Milano Mobilya, Anadolu'da 8 ilde mağazalaşacak!
Büyüklüğü 10 milyar dolara yaklaşan mobilya sektöründe faaliyet gösteren Milano Mobilya, 4 olan mağaza sayısını artırarak İstanbul dışında da yayılmayı planlıyor. Anadolu'da mağaza arayışına giren şirket bayilik vererek mağazalaşacak
Mobilya sektörü üretim, ihracat ve pazar büyüklüğü bakımından ekonominin lokomotif sektörlerinden biri olmaya devam ediyor. Büyüklüğü 10 milyar dolara yaklaşan sektör bugün 500 bin kişiye istihdam sağlıyor. Bu büyüklüğe rağmen sektörün geçmişi çok da eski değil. Mobilya sektörünün Türkiye'deki başlangıcı her ne kadar eskilere dayansa da endüstriyel üretime 1970'li yıllarda geçilmiş. 80'li yıllardan itibaren de globalleşme süreciyle tüketici profillerindeki gelişmeler ve değişimler kaliteli ve güncel model taleplerini beraberinde getirmiş. Bugün 30 bine yakın üretici ve 32 binin üzerinde perakendeci bulunan sektörde faaliyet gösteren şirketlerden biri de Milano Mobilya. Mehmet Çakar tarafından 1981 yılında kurulan şirket bugün dört mağazasıyla 10 milyon doların üzerinde ciro yapıyor. Ama Çakar'ın hedefi büyük. Şu anda sadece İstanbul'da mağazaları bulunan markayı Anadolu'da da yaygınlaştırmayı hedefliyor. Bu amaçla 8 il belirleyen Çakar buralarda mağaza açmak için girişimlere başlamış bile.
İş aşkı yüzünden yaşını büyüttü
Mobilya sektöründe üretim genellikle Bursa, Ankara, İstanbul, Kayseri, Adana ve İzmir gibi kentlerde yoğunlaşıyor. Buradaki üreticilerin ürettiği mobilyalar Türkiye'nin dört bir yanındaki mağazalarda satışa sunuluyor. Sektöre babası sayesinde giren Çakar'ın da ilk işi mağazacılık olmuş. Babasının, semt mobilyacısı olarak adlandırdığı ve mobilyadan beyaz eşyaya kadar bir evin tüm ihtiyaçlarının karşılanabileceği mağazasında işe başlamış Çakar. Orta öğrenimi bitirdikten sonra Çağlayan'daki bu mağazada kardeşleriyle birlikte çalışan Çakar işin bu şekilde yürümeyeceğini ve kendi işini yapması gerektiğine karar vermiş. Ancak önünde bir engel varmış: Askerlik. Henüz askerlik yaşı gelmediği için mahkeme kararıyla yaşını büyüten Çakar askerden geldikten sonra kendi işini kurmak için çalışmalara başlamış. Nişantaşı'ndaki tanınmış mobilya mağazaları için üretim yapan atölyelerde çalışan sanat okulu mezunu kişilerle tanışan Çakar, birkaç kişiyi yanına alarak kendi atölyesini kurmuş.
Mağazacılık sonrasında üretimin ne olduğunu da bu girişimiyle öğrenen Çakar tasarımın önemini de yine bu yıllarda anlamış.
İkinci mağaza Modoko'ya
ilk üretilen ürünleri babasının mağazasında satan Çakar daha sonra sadece kendi atölyesinden çıkan ürünlerin satılacağı bir mağaza kurma yönünde karar almış. Ve Çağlayan'da ilk mağaza açılmış. İtalyan mobilyalarına olan ilgi nedeniyle marka olarak Milano'nun kullanılmasına karar verilmiş. Çağlayan'daki mağazaya alışılmışın dışında vitrin yapmadıklarını söyleyen Çakar bundan sonraki gelişmeyi ise şöyle anlatıyor:
"Biz hep Çağlayan'da faaliyet gösterdiğimiz için ilk mağazayı da Çağlayan'da açmayı uygun görmüştük. Mağaza açıldıktan sonra Modoko'ya gittim. Baktım biz Çağlayan'da müşteri beklerken, orada müşteri yoğunluğu var. Bu beni ikinci mağazayı Modoko'da açmaya itti. Arabamı ve elimdeki tek mülküm olan arsamı satıp orada bir mağaza aldım. Bodrum katına da inerek mağazayı açtım."
Markalaşmanın önemini Körfez Krizi'yle birlikte öğrendiklerini ifade eden Çakar, bu iki mağazaya yeni mağazalar eklemek için üretim kapasitesini artırmaları gerektiğini fark edip yeni fabrika yatırımına da tam bu yıllarda girişmiş. Mecidiyeköy'de bugün bulunan fabrika binasını satın alan Çakar, önce ufak bir üretim tesisi kurmakla yatırıma başladıkları ama gelen talep neticesinde binanın tamamım üretim tesisi haline getirdiklerinin üzerinde duruyor.
Outlet mağaza için yer bakıyor
Ardından Etiler ve Florya mağazalarını açan Milano Mobilya'da bugün 140'a yakın kişi çalışıyor. 10 milyon doların üzerinde bir cirosu bulunan şirket ihracata da başlamış. Bugün 1 milyon dolara yakın ihracat yapan şirket, İran, Suriye, Azerbaycan ve Norveç'e ürün satıyor. Bu yıl Milano markasını İstanbul dışına taşımayı planlayan Çakar'ın ilk hedefi Silivri girişi ya da İzmit girişi gibi bir noktada Outlet mağaza açmak. İkinci hedef ise İstanbul'da Anadolu yakasında da bir mağaza açmak.
8 ilde mağazalaşacak
Yıl içinde Anadolu'ya da yayılmak istediğini ifade eden Çakar Ankara, Gaziantep, İzmir ve Bursa başta olmak üzere sekiz ilde daha mağazalaşmayı planladığını söylüyor. Bugüne kadar mağazaları hep kendisinin açtığını söyleyen Çakar Anadolu'daki mağazalaşma operasyonunun bayilik sistemiyle yürümesini istediğinin de altını çiziyor. Bir mağaza açma maliyetinin 300-350 bin dolar arasında değiştiğini belirten Çakar ekonomik gidişata göre yatırımlara hız vereceğini de sözlerine ekliyor. Çakar'ın bir başka projesi de alanında uzmanlaşmış firmalara üretim yaptırmak. Tasarımı kendilerinin yapacağını ama üretimin bir kısmını yan sanayiye kaydırmayı planladığım söyleyen Çakar, 2011 sonrasında mağazaları Mobilya Center'lara dönüştürme projesi olduğundan da bahsediyor. Ev tekstilinden bahçe mobilyalarına, aydınlatmadan halıya kadar bir evin dekorasyonunda ihtiyaç duyulan tüm ürünlerin satılacağı mağazalar açmayı planladığını söyleyen Çakar bu projesinin henüz planlama aşamasında olduğunun da üzerinde duruyor.
Ekonomist/Girişim