Milli Yüksek Hızlı Tren projesi 2018'de hazır!
Milli trenle ilgili süreç bir yıl önce başladı. 2012 başladı tipler çalışıldı ve bugün kamuoyuna tanıtıldı. Bunun üzerine 5 yılımız daha var yani ticari olarak trenlerin protatiplerin yapılıp ticari hale getirilmesi için 5 yıl daha var...
Yıldırım, Milli Yüksek Hızlı Tren'in yüzde 100 milli olmayacağını söyledi. Ankara Tren Garı'nda düzenlenen basın toplantısında konuşan Binali Yıldırım, "Koltukların dizaynı, iç dizaynı dış görünümü her şeyiyle Türk insanının estetik anlayışı. Buradan şu anlaşılmasın biz bu treni A'dan Z'ye her şeyini biz yapacağız. Bu çok akılsız bir iş olur ekonomisi de olmaz. Önemli olan işin entegratörü olmak işin sürükleyicisi olmak, kardeşim ben böyle bir iş yapıyorum senin elinde ne var. Şu var tekerlek yapıyorum, fren sistemi yapıyorum klima sistemi yapıyorum. Bunları önce kendi sektörümüzden yapabildiğimizi yapacağız, ama burada da rekabetçi olacağız, başkası bir liraya yapıyorsa ya bu yerlidir deyip 5 liraya alırız diyecek halimiz yok. Orada da firmalarımız kendilerini geliştirecekler ve küresel anlamda rekabetçi bir alana geçecekler." ifadelerini kullandı. Peronlarda vagonları gezerek bilgi alan Bakan Binali Yıldırım, trenle ilgili basın mesnsuplarının sorularını cevapladı. "Milli Yüksek Hızlı Tren ve elektrikli dizelli tren setleri projesi ne zaman gerçekleştirilecek? sorusuna cevap veren Yıldırım, "Milli trenle ilgili süreç bir yıl önce başladı. 2012 başladı tipler çalışıldı ve bugün kamuoyuna tanıtıldı. Bunun üzerine 5 yılımız daha var yani ticari olarak trenlerin protatiplerin yapılıp ticari hale getirilmesi için 5 yıl daha var. 2018 de tren raylarda hareket etmiş olacak." dedi. "Projeyle ne kadar katma değer sağlanacak?" sorusuna ise Binali Yıldırım şöyle cevap verdi: "Türkiye'nin önümüzdeki 10 yılda yapılan demiryolu hatlarını dikkate alırsak ihtiyacı olan hızlı tren seti miktarı 100'dür. Ne demektir bu 3 milyar dolarlık bir bütçe demektir. Bu 3 milyarlık bütçeyi dışarıya verecekken bu projeyle bunun en azından yüzde 60'nı yüzde 70'ni içerde kalmasını sağlayacağız. En kısa vadede 5 yıllık vadede demek ki 2-2,5 milyar dolarlık bir tasarruf söz konusu bunu gerçekleştirdikten sonra bunun bölge ekonomilerde katma değeri daha fazla olacaktır. Bunun hesaplarını henüz yapmış değiliz." "Projede özel sektörü çağırdınız mı?" sorusuna da karşılık Yıldırım, "Özel sektöre çağrı değil onlarla beraber yapılıyor. Bugün ki toplantıda üniversiteler vardı, özel sektör vardı ve diğer paydaşlar vardı. Aselsan vardı, TÜBİTAK var, Devlet Demiryolları var. Zaten demiryolları bunu kendi başına yapamaz. Ama Türkiye'nin bu konuda son 10 yılda imkan ve kabiliyetleri çok gelişti. Sürekli artık sürekli demiryolu yapıldığı için yeni araçlara yeni tren setlerine ihtiyaç var. Ekosistem oluştu bugün bu yüzden milli tren yapabiliyoruz. Önümüzdeki 5 yıl içinde hızlı trenimizi tamamen kendi aklımız ürünümüz olan milli treni yaylara koymuş olacağız." ifadelerini kullandı. Konuşmasının sonunda projenin paydaşlarıyla birlikte milli trenin maketleri kamuoyuna tanıtıldı. Toplantı sonunda basın mensuplarının yolsuzluk operasyonlarını sorması üzerine Binali Yıldırım, "Bizim paylaşabileceğimiz bir şey yok bizim bilgi alanımız dışında." karşılığını verdi.
Türkiye Gazetesi