Marmaray Projesi Yenikapı-Sirkeci hattındaki tünel delme işlemi başlatıldı
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 5 yıldır devam eden arkeolojik kazılar nedeniyle yeni başlayacak olan Marmaray Projesi Yenikapı-Sirkeci hattındaki TBM ile tünel delme işlemini başlattı
Yenikapı bölgesinde, yerin 14 metre altındaki şantiyede düzenlenen törende, TBM delme aracına binen Bakan Yıldırım, butona basarak ilk tünel kazma işlemini yaptı. Binali Yıldırım, şantiye çalışmalarıyla ilgili gazetecilere yaptığı açıklamada, bugün Marmaray Projesi'nde çok önemli bir etabı başlattıklarını belirtti.
İçinde bulunulan yerin Yenikapı transfer merkezi olduğunu belirten Yıldırım, bu merkezden Sirkeci istikametine iki adet tünel delme makinesinden ilkinin bugün çalışmaya başladığını kaydetti. Bakan Yıldırım, sağ bölmedeki
ikinci makinenin ise bugün çalışmaya başlayan makine 100 metre ilerledikten sonra devreye gireceğini, güvenlik için ikisinin aynı anda çalışmasının uygun görülmediğini aktardı.
Yenikapı terminali transfer merkezini, çok uzun zamandan bu yana, yani 2004'te kazmaya başladıklarını ifade eden Bakan Yıldırım, 200 bin metreküp kazının yüzde 65'ini kazma kürekle yaptıklarını kaydetti. Bölgedeki tarihi kalıntılara, arkeolojik kazılara herhangi bir zarar gelmemesi için bunu yaptıklarını, bu kazılar nedeniyle bu projede 4 yıl bir gecikme olduğunu söyleyen Bakan Yıldırım, şöyle dedi:
"Marmaray, İstanbul'un tıkanan damarlarını açan, toplu taşıma projesi olmaktan ziyadede İstanbul'un tarihini, kültürel zenginliklerini ortaya çıkaran bir arkeolojik proje olarak anılmaya başlandı. 'Arkeoloji şöleni' diyorlar sanat adamları. Bu bize 4 yıla mal oldu. Helal olsun. İstanbul'un toplu taşıma sorununu çözecek projenin aynı zamanda kentin tarihi zenginliklerini, 8500 yıl öncesine varan bir zaman diliminde ortaya çıkaracak olması İstanbullu olarak beni de mutlu ediyor. Heyecan duyuyoruz. Tek üzüntümüz bunun projeyi biraz geciktirerek,
maliyeti de biraz artırmasıdır."
BAKAN YILDIRIM TARİH VERDİ
Bir gazetecinin "Tünel kazma makineleri ne zaman Sirkeci'ye ulaşacak ve Marmaray ne zaman hizmete girecek" sorusuna Bakan Yıldırım, tünellerin 2011'in ilk yarısında, denizdeki tüple birleşmiş olacağını anlattı. Yıldırım, herhangi bir aksilik olmaması halinde 2011'in Nisan veya Mayıs ayında kazıların tamamen bitmiş olacağını kaydetti.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konuşmasına şöyle devam etti: "Toplam 20 kilometre tüneli, yerin altında yapmış olacağız. Buna tabii denizdeki tünelleri de ilave etmemiz gerekiyor. Proje iki kısımdan oluşuyor. 1.
bölümü Kazlıçeşme'den girip Söğütlüçeşme'den çıkan tamamen yer altında deniz altında iki tane tüp tünel bileşimi ve Söğütlüçeşme'den Gebze'ye Anadolu yakasında, Avrupa yakasında ise Kazlıçeşme'den Halkalı'ya kadar olan bölüm. Projenin resmen bitişi 29 Ekim 2013. Ama tünellerin açılması, içerideki elektrik, sinyal ve donatım işleri çok daha önceden başlamış olacak. Kısmen de birinci kısmı tamamlamış olacağız. Aslında bu proje, 2009'un sonunda bitecekti. Ancak arkeolojik kazılar nedeniyle uzadı. Projenin iş akışı kısmında bir sorun yok. Gerek Yenikapı'da, gerek Üsküdar'da, gerek Sirkeci'deki terminallerde arkeologların kontrolünde elle açıldı. İğneyle kuyu kazmak gibi bir şey. Bu tarihimize, İstanbul'un geçmişine kültürüne olan hassasiyetimizi de bir anlamda gösteriyor. Ama ne yazık ki iki iş birbiriyle çelişiyor. Bir yandan insanlar bu projenin bitmesini, İstanbul'un toplu taşıma sorununu rahatlamasını bekliyor, bir yandan da kentin 8500 yıllık tarihinin ortaya çıkması da uzun vadede kentin kültürel zenginliğine bir zenginlik daha da katacak. Burada bir hassasiyeti
muhafaza ettik ve gecikmeyi göze aldık. Tabii ki fiyat artışını da etkiliyor."
