Otoyol ve köprüler 2012 yılı sonuna kadar özelleştirilecek!
Köprü ve otoyolların özelleştirme kararı resmi gazetede yayınlandı. Köprü ve otoyolların özelleştirme programına alınmasına ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı, dünkü Resmi Gazete’de yayımlandı
Köprü ve otoyolların özelleştirme programına alınmasına ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı, dünkü Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre köprü ve otoyollar, 2012 yılı sonuna kadar özelleştirilecek. Hükümet bu özelleştirmelerden 10 milyar $ gelir bekliyor.
Hükümet, Boğaziçi Köprüsü başta olmak üzere köprü ve otoyolları satışa çıkarıyor. Köprü ve otoyolların özelleştirme programına alınmasına ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) kararı, dünkü Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre köprü ve otoyollar, 2012 yılı sonuna kadar özelleştirilecek. Karar ile Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus-Mersin, Tarsus-Adana Gaziantep, Toprakkale-İskenderun otoyolları ile Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüleri özelleştirme programına alındı.
Bu otoyollar ve köprülerin bağlantı yollları, Gaziantep-Şanlıurfa, İzmir-Çeşme, İzmir-Aydın otoyolları, Ankara, İzmir ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü çevre otoyolları ve bunların bağlantı yolları da özelleştirme kapsam ve programına dahil edildi.
ÖYK Kararına göre otoyollar, köprüler ve bağlantı yolları üzerindeki hizmet tesisleri bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretme birimleriyle varlıkların tümü de özelleştirme kapsam ve programında bulunacak. Bütün bu varlıklar tek paket halinde birlikte, fiili teslim tarihinden itibaren 25 yıl süreyle “işletme haklarının verilmesi” yöntemiyle özelleştirilecek. Özelleştirme işlemleri tamamlanıncaya kadar her türlü bakım, onarım, işletim ve benzeri işler Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından yürütülecek. Bu tesisleri özelleştirme yoluyla devralacak işleticilerin bakım, onarım, işletim ve diğer işlere yönelik yükümlülükleri KGM ve Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenecek ve buna ilişkin denetim ve kontroller KGM tarafından yerine getirilecek. Özelleştirme işlemleri, 31 Aralık 2012’ye kadar tamamlanacak.
İstediği gibi arttıramayacak
Özelleştirme sonucunda işletme hakkı devredilen köprü ve otoyolların bakım ve onarımı için uluslararası standartlar uygulanacak ve bununla ilgili izinler KGM’den alınacak. Köprü ve otoyolları devralan şirket, bu hizmetlerin bedelini de istediği gibi arttırıp, indiremeyecek. Yılda 1 kez hazırladığı ücret değişikliklerini onaylatma zorunluluğu olacak.
Köprü ve otoyolların satışıyla birlikte, otoyol ağında bulunan işletmeler ve diğer tesisler de birlikte özelleştirilmiş olacak. Dolayısıyla otoyol kenarındaki benzinlikler, diğer dinlenme ve yiyecek hizmetleri veren tesisler de otoyolları alacak şirkete geçmiş olacak. Otoyolları satın alacak olan şirket, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün onayıyla güzergâhlarında yeni dinlenme ve eğlence tesisleri açabilecek. Özelleştirme İdaresi’nin satışı 2011’de tamamlayabileceği belirtiliyor. Söz konusu köprü ve otoyol satışından hükümetin 10 milyar dolar civarında bir gelir beklediği belirtiliyor. ÖİB’nin sadece 2 köpründen elde edilecek tutarın en az 4.5 milyar lira olmasını istediği ifade ediliyor.
Otoyol ve köprü satışıyla bazı uluslararası şirketlerin ilgilendiği kamuoyuna yansımıştı. Bu şirketler Avustralya’dan Macquarie Infrastructure, İspanyol Abertis, Portekizli Brisa, Japon Itochu Corp ve İtalyan Atlantia olarak açıklanmıştı. ÖİB’nin ilana çıkmasının ardından Türk ve yabancı çok sayıda grubun şartname alması bekleniyor.
VATAN/Gülümhan GÜLTEN