22 / 11 / 2024
fuzul

Salih Bezci: Kanal İstanbul Projesi geliştirilmeli!

Salih Bezci: Kanal İstanbul Projesi geliştirilmeli!

ATO Başkanı Salih Bezci, Başbakan Recep Tayyip Erdoğanın açıkladığı Kanal İstanbul Projesi değerlendirirken projeyi daha geliştirerek, yapılacak kanalın genişliğini yer yer 500 metreye çıkararak, buralara da yat limanları yapmak gerektiğini söyledi




 Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Salih Bezci, Başbakan Recep Tayyip Erdoğanın
 açıkladığı kamuoyunda "Çılgın Proje" olarak adlandırılan Kanal İstanbul Projesi
 değerlendirirken projeyi daha geliştirerek, yapılacak kanalın genişliğini yer yer
 500 metreye çıkararak, buralara da yat limanları yapmak gerektiğini söyledi.
        
 Benzer bir projenin İzmit tarafına da yapılmasını isteyen Bezci,
 "Neticede bunlar ülkeye katkı yapacak şeyler" dedi.
        
 ATO Başkanı Bezci, konuyla ilgili A.A muhabirinin sorularını yanıtlarken,
 Başbakan Erdoğan tarafından açıklanan projenin dünyada örnekleri bulunduğunu
 hatırlattı. Benzer bir projeyi Dubaide gördüğü ve çok beğendiğini belirten
 Bezci, Dubaideki projenin etrafının kültür bölgesi olarak değerlendirildiğini ve
 oteller yerleştirildiğini anlattı.
        
 "Eğer bizim proje Dubaidekinden daha iyi olacaksa biz bu projeyi
 destekleriz" diyen Bezci, İstanbulda yapılacak projenin daha ziyade bir kanal
 gibi olduğunu, bu yüzde projeyi daha da geliştirmek gerektiğini anlattı. Özdebir,
 "Mesela bunun ortasını gölet gibi büyütmek lazım. Büyüttüğünüz yerlere de yat
 limanları yapabilirsiniz. Bu projenin genişliğinin 145-150 metre olacağı
 söyleniyor. Yer yer bu genişliği 500 metreye çıkartıp oralara da yat limanları
 yapmak lazım. Böyle olursa ekonomiye çok büyük katkı sağlar" dedi.
        
 İstanbulda yat limanı konusunda büyük bir açık bulunduğuna dikkat çeken
 Bezci, buraya yat limanlarının yanı sıra alışveriş merkezleri, konut ve
 işyerlerinin yapılabileceğini anlattı.
        
 Bu projenin bir benzerinin de Anadolu yakasına yapılmasını isteyen Bezci,
 bunun yerinin ise İzmit olarak belirlenebileceğini kaydetti.
        
 Ancak İzmit tarafına yapılacak projede büyük tonajlı gemilerin geçişine
 izin verilmemesi gerektiğini belirten Bezci bunun nedenini ise İzmit tarafında
 kirlilik bulunması ve bu kirliği arttırmamak olarak özetledi.
        
 Bezci, İzmit tarafında gerçekleştirilecek böylesi bir projeyle
 Karadenizden gelecek akıntıların bölgedeki kirliliği götürmeye de yardımcı
 olacağını düşündüğünü kaydetti. Projeyi bir mimar olarak olumlu bulduğunu ve
 desteklediğini belirten Bezci, bu projenin yap-işlet-devret yöntemiyle yapılması
 halinde ise kendi kendini finanse edeceğini bildirdi.
        
ÖZDEBİR: "BUNUN ETRAFINDAN BÜYÜK BİR RANT OLUŞACAK

 ASO Başkanı Nurettin Özdebir de A.A muhabirine yaptığı değerlendirmede,
 İstanbulun sahip olduğu doğa ve tarih nedeniyle dünyanın en güzel ortak
 miraslarından olduğunu söyledi. Zaman zaman boğazda tanker kazalarının meydana
 geldiğini anımsatan Özdebir, bunların önlenmesi ve boğaz trafiğinin
 rahatlatılması açısından söz konusu projenin önemine işaret etti.
        
 Projeyi "alternatif boğaz" olarak niteleyen Özdebir, şunları
 kaydetti:
        
 "Boğaz son derece güzel ve bu güzelliklerden istifade etmek isteyenler
 tarafından devamlı taciz ediliyor, yağmalanıyordu. Şimdi onun da bir alternatifi
 olacak. Bu projeyle oradaki yığılma ve baskıya da bir alternatif oluşturulmuş
 olacak.
        
