Perakende de 350 bin yeni istihdam!
Türkiye’de 3 milyon kişiye istihdam sağlayan perakende sektörü 2015’te yüzde 10’luk büyüme ile 350 bin yeni istihdam yaratacak. Sektörde, hangi marka kaç kişiyi işe alacak?
Hürriyet gazetesinden Burcu Özçelik Sözer'in haberine göre, Türkiye’de perakende sektöründe 3.5 milyon kişi çalışıyor. Bu rakama gıda ve gıda-dışı perakende ile geleneksel ve modern perakende dahil. Sektörün 2015’te ortalama yüzde 10 büyüyeceğinden hareketle 350 bin civarında yeni istihdam imkanı doğacağı tahmin ediliyor.
150 üyesi bulunan, 500 civarında markayı temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan, sadece kendi üyelerinin 2015’te 30 bin yeni istihdam yaratacağını söylüyor: “BMD üyeleri perakende sektöründe 2010 yılı başında 170 bin kişiye istihdam sağlarken, bu rakam 2010 sonunda 190 bine, 2012 sonunda da 315 bin kişiye ulaştı. 2013 sonunda yüzde 10 artışla 340 bin seviyelerine ulaştı. 2014 sonunda BMD üyelerindeki istihdamın 370 bin kişiye ulaşacağı öngörülüyor. Diğer yandan, BMD markalarının 2023 beklentisi ise 750 bine yakın bir istihdam.”
Türkiye genelinde 400 binler seviyesinde olan perakende mağaza sayısının ise 2016 sonunda 450 bine ulaşması bekleniyor.
Satış danışmanlığından mağaza müdürlüğüne
Perakende sektörü, hızla büyümesi ve gelişmesi nedeniyle son yıllarda özellikle gençlerin kariyer tercihleri arasında yer alıyor. Satış danışmanı olarak çalışmaya başlayan bir kişi zamanla mağaza müdür yardımcısı, mağaza müdürü, mağazalar koordinatörü, mağazalar direktörü hatta ülke müdürüne kadar yükselebiliyor. Sektördeki mağaza müdürlerinin ezici çoğunluğu satış danışmanlığından gelme. Ayrıca perakende, birçok kişinin algıladığı gibi sadece satış danışmanlığı yapılan ve hep bu pozisyonda kalınan bir sektör değil. Perakende muhasebe, satış, pazarlama, yurtdışı operasyonlar, ihracat-ithalat, lojistik gibi pek çok alanla temas eden bir sektör. Dolayısıyla pek çok farklı alanda iş imkanı sunuyor.
Perakende sektöründe çalışan kişiler, performanslarına bağlı olarak diğer sektörlere göre daha kısa sürede yükselebiliyorlar. Markalar işe aldıkları kişileri kendileri eğitip, bir üst pozisyonlara atıyorlar. Mağaza kadrolarında en az lise mezunu olmak gerekiyorken, yönetici pozisyonlarında üniversite mezunu olma şartı aranıyor. İngilizce dil bilgisi ise tercih sebebi. Bu sektöre çalışacak kişilerin güler yüzlü, insan ilişkilerinde iyi, müşteri odaklı, takım çalışmasına yatkın, iletişimi güçlü, yenilikçi kişiler olması bekleniyor.
2023 hedefi yurtdışında 20 bin mağaza
Türk markalarının yurtdışında 2.800 mağazası olduğunu söyleyen Doğan, bu rakamın 2015 sonunda 4 bine yaklaşacağını düşünüyor. Dubai, Abu Dhabi, Kazakistan, Ukrayna, Rusya, Kuzey Afrika gibi ülkeler ve bölgeler, 2015’te yoğun olarak ismi duyulacak yerler. Doğan, “Hedefimiz, 2023’te 20 bin yurtdışı mağazaya ulaşmak. Dünya üzerindeki her ülkede en az 1 Türk mağazası bulunmasını amaçlıyoruz” diyor.
Sektörde kariyer yapmayı planlayan kişiler yurtdışında da çalışma imkanına sahipler.