Artık önlerini daha net görebildiklerini, bundan sonraki işlerin tamamen kontrollerinde olduğunu ve arkeolojik kazı çalışmasının da hemen hemen bittiğini belirten Bakan Yıldırım, "Önemli bir şey kalmadı. İşimizi geciktirecek dış faktörler tamamen ortadan kalktı diyebiliriz. İstanbul'un tarihini değiştiren bir projenin altında arkadaşlarım ve yüklenicilerle birlikte imzamın olması bizim için büyük gurur ve şereftir" dedi.
Bir gazetecinin "Şantiye'deki işçilerden zaman zaman paralarının ödenmediği yönünde şikayetler geliyor" sözleri üzerine Bakan Yıldırım, bu konuda yanlış anlaşılmanın olduğunu anlattı. Projeyi yürüten firmanın, bugüne kadar gerek çalışanlarına gerekse idareye karşı taahhütlerinin yerine getirilmesinde hiç sıkıntı yaşamadıklarını dile getiren Yıldırım, bir defa taşeron işçilerin ücretlerinin geç ödenmesinden kaynaklanan bir durumun yaşandığını, bunun da önemli olmadığını kaydetti. Bir gazetecinin "Banliyö hatlarının yenilenmesi söz konusu. Seferler
duracak. Tarihi belli oldu mu?" sorusuna Bakan Yıldırım, şöyle yanıt verdi: "Hayır. Bununla ilgili olarak yüklenici firma, Devlet Demir Yolları, İstanbul Büyükşehir Belediyesi birlikte çalışıyor. 18 ay minimum kapatılması
gerekiyor. Kapatma esnasında vatandaşlarımızın banliyö hatlarından yararlanmasının, hangi alternatif taşımalarla en az sıkıntısız şekilde sağlanacağı yönünde çalışmalar var. Çalışmalar henüz tamamlanmadı. Takvime göre
kapatma tarihi de belirlenir."
Konuşmanın ardından Bakan Yıldırım, Marmaray Projesi'nin Koordinatörü Japon Hidomi Ohmi ile bir süre sohbet ederek, şakalaştı. Bakan Yıldırım, şantiyedeki çalışan işçilerle de tokalaştı.
-YENİKAPI HATTI-
Marmaray Projesi kapsamında bir transfer merkezi olarak planlanan Yenikapı bölgesinde aç-kapa istasyon yapısı için kazı çalışmaları 2004'te başlamış, ancak ortaya çıkan tarihi buluntular üzerine arkeolojik kazılar
yapılmıştı. Kazıların tamamlanmasının ardından makineli kazı ile en doğuda tünel delgi çalışmalarının başlayacağı 117.50 kotlarına ulaşılarak, TBM2 ve TBM3 olarak adlandırılan tünel delme makinelerinin montajı yapıldı.
Tünel Delme Makinesi olan (TBM) Japon şirketi Hitachi Zosen tarafından üretilen TBM, Türkiye'de ilk defa bu projede kullanılıyor. Avrupa yakasında Yenikapı-Sirkeci İstasyonu-Batırma tüpü istikametini oluşturan TBM2 hattı 3048.7 metre ve TBM3 hattı 3076.1 metre olup toplamda ise 6124.8 metreden oluşan iki ayrı delme tünelden oluşuyor. Tünel çalışmaları kapsamında 296.500 metreküp kazı yapılacak. Güvenlik için iki paralel ana tünel boyunca her 200 metrede bir yaya geçiş tüneli inşa edilecek, böylece acil bir durumda yolcular bir tünelden diğerine güvenle geçilebilecek. Kaplanan tünelin çapı ise 7.04 metreden oluşuyor. Bugün kazısına başlanan TBM, projede kullanılan benzer 5 adet TBM'den biri olan TBM3. TBM3 Sirkeci istasyonuna ulaşıp doğu ucuna taşındıktan sonra 934 metre daha kazı yapacak ve batırma tüpe bağlanacak. Yenikapı-Sirkeci güzergahında, TBM2 tünel delme makinesinin montajı ise 3,ileri tarihlerde yapılacak.
