Sani Şener: 3. havalimanını engellemiyoruz
TAV CEO'su Dr. Sani Şener: İstanbul'a yapılacak 3. havalimanını engellemiyoruz
TAV Grubu CEO'su Sani Şener, İstanbul'a yapılması planlanan 3. havalimanı hakkında da ilginç değerlendirmelerde bulundu. 'Havalimanı yapılmasına karşı çıktıkları ve bu yüzden projeyi engellemeye çalıştıkları' iddialarına tepki gösteren Şener, "3. havalimanının engellenmesi yönünde lobi yapacak ne halimiz, ne de vaktimiz var." şeklinde konuştu. Şener, Atatürk Havalimanı'nın işletme hakkı konusunda DHMİ ile sözleşme yaptıklarına ve 15,5 yıl için 3 milyar dolar ödeyeceklerine dikkat çekerek, buna rağmen yeni havalimanı açılması ve yolcunun da yarısının buraya taşınacağının söylenmesinin 'maç oynanırken kural değiştirmeye benzeyeceğini' söyledi. Sabiha Gökçen Havalimanı'nda da benzer olay yaşadıklarını anlatan Şener, "Atatürk Havalimanı'nı yap-işlet-devret olarak aldık. Karşıda Sabiha Gökçen Havalimanı'nı açtılar. O zaman da bizim itiraz hakkımız vardı ama bunu yapmadık. Özellikle havacılık sektöründe serbest piyasa koşullarına sonuna kadar inanan firmayız. Başarımız da buradan geliyor." dedi.
ÇORLU HAVALİMANI İHMAL EDİLMEMELİ
Sani Şener'e göre 3. havalimanı tartışmaları yapılırken Çorlu Havalimanı ıskalanıyor: "Çorlu Havalimanı çok basit yatırımlarla gayet güzel bir havalimanına dönüştürülebilir. Üçüncü havalimanını yapacağınıza Çorlu'yu buraya hızlı trenle bağlarsınız, İstanbul'daki 3 havalimanı çok daha az paraya mal olmuş olur." Şener, Çorlu Havalimanı'nda değişik planlamalar yapılabileceğini ve İstanbul'un çözümü konusunda Master Planı'nda da bu konuya dikkat çekildiğini ifade etti. Havalimanlarının kategorize edilmesi gerekebileceğini ifade eden Şener, kargo yoğunluklu, tarifeli ve charter (tarifesiz) havalimanları inşa edilebileceğini söyledi. Şener ayrıca, hem operasyonun hem de sermayenin verimliliği açısından Sabiha Gökçen ile Çorlu Havalimanı'nın hızlı trenle Atatürk Havalimanı'na bağlanması gerektiğine vurgu yaptı. Şener, üçüncü havalimanı için düşünülen Silivri ile İstanbul'un hava sahasının aynı olduğunu ancak Çorlu Havalimanı hava sahasının ise ayrı olduğunu bildirdi. Bu yüzden Silivri'ye yapılacak yeni havalimanında uçak inişlerinde problem yaşanabileceğine işaret eden Şener, "Atatürk Havalimanı ile Sabiha Gökçen Havalimanı'nın hava sahası aynıdır. Yani buradan oraya 15 uçak daha kaydırdığınızda orada da aynı sorunlar başlar." şeklinde konuştu.
Hava Kuvvetleri, uçak parkı için arazi verecek
TAV'ın üst yöneticisi Şener, havalimanındaki en büyük problem olarak gösterilen uçak park yetersizliğinin de Hava Kuvvetleri'nden alınacak arsa ile ortadan kaldırılacağına inanıyor. Hava Kuvvetleri ile DHMİ arasında anlaşma sağlandığı yönünde duyumlar aldıklarına dikkat çeken şirket CEO'su, Hava Kuvvetleri'nin kullanmadığı bölgeyi, DHMİ'ye devretmesi ile 06-24 pisti tarafından çok ciddi alan elde edileceğini bildirdi. Şener, konunun gelecek yıl tamamen çözüleceğine inandığını ifade ederek, "Yeşilköy'ün göbeğinde 800 dönüm arazi var ve bunu kimse kullanmıyor. Hava Kuvvetleri'nin T1 eğitim uçakları vardı. Onlar Yalova'ya gitti. Burada ciddi şekilde trafiği engelliyordu. Bu karar, her iki taraf açısından da doğru oldu." diye konuştu. Şener, Hava Kuvvetleri'nden alınacak alanla park sahalarının 91'den 150'ye çıkacağının altını çizerek, hava sahası, pist ve park kapasitesi ile terminal kapasitesinin birbirine uyumlu olması gerektiğini, bu uyumun da altyapılarla sağlandığını bildirdi. Atatürk Havalimanı'nda gerçekleşecek kapasite artırımları ile 2025'e kadar 50 milyon yolcuya ulaşılacağına dikkat çeken Şener, bu kapasitenin Atatürk Havalimanı'nda bulunduğunu söyledi.
Dr. Şener, Atatürk Havalimanı'nda 31 milyon yolcu, 300 havayolu ve 275 bin uçağa hizmet sunduklarını söyledi. Atatürk Havalimanı'nın, yüzde 34'lük oranla Avrupa'nın transit yolcusunu en çok artıran havalimanlarından biri olduğuna işaret eden Şener, bunun büyümesine devam eden THY'nin en büyük havayolu ittifakı Star Alliance'a girmesi ile gerçekleştiğini söyledi.
Turhan Bozkurt - Mustafa Gün / Zaman