19 / 11 / 2024

Mehmet Okay; İnşaat sektöründe maaliyet artıyor!

Mehmet Okay; İnşaat sektöründe maaliyet artıyor!

Habertürk Gazetesi yazarlarından Özlem Dalga bugünkü yazısında Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet OkayYönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay ile gerçekleştirdiği konuşmaya yer verdi. Okay, İnşaat sektöründe maaliyet arttığını söyledi...




New York Times Gazetesi'nde çıkan bir haberde Türkiye'de dev projelere kur riski uyarısı gelmesi ardından Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay "Yönetim Katı"nda konuğumdu. 5 yıldır, yıllık 800 milyon-1 milyar dolar ciro ile dünyanın önde gelen müteahhitler listesi ENR'de dünyaca ünlü 250 firma arasında ilk 100'de yer alan Ant Yapı, bu yıl gerek Moskova'da Capital City iş merkezinde inşa ettikleri Avrupa'nın en yüksek kulesi, gerek 2014 Soçi Olimpiyatları için inşa ettikleri olimpiyat köyüyle 94. sıraya yükselmiş. Uluslararası müteahhitler ligi ENR'de Türkiye olarak Çin'den sonra ikinciyiz. 


Okay'a TL'de yaşanan değer kaybı ve artan kur riski ile Türkiye'deki 3. havalimanı, 3. 

köprü ile AVM'ler gibi büyük çaplı inşaatların ve dev projelerin finansmanının zora girip girmediğini sordum. Okay, "Uluslararası piyasada para arayan firmalar için maliyetlerin yükseldiği bir gerçek, ama dünyada da öyle, deli bir para var sağlam liman arıyor, bu da bir gerçek. Devlet garantili olduğu için para bulmakta sorun olmaz ama maliyetler artıyor" diyor. 

Okay'a göre, yurtiçi ve yurtdışında çalışan firmalar için risk az. Çünkü kur riskine karşı doğal hedge söz konusu. Nitekim Ant Yapı % 70 Rusya'da % 30 Türkiye'de çalışıyor. 

Okay, "Türkiye'de konut kredilerinde aylık faiz yüzde 1'i geçerse konut satışlarını zorlar" diyor. 


"400 TL'YE SATALIM Kİ 19.99 TL'YE BİLET SUNABİLELİM"

Hafta sonu 7. Pegasus PWA Windsurf Dünya Kupası Alaçatı 2013'ü seyrederken Pegasus ekibinin 2005'ten beri kaptanı olan Pegasus Airlines Genel Müdürü Sertaç Haybat ile sohbet ettik. Pegasus Havayolları 7 yıldır Alaçatı'da düzenlenen PWA VVindsurf Dünya Kupası'na sponsor oluyor. Bu sponsorlukta sürdürülebilirlik olunca 7 yıl toplamında Pegasus Havayolları, kupanın iletişimi ve reklamı dahil 4 milyon Euro harcamış. PWA Windsurf Dünya Kupası'nın 3. ayağı olan Alaçatı Kupası'na bu yıl 29 ülkeden gelen 84 sporcunun başta kötü giden rüzgâra rağmen gelmeyi en tercih ettiği yarış olmuş. 

Sertaç Haybat'a kamuoyunda geniş yankı uyandıran Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın "Resmi tatillerde çok yükselen uçak bileti fiyatlarına tavan fiyat getirebiliriz" açıklaması hakkında düşüncelerini sordum. Fiyatların resmi ve bayram tatillerinde yükselmesi gündeminde olan vatandaşa, Haybat'ın önerisi, biletleri 6-7 ay önceden satışa açıldığı zaman almaları. O zaman 19.99 TL'ye bilet alabilmek de mümkün. Ucuz bilet ile uçmanın yolu erken rezervasyondan geçiyor. Haybat, "Son dakika uçakta boş yer olsa da indirim yapmıyoruz. 

400 TL'ye bilet satabilmemiz lazım ki 19.99 TL'ye bilet sunabilelim" diyor. Haybat, "Umuyorum sektörü geriye götürecek bir uygulama olmaz" derken 2001 'de iç hatların liberalleşmesiyle 2013'te iç hat yolcu sayısının 40 milyona dayandığını söylüyor. 


"BİLET FİYATLARI % 5-10 ZAMLANIR" 

Haybat, "Havayollarının giderlerinin çoğunluğu dolar üzerinden olduğu için doların TL karşısında yılbaşından beri yüzde 12 artması bilet fiyatlarına yüzde 5 ila 10 arasında zam olarak yansır. Pegasus olarak doları yıl sonu 1.88 öngörüyorduk, hesabımızı ona göre yapmıştık" diyor. 


Haybat'a göre Pegasus rüzgârı arkasına almış gidiyor. Yeni hat açmak içeride kimsenin uçmadığı hatlarda daha kolay, yurtdışında ise ikili ilişkiler devreye girdiği için daha zormuş. Bürokrasi engelline rağmen yeni hat planlarında Pegasus için hedefte Moskova, Tiran başta olmak üzere Türk cumhuriyetler ve Afrika varmış. Kışın da iç hatlarda Edremit uçuşlarına başlayacaklarmış. 

Haybat, "8 yıl önce Pegasus'u kurduğumuzda bugün buralara geleceğimizi biri bana söylese inanmazdım" diyor. Çünkü 12 milyon Euro'ya satın alınan Pegasus Hava Yolları'nın piyasa değeri cuma kapanış itibarıyla 3 milyar TL'ye ulaşmış. 


Özlam Dalga/Habertürk Gazetesi


Geri Dön