AA
İçinde bulunulan yerin Yenikapı transfer merkezi olduğunu belirten Yıldırım, bu merkezden Sirkeci istikametine iki adet tünel delme makinesinden ilkinin bugün çalışmaya başladığını kaydetti. Bakan Yıldırım, sağ bölmedeki
ikinci makinenin ise bugün çalışmaya başlayan makine 100 metre ilerledikten sonra devreye gireceğini, güvenlik için ikisinin aynı anda çalışmasının uygun görülmediğini aktardı.
Yenikapı terminali transfer merkezini, çok uzun zamandan bu yana, yani 2004'te kazmaya başladıklarını ifade eden Bakan Yıldırım, 200 bin metreküp kazının yüzde 65'ini kazma kürekle yaptıklarını kaydetti. Bölgedeki tarihi kalıntılara, arkeolojik kazılara herhangi bir zarar gelmemesi için bunu yaptıklarını, bu kazılar nedeniyle bu projede 4 yıl bir gecikme olduğunu söyleyen Bakan Yıldırım, şöyle dedi:
"Marmaray, İstanbul'un tıkanan damarlarını açan, toplu taşıma projesi olmaktan ziyadede İstanbul'un tarihini, kültürel zenginliklerini ortaya çıkaran bir arkeolojik proje olarak anılmaya başlandı. 'Arkeoloji şöleni' diyorlar sanat adamları. Bu bize 4 yıla mal oldu. Helal olsun. İstanbul'un toplu taşıma sorununu çözecek projenin aynı zamanda kentin tarihi zenginliklerini, 8500 yıl öncesine varan bir zaman diliminde ortaya çıkaracak olması İstanbullu olarak beni de mutlu ediyor. Heyecan duyuyoruz. Tek üzüntümüz bunun projeyi biraz geciktirerek,
maliyeti de biraz artırmasıdır."
BAKAN YILDIRIM TARİH VERDİ
Bir gazetecinin "Tünel kazma makineleri ne zaman Sirkeci'ye ulaşacak ve Marmaray ne zaman hizmete girecek" sorusuna Bakan Yıldırım, tünellerin 2011'in ilk yarısında, denizdeki tüple birleşmiş olacağını anlattı. Yıldırım, herhangi bir aksilik olmaması halinde 2011'in Nisan veya Mayıs ayında kazıların tamamen bitmiş olacağını kaydetti.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konuşmasına şöyle devam etti: "Toplam 20 kilometre tüneli, yerin altında yapmış olacağız. Buna tabii denizdeki tünelleri de ilave etmemiz gerekiyor. Proje iki kısımdan oluşuyor. 1.
bölümü Kazlıçeşme'den girip Söğütlüçeşme'den çıkan tamamen yer altında deniz altında iki tane tüp tünel bileşimi ve Söğütlüçeşme'den Gebze'ye Anadolu yakasında, Avrupa yakasında ise Kazlıçeşme'den Halkalı'ya kadar olan bölüm. Projenin resmen bitişi 29 Ekim 2013. Ama tünellerin açılması, içerideki elektrik, sinyal ve donatım işleri çok daha önceden başlamış olacak. Kısmen de birinci kısmı tamamlamış olacağız. Aslında bu proje, 2009'un sonunda bitecekti. Ancak arkeolojik kazılar nedeniyle uzadı. Projenin iş akışı kısmında bir sorun yok. Gerek Yenikapı'da, gerek Üsküdar'da, gerek Sirkeci'deki terminallerde arkeologların kontrolünde elle açıldı. İğneyle kuyu kazmak gibi bir şey. Bu tarihimize, İstanbul'un geçmişine kültürüne olan hassasiyetimizi de bir anlamda gösteriyor. Ama ne yazık ki iki iş birbiriyle çelişiyor. Bir yandan insanlar bu projenin bitmesini, İstanbul'un toplu taşıma sorununu rahatlamasını bekliyor, bir yandan da kentin 8500 yıllık tarihinin ortaya çıkması da uzun vadede kentin kültürel zenginliğine bir zenginlik daha da katacak. Burada bir hassasiyeti
muhafaza ettik ve gecikmeyi göze aldık. Tabii ki fiyat artışını da etkiliyor."