CarrefourSA 2016 sonuna kadar 7 bin kişi
CarrefourSA, 2014 yılının ilk 10 ayında 98 market açarak market sayısını 313’e çıkardı. Aralık ayının sonuna kadar ise 110 milyon TL’lik yatırımı tamamlayarak market sayısını 330’a çıkaracaklar. İnsan kaynakları alanında uygulamaya başladıkları yeni stratejileri doğrultusunda 2014 yılında çalışan sayısı 700 kişi arttı, yıl sonuna kadar işe alınan çalışan sayısının 1.000’e çıkması hedefleniyor. CarrefourSA’nın şu anda 7.800 kişilik bir istihdamı var. 2016 sonu itibarıyla çalışan sayısının 15 bin kişiye ulaşması hedefleniyor.
2015 yılında hedeflerleri her iş günü bir market açmak. Finanstan satışa, pazarlamadan hukuka, bilgi teknolojilerinden lojistiğe farklı iş kollarını bünyesinde bulunduran CarrefourSA, yönetici pozisyonundan kasiyere kadar birçok alanda işe alım yapacak.
Boyner 1.000 kişi
Beymen, Beymen Club, çeşitli monobrand butikler, Boyner, YKM, Network, Fabrika, Que, Altınyıldız Classics, Beymen Business ve Morhipo.com’u bünyesinde barındıran Boyner Grup’un 500’ü aşkın mağazasında 10 binin üzerinde çalışanı var. 2015’te 1.000 kişiyi daha bünyelerine katacaklar.
DeFacto 1.512 müşteri danışmanı 168 mağaza yöneticisi
DeFacto’nun, Türkiye’de 63 ilde toplam 229 mağası var. Türkiye dışında ise Kazakistan, Irak, Mısır ve Belarus dahil olmak üzere toplam 19 mağazaları bulunuyor. Mağazalardaki toplam çalışan sayısı 4.905.
2015’te Türkiye ve yurtdışında toplamda 56 mağaza daha açmayı planlıyorlar. 56 mağaza için 1.512 müşteri danışmanı, 168 mağaza yöneticisi istihdam edecekler.
Mavi 62 mağaza 310 kişi
50 ülkede, 352 mağaza ve 5 bine yakın satış noktası olan Mavi’nin tüm dünyada çalışan sayısı ise 2.377.
2015 yılında Türkiye’de 34 yeni mağaza açmayı planlıyorlar. 60’ı merkez ofis, 250’si mağazalar olmak üzere toplam 310 kişiye istihdam sağlayacaklar. Sahada yapılacak alımların, 30’u mağaza müdürü, 30’u mağaza müdür yardımcısı, 190’ı ise satış danışmanı olarak dağılım gösterecek.
2015 sonuna kadar yurtdışında ise 28 yeni mağaza açacaklar. Çoğu mağazalarda çalışmak üzere yurtdışında yaklaşık 200 kişiyi işe alacaklar.
Damat 35 mağaza, 300 çalışan
Damat markasını bünyesinde barındıran Orka Holding, bugün dünyada 400 noktada hizmet veriyor. Yurtdışı ve yurtiçi operasyonlarda faaliyette bulundukları 11 şirket üzerinden, 2 bin üzeri kişiyi istihdam ediyorlar.
2015 yılı iş planlarında 20 yurtiçi, 15 yurtdışı mağaza açılışı var. Bu doğrultuda yaklaşık 250-300 kişilik yeni istihdam öngörülüyor.
Mağaza müdürlerinin müşteri ilişkileri ve satışı iyi bilmesi, empatik olması, ekibini iyi yönetebilmesine önem veren Orka’da yöneticilerin yüzde 80’i satış temsilciliğinden geliyor.
Penti Türkiye’de 50, yurtdışında 34 mağaza
Türkiye genelinde 232 mağazası olan Penti’nin toplam çalışan sayısı 2.500. 2014 yılı sonuna kadar 10 mağaza daha açmayı planlıyorlar. 2015 yılı içinde toplam 50 mağaza daha açacak olan Penti, saha kısmında yaklaşık 250 kişiyi daha istihdam edecek. Penti, ayrıca 21 ülkede 69 mağaza ile hizmet veriyor. Yıl sonuna kadar 4 mağaza daha açarak, 2014 sonu itibariyle 23 ülkede 73 mağaza ile hizmet verecekler. 2015 yılında ise yurtdışında 30 mağaza daha açacaklar.
