Rusya pazarı Çinlilere kaldı
Batılı otomobil, teknoloji ve ev eşyası devlerinin Rusya’daki operasyonlarını sonlandırmasının ardından Çinli şirketlerin ürünlerine yönelik talep hızla artıyor.
Moskova hükümetinin emriyle Rus ordusunun Ukrayna’yı işgal etmesinin ardından batılı yüzlerce şirketin faaliyetini sonlandırdığı Rusya pazarında yaşanan boşluğu Çinli şirketler dolduruyor.
Çin Gümrük Genel İdaresi ve Rusya’daki çeşitli kurumların verilerine göre, Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinden önce düşüşe geçen Çin’in Rusya’ya ihracat hacmi kısa sürede tekrar yükselişe geçti.
Çin’in, Rus ordusunun Ukrayna’ya girdiği şubatta aylık bazda 5,5 milyar dolar seviyesindeki ihracatı, nisan ayında 3,8 milyar dolara gerilerken, temmuz ayıyla birlikte 6,8 milyar dolar seviyesine çıktı.
Yılın ilk yedi ayında ise Çin’in Rusya’ya ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,2 artarak 36,2 milyar dolara yükseldi.
ÇİN MALI OTOMOBİLLER REVAÇTA
Merkezi Rusya'da bulunan Avrupalı İşletmeler Birliği (AEB) verilerine göre, Rusya'da otomobil satışları, temmuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 74,9 azalarak 32 bine düştü.
2022 yılının ilk yedi ayında, Rusya’da Volkswagen otomobillerinin satışı yüzde 92 düşüş gösterirken, Toyota yüzde 97, Audi satışları ise yüzde 92 geriledi.
Rus şirketi Avtovaz’ın satışları da yüzde 68 düşüş kaydetti. Bu dönemde Rusya’da araç satışını artıran tek firma Çin merkezli Dongfeng Motor Corporation (DFM) oldu. Ülkede DFM araçlarının satışları temmuzda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 298 arttı.
Çin merkezli otomotiv şirketlerinin Rusya’daki satışlarındaki düşüş oranlarının Batılı şirketlere kıyasla daha az olması da dikkati çekiyor.
Rusya’da Geely markası ise yılın ilk yedi ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17 gerilerken, Lifan’ın yüzde 24, FAW’ın satışları da yüzde 11 düştü.
Çok sayıda küresel otomobil şirketi, Rusya-Ukrayna Savaşı nedeniyle Rusya'daki operasyonlarını durdurduklarını açıklamışlardı.
Fransız şirketi Renault’nun Rusya’daki tüm varlıkları Rus devletine devredilirken, Mercedes’ten yapılan açıklamada da şirketin ülkedeki fabrikalarını devretmek için süreci başlattığı açıklamıştı.
Rus otomobil markası Moskviç’in Genel Direktörü Dmitriy Pronin, geçen hafta yaptığı açıklamada, Rusya pazarındaki satışların iyimser senaryoya göre bu yıl 2021’e kıyasla yüzde 50 azalacağını söyleyerek, pazardaki toparlanmanın ise 2024 ila 2026’da gerçekleşebileceğini belirtmişti.