda, makine aksamları ve sağlık sektörlerinde aldığı yatırımlarla sanayi kenti olma yolunda adımlar attı. Yeni yatırımlarla birlikte istihdamını artıran kent bu özelliği ile her yıl Doğu ve Güneydoğu Anadolu’nun çeşitli kentlerinden yaklaşık 60 bin kişilik göç alıyor.
Kayısısı dendiğinde ilk akla gelen kent olan Malatya, tekstil, gıda, makine aksamları ve sağlık sektörlerinde de hızlı bir sanayileşme sürecinde.
Üç tane organize sanayi bölgesi bulunan kentte 760 bin kişi yaşıyor. Kent merkezinde yaşayanların sayısının ise 600 bin civarında olduğu belirtiliyor.
Sanayisi gelişen kentin nüfus sayısı arttıkça kentte gayrimenkule olan talep de her geçen yıl artıyor. Daha çok yerel müteahhitler tarafından yapılan konutlar konut talebini karşılarken kentin gelişen ekonomisiyle doğru orantılı olarak markalı konut talebinde de artış yaşanıyor.
Şu ana kadar Türkiye geneline yönelik konut üretimi yapan markalı konut üreticileri kenti keşfetmeseler bile önümüzdeki yıllarda kentin markalı konut üreticilerinin yeni üssü olabileceğine dikkat çekiliyor.
Malatya’nın gayrimenkul piyasasına projektör tuttuk. İldeki gayrimenkul piyasasının son durumunu yine ilin önde gelen gayrimenkul uzmanlarına yorumlattık.
“Ağaoğlu konut yapsın”
Ali Özgül (Bursa Tüm Emlakçılar Odası Bşk.):
“Malatya devamlı göç alan bir kent olduğu için kentimizde gayrimenkul piyasası her zaman hareketli oluyor ve fiyatlar her yıl artar hatta hiçbir zaman düşmez. Malatya’da son iki yıldan bu yana marka olmayı başaran yerel müteahhitler çıktı bunlar kentin kaliteli konut talebini karşılamaya çalışıyorlar. Markalı konut konusunda kentimizde talep çok ancak arz bu talebi karşılayabilecek boyutta değil. Özellikle Ağaoğlu gibi markalı konut üreticilerinin Malatya’ya konut yapmalarında fayda var. Çünkü Malatya halkı böyle markalı konutlara ilgi gösterecektir.
2010 yılından 2011 yılına yüzde 20’lik bir fiyat artışı gerçekleşti. Karakavak mahallesi, Çilesiz Mahallesi, Cafana Yazısı, Haçiva Bölgesi’nde arazilerin metrekare fiyatları 2010 yılında 25 bin TL iken şimdi 100 bin TL’lere kadar çıktı. Fiyatların bu denli artmasının nedeni kent merkezinde imarlı arsa kalmaması nedeniyle insanlar buralara yöneldiler. Şu anda kentimizde imarlı arsa bulma sorunu yaşanıyor. Önümüzdeki dönemde kuzey çevre yolunun devreye girmesi ile birlikte yol ile kent arasındaki arazilerin imara açılmasını temenni ediyoruz. Kent merkezinde Zafer Mahallesi öne çıkıyor. Burada 2000 yılından önce yapılan 3+1 daireler 70-80 bin TL arasında satılırken daha yeni olanları 80-100 bin TL’ye satılıyor. 4+1’ler 160 bin TL’ye kadar ulaşıyor.”
“Markalı konut talebi çok”
Hakan Karakaya (Emlakçı):
“Malatya son 5 yıldan bu yana hızla büyüyor, kentin aldığı göç de her geçen yıl artıyor. Malatya halkı biriktirdiği parasını gayrimenkulde değerlendirmeyi seviyor. Bu sebeplerden dolayı kentin gayrimenkul piyasası her zaman yukarı doğru hareket gösteriyor.
Malatya’da ekonominin gelişmiş olması kentteki markalı konut talebini artırıyor. Şu anda bu ihtiyacı yerel müteahhitler karşılıyorlar ancak Türkiye çapında tanınan markalı konut üreticilerinin kentimizde yatırım yapmaları halinde talebin çok olacağını düşünüyorum.
Kentimizde Fahri Kayan Caddesi, Karakavak Bölgesi, Şef Bayram Bölgesi revaçta olan bölgeler olarak ön plana çıkıyorlar. Örneğin Şef Bayram Bölgesi’nde birinci el 3+1’ler 110-125 bin TL arasında değişiyor. 10-20 yıllık ikinci el konutlarda ise 3+1’ler 55-80 bin TL arasında değişiyorlar. İkinci el konutların yoğun olduğu karakavak Bölgesi’nde ise 3+1’ler 85-100 bin TL arasında değişiyor.”
Som Değerleme Malatya swot analizi
GÜÇLÜ YÖNLER
• Ulaşım açısından geçiş noktasında yer alması
• Kuru kayısı üretimi ve pazarlamasında, iç ve dış ticarette önemli bir yere sahip olması
• Sanayi üretiminde önemli rol sahibi olması
• Organize Sanayi Bölgelerinin varlığı
• Biyolojik arıtma tesisinin bulunması
• Tarıma dayalı sanayinin gelişmiş olması
• İnönü Üniversitesi’nin il sınırları içerisinde yer alması
• Genç ve dinamik nüfus potansiyeli
• İklim yapısı itibarı ile bölgedeki meyve üretim potansiyeli
• Tarih ve doğa turizmi potansiyeli bulunması
ZAYIF YÖNLER
• Plansız ve sağlıksız kentleşme
• Şehrin gelişimini engelleyecek doğal eşikler (Bayrak Tepesi, Beyler Deresi, Bey Dağları) bulunması
• Bölgede mevcut turizm potansiyelinin kullanılamıyor olması
• Kayısı üretim ve pazarlama kanallarında yaşanan sorunlar
• Tarımsal sulamada yaşanan sorunlar
• Nitelikli işgücünün yetersiz olması
• Genç nüfusun dışa göçünü engelleyecek sosyal ve kültürel altyapı eksikliği
• Merkez ilçe ile diğer ilçeler arasındaki sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi farklılıkları
FIRSATLAR
• Tarım ve sanayi üretimi için sağlanan teşviklerin yüksek olması
• Ankara, İstanbul ve İzmir’in alt merkezleri olarak seçilen 12 adet cazibe merkezi ilden biri olması
• Avrupa Birliği tarafından cazibe merkezi olarak belirlenen illere yapılacak olan yatırımlar
TEHDİTLER
• İlin birinci derece deprem bölgesinde yer alıyor olması
• Çarpık kentleşmenin devam ediyor olması
• Azalan yağışlar
• Batı illere yönelen sermaye ve nitelikli insan göçü
• İlin niteliksiz iç göç alıyor olması
Levent Gökmen/Ekonomist