Rusya'da AVM kiraları yüzde 50 oranında geriledi!
Perakendede hiç mağazası olmayandan, yeni proje niyeti bulunmayana kadar geniş bir kesim Rusya'nın önemli kentlerinde peş peşe yatırıma soyundu. Rusya, ekonomik küçülmeyle boğuşuyor.
Perakendede hiç mağazası olmayandan, yeni proje niyeti bulunmayana kadar geniş bir kesim Rusya'nın önemli kentlerinde peş peşe yatırıma soyundu. Rusya, ekonomik küçülmeyle boğuşuyor. Geçen yıl gibi 2015'te de ekonomisinin küçülmeye devam edeceğine kesin gözüyle bakılıyor. Her kriz bir fırsat mı? Rusya'daki Türk perakendeciler için öyle görünüyor. Türkiye'deki perakendeciler, geçtiğimiz yıl petrol varil fiyatlarının gerilemesi ve rublenin dolar karşısında değer kaybetmesi nedeniyle sıkıntıya giren Rusya'da krizi fırsata çevirmeye çalışıyor. Kiraların neredeyse yan yarıya düşmesini fırsat bilen pek çok perakendeci bölgede mağaza açmak için harekete geçti.
Rusya'da yaklaşık 706 satış noktası bulunan Türk hazır giyim markaları, son üç yıldır hızlı bir büyüme gösteriyor. Rublenin değer kaybetmesi nedeniyle alım gücünün bir miktar düşmesi ve dolardaki yükseliş nedeniyle kârmarjlannın gerilemesi bazı perakendecilerin işlerini olumsuz etkilese de, şirketler Rusya'ya yatırımdan vazgeçmiyor.
KİRALAR DÜŞTÜ
Bunun en önemli nedeni, krizin yarattığı fırsatlar. Rusya'nın en gözde lokasyonlannda kiralar önemli ölçüde düştü. Rusya'da metrekare başına 350-450 dolar arasında değişen kiralar yazdan bu yana yüzde 50'ye varan oranlarda geriledi. Perakende sektöründe pazardan tamamen çıkan markalar nedeniyle kapanan lokasyonlarda kiralama imkanları ortaya çıkarken, emlak değerlerinin düşüşünden ötürü gayrimenkulde satın alma fırsatlan da oluştu. Ülkenin uzun vadeli geleceğine inanan markalar krizle birlikte oluşan bu fırsatı değerlendirmek için bölgede araştırmalarını sürdürüyor. Rusya'da 50 mağazayla faaliyet gösteren Aydınlı Grup, bu ülkedeki krizi fırsata çeviren şirketlerden biri. Aydınlı Genel Müdürü Levent Özkan, devalüasyon yaşanmasına rağmen ruble bazında satışlarda bir gerileme olmadığını, tam tersine yüzde 25-30 artış yaşandığını ifade ediyor. Özkan, halihazırda faaliyet gösterdikleri AVM'lerde kiralarda yüzde 40-50'ye yakın düşüşler olduğunu, yeni açılan AVM'lerde de çok uygun kiralama yaptıklannı belirtiyor. Levent Özkan, şunlan söylüyor: "İthalatçı bir marka olduğumuz için belli bir kaybımız oldu ama satışlanmızda düşüş olmadı. Bu bize ciddi bir motivasyon verdi. Normalde bu yıl mağaza açmayı planlamıyorduk. Ancak yeni açılan AVM'lerdeki kiralama koşulları çok iyi olduğu için beş mağaza açmaya karar verdik. Bunlardan iki tanesi açıldı, ikisi ise inşaat halinde.''
Ekonomist