Murat Tabanlıoğlu: Kent yapısına odaklanılmalı!
İstanbul’u kendinden olmayan eklerle bozulmuş olarak değerlendiren Mimar Murat Tabanlıoğlu, geniş kapsamlı bölgesel planlamalarla kentin 10 yıl içinde daha yaşanır ve üreten bir kent yapısına kavuşabileceğini ifade etti
İstanbul’u kendinden olmayan eklerle bozulmuş olarak değerlendiren mimar Murat Tabanlıoğlu, geniş kapsamlı bölgesel planlamalarla kentin 10 yıl içinde daha yaşanır, üreten bir kent yapıya kavuşabileceğini ifade etti. Böyle bir dönüşüm için sivil insiyatifler, meslek örgütleri, yerel ve merkezi yönetimlerin işbirliği içinde olmasını tavsiye eden Tabanlıoğlu, esas olanın kent yapısının düzeltilmesine odaklanmak olduğunu kaydetti.
İstanbul’un artık genişlememesi gerektiğini belirten Tabanlıoğlu , “Kentler bir noktadan sonra içine doğru genişler. İyileştirmelerle, fonksiyon alanlarının yer değiştirmesiyle ve var olan yapıların yeniden değerlendirilmesiyle atıl alanlar geri kazanılır” diye konuştu.
Yeni ve yenilenmiş yapıların, mimari ve estetik ögelerle çağdaş bir katman olarak kent dokusuna eklenmesi gerektiğini tavsiyeden Tabanlıoğlu, bunların kentli ile buluşması gerektiğini söyledi. Kamusal alanların demokratik ve çok yönlü olarak kurgulanmasını isteyen Tabanlıoğlu, tek tek projelerle değil, genel bir planlama ile kentsel bir iyileşmenin öngörülmesinin altını çizdi.
İyi projelerin iyi örnek olacağına değinen Tabanlıoğlu, ”Bir kent, limanı, kamusal alanları, ulaşım arterleri gibi unsurların öncelikli olduğu genel bir planlama ile değerlendirilmelidir. Örneğin kültürel mirasın ve kentin doğal akışının bir parçası olan sahil şeridinin Haliç ve Sarayburnu’ndan Dolmabahçe’ye kadar bir master planla düzenlemesi örnek bir uygulama olur” diye konuştu.
Ayrıca, genişleyen yüzölçümü ve yüksek insan hareketiyle İstanbul’un toplu ulaşımda çok farklı bir düzeyde olması gerektiğini savunan Tabanlıoğlu, “Geleceğe yönelik yatırımlar, raylı ulaşım, Boğaz’ın ve kıyıların maksimum değerlendirildiği deniz ulaşımı ve transfer merkezleri ile farklı sistemlerin birbirine bağlanması yönünde olmalıdır” dedi. İstanbul’un kara ulaşımını sorunlu olarak niteleyen Tabanlıoğlu, “Yeni köprüler inşa ederek ve iki kıyı bağlamakla ulaşım çözülemez. Alternatif yollar oluşturulmalı ve karayolu ulaşımının dışında imkanlar yaratılmalı. Ayrıca havaalanları efektif olarak ve optimum iniş kalkışı sağlayacak mesafelerde planlamalı. Kent içi ulaşım kadar kente erişim de çağdaş kriterlerde sağlanmalı” dedi.
Murat Tabanlıoğlu’nun dönüşüm formülü:
1- Tek tek projelerle değil genel bir planlama ile kentsel bir iyileşme sağlanmalı.
2- Planlamada sivil insiyatifler, meslek örgütleri, yerel ve merkezi yönetimlerin işbirliği içinde olmalı.
3- İstanbul’un toplu ulaşımı çok farklı noktalarda olmalı ve farklı sistemler birbirine bağlanmalı.