Mehmet Hacıkamiloğlu: Beton yollar tercih edilmeli!
çimsa Genel Müdürü Mehmet Hacıkamiloğlu, asfalt yol yerine daha uzun ömürlü olan beton yolların tercih edilmeli dedi. Hacıkamiloğlu; beton yolların fiyatlarının önceden çok göründüğünü ançak petrol fiyatlarının dünyada artmasıyla bu fark kapandığını beli
Hacıkamiloğlu, yaptığı açıklamada, Türkiye 'de son yıllarda
karayolları ile ilgili önemli gelişmeler yaşandığını, ancak beton yol tercih
edilmesi konusunda Türkiye 'nin çok geride kaldığını belirtti.
Eskiden beton yolun asfalta oranla daha pahalı olması nedeniyle tercih
edilmediğini, ancak bu farkın son dönemde ortadan kalktığını vurgulayan
Hacıkamiloğlu, şu açıklamayı yaptı:
'Asfaltın ana girdisi petrol olduğu için asfaltın maliyeti, petrol
fiyatlarıyla direk ilişkili. Geçmişte beton yol, asfalta oranla pahalıydı. Ama,
petrol fiyatlarının dünyada artmasıyla bu fark kapandı. Diğer taraftan beton,
ithal girdiye dayanmıyor. Hammaddesi yurt içinde üretiliyor. Beton yolun en
önemli avantajı da uzun ömürlü olması. Beton yolu bir kez yaptıktan sonra 20-30
yıl geriye dönüp tamir yapmanız gerekmiyor. Bunun örneklerini hayata geçirdik.
Afyonkarahisar 'da 3 kilometrelik yol yaptık. İnsanlar bunun ne demek olduğunu
gördü. Türkiye 'de 60 bin kilometre yol var. Yakın geçmişe kadar bunun ancak 6
kilometresi beton yoldu.
Türkiye 'nin menfaatleri açısından beton yolun payının artması gerektiğini
düşünüyoruz. Avrupa 'da bu iş 100 yıldır var. Türkiye 'nin kaynağı kıymetli, bu
kaynağı iyi kullanmalıyız. Bize yakışan uzun ömürlü yollar yapmaktır. Bunun için
beton yolu tercih etmeliyiz.' dedi.
çimsa olarak Mersin, Kayseri, Eskişehir, Niğde ve Ankara 'daki 5 fabrikada
çimento üretimi yaptıklarını ifade eden Hacıkamiloğlu, yılda 6 milyon ton çimento
ürettiklerini ve bunun 4 milyon tonunu yurt içinde sattıklarını belirtti.
Üretimlerinin geri kalan kısmını da 46 ülkeye ihraç ettiklerini belirten
Hacıkamiloğlu, şöyle sürdürdü:
'Yurt içinde büyümeyi arzu ediyoruz, ama çimentoda ciddi kapasite
fazlası var. Türkiye geçen yıl 20 milyon ton çimento ve krinker ihraç etmek
durumunda kaldı. Enerji yoğun bir üründen bahsediyoruz ve enerji ithal eden bir
ülkede yaşıyoruz. AB çevre fasılları açıldığında veya Kyoto sözleşmesiyle
birlikte artık yurt içinde çimento üretip ihracat yapmak, çok cazip olmayacak. Bu
kapasite fazlası nedeniyle rotamızı yurt dışına çevirdik. Kuzey Afrika, Ortadoğu,
Balkanlar ve Türk Cumhuriyetleri 'ne odaklandık. Önümüzdeki 3-5 yıl içinde çimsa 2
kat büyüyecek. Bunun için projelendirme çalışmalarımız devam ediyor. Öncelikle
satın almalar yoluyla o bölgelerde yatırım yapacağız.' dedi.
BÜYÜMEDE İSTİKRAR ÖNEMLİ
çimento sektörü açısından Türkiye 'deki ekonomik gelişmeleri de
değerlendiren Hacıkamiloğlu, 2008-2009 döneminde yaşanan ekonomik krizin,
Türkiye 'de bankacılık sistemindeki düzenlemelerin hayata geçirilmesiyle hafif
atlatıldığını değindi.
Türkiye 'nin geçen yıl yüzde 8 'in üzerinde büyüme gerçekleştirdiğini,
çimento tüketiminin de yüzde 16 seviyesinde arttığını anlatan Hacıkamiloğlu,
2005-2008 arası dönemde çimento tüketimindeki artışın konuta dayalı olduğunu,
ancak 2009-2010 'daki artışın daha çok altyapı inşaatlarına yönelik olduğunu
belirtti.
Yollar, baraj projeleri ve hidroelektrik santraller gibi devasa
projelerin, inşaat sektörü ve çimento sektörünü çok olumlu etkilediğini bildiren
Hacıkamiloğlu, 'Bu yıl faizlerin düşmesiyle konuta talebin de bir miktar
arttığını gözlemledik. Ancak, talep artışının bu hızla devam etmeyeceğini
düşünüyoruz. Hem hükümet, hem de Merkez Bankası ekonomiyi soğutmak için üst üste
önlemler açıklıyorlar. Bıraksanız, neredeyse Türkiye yüzde 10 'un üzerinde
büyüyecek. Ama biliyoruz ki hızlı büyümenin sonu hep felaket oluyor. Her yıl
yüzde 10 büyümeyelim, yüzde 5 büyüyelim ama sürekli büyüyelim' diye konuştu.
Seçim dönemlerinin geçmişte yatırımların patladığı dönemler olduğunu,
ancak seçimin piyasaya etkisinin giderek azaldığını dile getiren Mehmet
Hacıkamiloğlu, artık çok fazla popülist yaklaşımlar uygulanmadığı için (seçim
olursa inşaat patlar çimento tüketimi artar) anlayışının geride kaldığını
sözlerine ilave etti.
AA