Genel

Mobilya sektöründe ihracat 6 ayda yüzde 17 arttı!

Mobilya sektörünün Türkiye iç pazar büyüklüğü 8 milyar dolara ulaşıyor. Türkiye mobilya alanında yurt dışında da adını duyurmaya başlarken, emeğin yoğun olduğu mobilya sektörü 270 bin kişilik istihdamıyla, tekstilden sonraki en büyük olanağı sağlıyor

 

Otomotiv ve tekstilden sonra mobilya sektörü, en önemli ve güçlü ihracat lokomotifleri arasında yer alıyor. 2010 yılında 1.206 milyar dolar olarak gerçekleşen mobilya ihracatı ise bu yılın ilk 6 ayında 17'lik artış gösterdi. Sektörün 2023 yılı için ihracat hedefi ise 7 milyar dolar oluyor.

12 Haziran'da yapılan genel seçimlerin piyasalarda durgunluğa yol açtığına değinen Karcı, genelde her yaz sektörde yaşanan durgunluğa bu yıl aynı döneme denk gelen seçimlerin etkisi de eklenince durgunluğun etkisi daha çok hissedildiğini belirtti. Kuzey Afrika ve Ortadoğu'daki olayların sektörün ihracatını olumsuz etkilediğini anlatan Karcı, şöyle devam etti: "Sektör temsilcilerini yeni pazar arayışına itti ve fuarlara katılım arttı. Ülkemiz mobilya sektörü 170 ülkeye 1.3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiriyor. 2023 yılı hedefi 6 milyar dolar. Sadece Çin 28 milyar dolarla 125 milyar dolarlık dünya ihracatının yüzde 25'lik kısmına sahip. Çin'i 13 milyar dolarla Almanya ve İtalya izliyor. Türkiye ise 18'inci sırada bulunuyor. Fuarlar ve yeni pazarlarla bu rakamı yukarı çekmeyi hedefliyoruz."

İlk 6 ayda yükseldi

2011 yılının ilk 6 ayında mobilya ihracatının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17.3'lük artış gösterdiğini dile getiren Karcı, şu bilgileri verdi: "İhracat yaptığımız ilk 20 ülkeye bakıldığında da, Yunanistan ve KKTC dışındaki tüm ülkelere yönelik ihracatta değişen oranlarda artış görülüyor, ihracatta "ilk 20 ülkede yer alan ülkelerden en çok artış yüzde 67 ile Rusya, yüzde 58 ile Suudi Arabistan ve mobilya ihracatımızda en büyük paya sahip olan yüzde 53 ile Irak olarak görülüyor.

Libya'ya yönelik ihracat yılın ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 81 azaldı. Yine Suriye'ye yapılan ihracatta da yüzde 15'lik bir düşüş söz konusu oldu."

Yoğun rekabet yaşanıyor

Mobilya sektöründe de yoğun bir rekabetin olduğunu söyleyen Karcı, şunları söyledi: "Mobilya üreticileri, tüketicilerini segmente ederek üretim yapıyor. Sektörde çok lüks üretim yapan markalar da bulunuyor orta gelire hitap ederek üretim yapan markalar da. Pazar paylarına baktığımızda farklı segmentlerde olmalarına rağmen ciroları, ihracat payları başa baş gelebiliyor. Sektördeki rekabeti buna göre değerlendirmek gerekiyor. Şirketlerimiz ihracata da büyük önem veriyor. Türkiye mobilya sektörünün dünya piyasalarında sahip olduğu rekabet gücünü kaybetmemesi için de, teknolojik gelişme ve Arge'ye önem vermesi ve verimlilik artışı sağlaması gerekiyor."

Türkiye ekonomisinde gerçekleştirilen soğutma çalışmalarının mobilya sektörüne faydalı olacağını belirten Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, "Çünkü daha önceden konut ve otomotiv kredileri düşük olunca, herkes bunlara yöneldi. Dövizin ve bankaların kredi faizlerini yükseltmesi, insanları yüksek faizli borçlanmalardan geri tutacak. Bu süreçte herkes evlerinin ve ofislerinin ihtiyaçlannı karşılıyor olacak. Bu, mobilya ve benzer sektörlere de iyi gelecek. Sektörümüzde birçok ürün için büyük araçlara ihtiyaç duyan nakliye hizmeti sunuluyor. Aynı zamanda teşhir için de büyük alanlara gereksinim duyuluyor. Bütün bunlar, mobilya sektöründe maliyetleri yükseltiyor ve ekonomik kayıplar yaşanmasına neden oluyor. Bir de bunların üzerine yüzde 18'lik KDV uygulaması eklenince mobilya sektörünün önü tıkanıyor" dedi.

HÜRRİYET