 Tabii çok büyük bir proje. Bunun etrafından büyük bir rant oluşacak.
 Tabii ki yıllardır oradaki tarla sahibinin o rantı da kazanması lazım. Ama
 buranın çok adil bir şekilde, imar planlarının yapılıp, çok düzenli bir yerleşim
 sağlanması lazım. Oradaki kamu arazilerinin durumu nedir Bunların mutlaka 73
 milyonun menfaatine olacak şekilde değerlendirilmesi ve bu konuya da hassasiyetle
 yaklaşılması lazım. Ama boğaz trafiğinin rahatlatılması, boğazın güzelliklerinin
 korunması açısından güzel bir şey. Bir de biliyorsunuz boğaz her ne kadar Türkiye
 Cumhuriyetinin sınırları içerisinde olsa da Montrö Anlaşması gereği uluslararası
 bir su yolu olduğu için orada hakimiyetimiz yok. İsteyen oradan istediği şekilde
 geçiyor. Yeni projeyle bu kanaldan geçecek gemilerden bir para kazanma imkanı da
 herhalde olacaktır. Dolayısıyla bu Montrö Anlaşmasını da arkadan dolaşan bir
 alternatif güzergah olmuş olacak.
        
 Burada oluşacak yeni yapılanmanın sağlıklı ve 73 milyonun burada oluşacak
 ranttan nemalanması şartıyla projeyi destekliyorum."
        
HARP: "BU DOĞAYA MÜDAHALEDİR, TARİHE MÜDAHALEDİR, KENTE MÜDAHALEDİR
        
 İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Yönetim Kurulu Başkanı Serdar Harp ise
 A.A muhabirine yaptığı değerlendirmede, Kanal İstanbul Projesinin açıklanan
 haliyle "çok muğlak, bilimsellikten uzak, hayal mahsulü birşey" olduğunu ileri
 sürerek, "Gerçekleştirilebilir olduğunu düşünmüyorum" dedi.
        
 Harp, Kanal İstanbulun Başbakanın açıklamasında kendisinin de ifade
 ettiği gibi şu anda sadece bir hayal olduğunu, kanalın ne geçeceği güzergahın tam
 olarak belirlendiğini ne de ciddi bir etüt çalışması yapıldığını söyledi.
        
 Projenin maliyetinin de belli olmadığını ifade eden Harp, "Üçüncü Boğaz
 Köprüsünde olduğu gibi sadece helikopterle dolaşıp kafasından bir güzergah
 geçirip böyle bir proje ortaya atıyor" diye konuştu.
        
Harp, projenin daha maliyetin ortada olmadığını, hangi kaynaklarla
 yapılacağının da belli olmadığını vurgulayarak, şöyle devam etti:
        
 "Kent dokusuna, doğal çevreye, tarihi çevreye vereceği zararlar nelerdir
 belli değil. İstanbula yeni bir nüfusun akmasına, kentin daha da büyümesine
 neden olacak mı Olmayacak mı belli değil. Dolayısıyla çok muğlak,
 bilimsellikten uzak, sadece hayal mahsulü bir şey. Ben bu açıklamayı tamamen
 gündemi değiştirmek, ilgi odağı olmak için yapılmış bir açıklama olarak
 değerlendiriyorum.
        
 Sadece Boğazdan geçen trafiği ortadan kaldırmaya yönelik böyle bir proje
 mantıklı bir olay değildir. Başka seçenekler düşünülmelidir. İstanbulun doğal
 yapısı, kentsel yapı ve tarihi yapısını bozmadan, nüfus artışına neden olmayacak
 birşey yapılması gerekir. Bunlar düşünülmeden böyle bir projenin, sadece hayal
 mahsulü bir projenin bu haliyle açıklanmış olması siyasi nedenledir, seçim
 yatırımıdır."
        
 Harp, böyle bir projenin ne kadar gerekli olduğunun da ayrı bir tartışma
 konusu olduğunu, yapılacak işin getirisinin götürüsünün ne olacağının düşünülmesi
 gerektiğini kaydetti.
        
 "Bu helikopterle gezerek yapılacak bir tespit ve planlama olamaz" diyen
 Harp, bu çalışmanın; bilimsel, akademik çalışmaların da dahil edildiği, özellikle
 uzmanların karar verebilecekleri bir çalışma olması ve mutlaka halka sorularak
 yapılması gerektiğini ifade etti.
        
 Serdar Harp, "Bu doğaya müdahaledir, tarihe müdahaledir, kente
 müdahaledir. Bu anlamda böyle bir proje hem gerçekleştirilebilir değildir hem de
 gerçekleştirilebilir olması halinde bunların tartışılması gerekir" dedi.
AA


Geri Dön