Artık önlerini daha net görebildiklerini, bundan sonraki işlerin tamamen kontrollerinde olduğunu ve arkeolojik kazı çalışmasının da hemen hemen bittiğini belirten Bakan Yıldırım, "Önemli bir şey kalmadı. İşimizi geciktirecek dış faktörler tamamen ortadan kalktı diyebiliriz. İstanbul'un tarihini değiştiren bir projenin altında arkadaşlarım ve yüklenicilerle birlikte imzamın olması bizim için büyük gurur ve şereftir" dedi.
Bir gazetecinin "Şantiye'deki işçilerden zaman zaman paralarının ödenmediği yönünde şikayetler geliyor" sözleri üzerine Bakan Yıldırım, bu konuda yanlış anlaşılmanın olduğunu anlattı. Projeyi yürüten firmanın, bugüne kadar gerek çalışanlarına gerekse idareye karşı taahhütlerinin yerine getirilmesinde hiç sıkıntı yaşamadıklarını dile getiren Yıldırım, bir defa taşeron işçilerin ücretlerinin geç ödenmesinden kaynaklanan bir durumun yaşandığını, bunun da önemli olmadığını kaydetti. Bir gazetecinin "Banliyö hatlarının yenilenmesi söz konusu. Seferler
duracak. Tarihi belli oldu mu?" sorusuna Bakan Yıldırım, şöyle yanıt verdi: "Hayır. Bununla ilgili olarak yüklenici firma, Devlet Demir Yolları, İstanbul Büyükşehir Belediyesi birlikte çalışıyor. 18 ay minimum kapatılması
gerekiyor. Kapatma esnasında vatandaşlarımızın banliyö hatlarından yararlanmasının, hangi alternatif taşımalarla en az sıkıntısız şekilde sağlanacağı yönünde çalışmalar var. Çalışmalar henüz tamamlanmadı. Takvime göre
kapatma tarihi de belirlenir."
Konuşmanın ardından Bakan Yıldırım, Marmaray Projesi'nin Koordinatörü Japon Hidomi Ohmi ile bir süre sohbet ederek, şakalaştı. Bakan Yıldırım, şantiyedeki çalışan işçilerle de tokalaştı.
-YENİKAPI HATTI-
Marmaray Projesi kapsamında bir transfer merkezi olarak planlanan Yenikapı bölgesinde aç-kapa istasyon yapısı için kazı çalışmaları 2004'te başlamış, ancak ortaya çıkan tarihi buluntular üzerine arkeolojik kazılar
yapılmıştı. Kazıların tamamlanmasının ardından makineli kazı ile en doğuda tünel delgi çalışmalarının başlayacağı 117.50 kotlarına ulaşılarak, TBM2 ve TBM3 olarak adlandırılan tünel delme makinelerinin montajı yapıldı.
Tünel Delme Makinesi olan (TBM) Japon şirketi Hitachi Zosen tarafından üretilen TBM, Türkiye'de ilk defa bu projede kullanılıyor. Avrupa yakasında Yenikapı-Sirkeci İstasyonu-Batırma tüpü istikametini oluşturan TBM2 hattı 3048.7 metre ve TBM3 hattı 3076.1 metre olup toplamda ise 6124.8 metreden oluşan iki ayrı delme tünelden oluşuyor. Tünel çalışmaları kapsamında 296.500 metreküp kazı yapılacak. Güvenlik için iki paralel ana tünel boyunca her 200 metrede bir yaya geçiş tüneli inşa edilecek, böylece acil bir durumda yolcular bir tünelden diğerine güvenle geçilebilecek. Kaplanan tünelin çapı ise 7.04 metreden oluşuyor. Bugün kazısına başlanan TBM, projede kullanılan benzer 5 adet TBM'den biri olan TBM3. TBM3 Sirkeci istasyonuna ulaşıp doğu ucuna taşındıktan sonra 934 metre daha kazı yapacak ve batırma tüpe bağlanacak. Yenikapı-Sirkeci güzergahında, TBM2 tünel delme makinesinin montajı ise 3,ileri tarihlerde yapılacak.
AA