Colin’s 300 kişi
Colin’s 38 ülkede 600’ü aşkın mağasında yaklaşık 5 bin kişiyi istihdam ediyor. Türkiye’deki mağazalarında ise 1.650 kişi çalışıyor. 2015’te Türkiye’de 300 kişiyi daha istihdam etmeyi planlıyorlar. Colin’s’te mağaza müdürlerinin yaklaşık yüzde 90’ı satış danışmanlığı pozisyonundan yükselmiş durumda.
Önümüzdeki dönemlerde Mısır, Polonya ve Doğu Bloğu ülkeleri hedefleniyor.
Sarar 26 mağaza 150 kişi
Sarar’ın toplam 100 satış mağazası var ve bu mağazalarda 1.000 kişi çalışıyor. Ev tekstilinde büyüme planları var. 2015’te 9 olan mağaza sayılarını 15’e çıkartmak istiyorlar. Sarar da ise toplamda 20 mağaza açmayı öngörüyorlar. Yaklaşık 150 kişi de işe alınacak. Mağaza müdürlerinin yüzde 99’u satış temsilciliğinden geliyor.
Mudo 5 mağaza, 100 çalışan
Mudo’nun Türkiye’de 116 mağaza, merkez ofisler ve depolar da dahil 2.100 çalışanı var. 2015’te 5 mağaza daha açıp, toplam 100 kişiyi işe almayı planlıyorlar. 2015 yılında öncelikle Azerbaycan ve KKTC’de mağaza açma planları var. Şu anda 116 mağaza müdürünün yüzde 53’ü Mudo’ya satış danışmanı olarak girmişler.
İpekyol, 15 mağaza 90 kişi
İpekyol’un 172 mağazası ve Edirne’deki fabrika dahil toplam 1.500 çalışanları var. 2015 yılı için 15 yeni mağaza açmayı planlıyorlar. 15 mağaza müdürü, 15 mağaza müdür yardımcısı, 60 satış danışmanı olmak üzere toplam 90 kişilik bir işe alım hedefleniyor.
Yurtdışı büyüme stratejisi Ortadoğu üzerine yoğunlaşmış durumda. Kuveyt, Azerbaycan, Bahreyn, Katar, Kosova gibi noktalarda mağazaları var. Gelecek projeksiyonda ise bu bölgelerdeki operasyonları genişletmekle birlikte yeni bölgeler dahil etmek var.
Ramsey, 10 mağaza açacak
Türkiye’de 64, yurtdışında ise 28 mağazası olan Ramsey’in mağazacılık ekibi toplam 500 kişiden oluşuyor. 2015’te yurtiçinde 5 mağaza, yurtdışında 5 mağaza açıp, toplam 60 müşteri danışmanını işe alacaklar.
AVVA, 12 mağaza 60 kişi
Avva’nın toplam 40 perakende, 2 toptan mağazasında 240 çalışanı bulunuyor. 2015 yılı içerisinde yurtiçinde 12 mağaza açıp, 60 personel almayı planlıyorlar.
Mağaza müdürlerinin yüzde 95’i satış temsilcisi olarak sektörüne adım atmış, genelde ilk iş deneyimlerini mağazacılıkla yaşayan ve bu işi meslek edinmiş en az 10 yıllık tecrübeye sahip kişilerden oluşuyor.
Tchibo 6 mağaza 60 kişi
Tchibo Türkiye’nin 12 ilde 55 mağazası, 500’ü aşkın sayıda çalışanı var. 2015’te yeni mağazalar açma düşünceleri ve internet mağazalarını geliştirme hedefleri var. 2014’te 6 yeni mağaza açan Tchibo, 2015’te de en az 6 mağaza açıp, ortalama 60 kişiyi işe alacaklar.
Hürriyet