Pahalılık yurt dışından online alışverişi patlattı!
Ülkemizin pek çok üründe görece daha pahalı hale gelmesi, yurt dışından online alışverişi de patlattı. Alışveriş hacmi, 11 ayda 102 milyar TL'ye ulaştı.
Türkiye’de yüksek seyreden maliyetler, yurt dışından alışverişi de daha avantajlı hale getirdi. BKM tarafından açıklanan verilere göre 2023 yılının 11 ayında yerli kartlar ile yurtdışından yapılan online alışveriş işlemleri bir önceki senenin aynı dönemine göre yüzde 138 artışla 42 milyar liradan 102 milyar liraya yükseldi. Aynı dönemde Türkiye’den yapılan işlemlerdeki artış oranı yüzde 40’ta kaldı.
Ekonomim'den Yener Karadeniz'in haberine göre salgın sonrası artan teknolojik gelişmeler, ticaretin yapılış şekline de yansıdı. Tüm dünyada yükseliş gösteren maliyetler verimlilik odaklı çalışmaları da hızlandırırken, online alışveriş bu dönemde büyümesine artan bir ivme ile devam etti. Söz konusu gelişmeye lojistik maliyetlerde yaşanan düşüş de eklendiği zaman yalnızca büyüme etkilenmedi, ülkeler arası sınırlar da bir anlamda ortadan kalktı. Öyle ki kimi ülkede yüksek maliyetler ve vergiler, yurt dışından tedariki daha kolay ve daha az maliyetli bir duruma getirdi. Bu ülkelerden bir tanesi de Türkiye şeklinde öne çıktı ve Türkiye’nin Euro/dolar bazında da yurtdışına kıyasla pahalı kalmasıyla da adeta yurt dışından online alışveriş adeta patladı. Bankalararası Kart Merkezi tarafından açıklanan verilere göre 2023 yılının ocak-kasım döneminde yerli kartlar ile yurtdışı internetten yapılan kartlı ödeme işlemlerinin adedi yüzde 36 oranında artış göstererek, 170 milyondan 232 milyona çıktı.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel konu ile ilgili olarak yaptığı açıklamada söz konusu bu durumun tüketici için önemli bir avantaj haline geldiğini dile getirerek, “Yurt dışına biz satalım ama biz aldırmayalım derseniz bu defa diğer ülkeler de size sınır koyar. Ticarette karşılıklılık ilkesi doğrultusunda bizim hızlı olup, hem e-ticaret hem de lojistik altyapımızı yenileyerek hem yurtiçi hem de yurtdışındaki müşteriye cazip fırsatlar sunarak bu yarışta öne geçmemiz lazım.” dedi.
DIŞ TİCARET AÇIĞI OLUŞACAK
Peki yabancı kartlarla Türkiye’den internet üzerinden yapılan online harcama nasıl bir seyir izledi? Söz konusu istatistikler, geçen sene yüzde 50’nin üzerinde artan kura rağmen ülkemizin hem online hem de offline alışverişte eski cazibesini kaybettiğini ortaya çıkarıyor. BKM tarafından açıklanan verilere göre yurt dışından yapılan online alışveriş yüzde 138 artış göstererek 102 milyar TY'ye çıkarken Türkiye’den yapılan online harcama da yüzde 40 arttı ve 105 milyar liraya çıktı. Sene sonunda yerli kartlarla yurtdışından yapılan online harcamanın yabancı kartlar ile yurt içinden yapılan online harcamayı geçmesi ve söz konusu alanda dış ticaret açığı verilmesi de bekleniyor.
Nakliyecilerde kentsel dönüşüm mesaisi başladı! Firmalar 1 ay sonraya gün veriyor!
Araç sahiplerine şok haber: İkinci ek MTV mi geliyor?
2023'ün en çok kazanan milyarderleri belli oldu! Elon Musk, listenin başında...