23 / 12 / 2024

Sani Şener: Havalimanı sayımızı 15'e çıkardık!

Sani Şener: Havalimanı sayımızı 15'e çıkardık!

''Havalimanlarımıza son olarak Almatı’yı ekledik. Bununla birlikte işlettiğimiz havalimanı sayısı 15 oldu'' diyen TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, ''Afrika’da ve Balkanlar’da takip ettiğimiz projelerimiz var'' dedi.



TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, Dünya Gazetesi'nin “Gündem Özel” sohbetine katıldı. TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener’e sorular ve yanıtları şu şekilde:

İstanbul hep merkez olur

1- Önümüzdeki dönemde havalimanlarını, havayolu şirketlerini nasıl bir yol haritası bekliyor? Havalimanı ve havayolu şirketleri geleceğe dönük nasıl bir strateji belirlemeli? İstanbul’un transit yolcu merkezi olma hedefi “yeni normal”de havada mı kalır?

Yeni normalin birçok ögesi pandemi sonrasında da hayatımızda olmaya devam edecek gibi duruyor. Daha az temas, klasik havalimanı güvenliğine eklenen sağlık amaçlı güvenlik unsurları havayollarının ve havalimanlarının ödün verilemez süreçleri olmaya devam edecek görünüyor. Havacılığın geneli düşünüldüğünde hem ülkemizin kıtalararası konum avantajı, hem de göreli büyük yüzölçümü nedeniyle iç hat uçuş talebinin sektörün ülkemizde büyümesinde itici güç oluşturacağını beklemeliyiz. Buna ek olarak başarılı iş modelleri uygulayan yerel havayolu şirketlerimiz ve TAV gibi farklı coğrafyalarda iş yaparak riski paylaştıran havalimanı işletmelerimiz, rekabetçi güçlerini koruyacaklardır. Her ne kadar dünyanın finans ekseni Asya’ya kayıyor olsa da Atlantik’in iki yanındaki küresel birikim bir anlamda “miras” dünyanın doğusundan ilgi görmeye hâlâ devam ediyor ve görmeye devam edecek. Jeopolitik konumu dolayısıyla İstanbul her zaman önemli bir aktarma merkezi olmaya devam edecektir.

Dünyada 101 havalimanında varız, 15'ini biz işletiyoruz

2- TAV Havalimanları olarak dünyanın farklı noktalarında işlettiğiniz havalimanlarına yenilerini eklemek için radarınız hep açıktı. Dünyanın her tarafındaki ihaleleri yakından izliyordunuz. Önümüzdeki dönemde bu politikanızda bir değişiklik olacak mı?

Havalimanlarımıza son olarak Almatı’yı ekledik. Bununla birlikte işlettiğimiz havalimanı sayısı 15 oldu. Önceden belirlediğimiz hedeflerimiz doğrultusunda, Afrika’da ve Balkanlar’da takip ettiğimiz projelerimiz var ve bunların yine stratejik ve finansal hedeflerimizle örtüşmesi halinde portföyümüze ekleyebileceğimizi paylaşabilirim. Ayrıca bizim, teknoloji, duty free, yiyecek, içecek ve lounge işletme şirketlerimiz, bizim işlettiklerimiz dışında 86 havalimanında daha hizmet veriyor.

Tedarik merkezi olmak için 'ezber bozan' adım atalım

3- COVID-19 sürecinde tedarik merkezi olarak Çin’in çok fazla öne çıkmasının yanlışlığı ortaya çıktı. Alternatif tedarik merkezleri konuşuluyor, aralarında Türkiye’nin de adı geçiyor. Türkiye’nin tedarik merkezi konusunda şansı var mı? Varsa, bu şansı doğru kullanabilmek için neler yapmak gerekiyor?

Coğrafi konumu bu konuda ülkemizin en büyük avantajı. Tarihte “İpek ve Baharat Yolu”nun bir parçası olmuş bölgemiz Çin’e tam anlamıyla rakip olmasa da riski paylaştırmanın stratejik değerini fark eden yapılanmalar için alternatifler arasına girebilir. Pandemide küresel ölçekte birçok şirketin üretim açısından ihtiyaçlarını karşılayamadığına tanık olduk. Bu süreç olumsuz zincirleme reaksiyonlara yol açtı. Yine bu dönemde tedarik merkezlerinin küresel boyuttaki devasa yapılanmalarının gereksinimleri bırakın karşılamayı, anlayamadıklarını fark ettik. Bu anlamda tabii ki ülkemiz bu merkezlere alternatif olma iddiasını sürdürmeli. Mikro merkezler yaratmak gibi ezber bozan ve anlık ihtiyaçları belirleyip ön alan organizmalar yaratmalıyız. Yapay zeka ve gelişmiş dijital araçlar kullanarak müşterileri ile iletişimde kolay zeminler yaratabilen kurumların avantaj elde edeceği bir dönemden geçiyoruz. Öte yandan ülkemiz uluslararası ticarette bir lojistik merkez olma yolunda zaten. Pandemi sonrası bu alanda yatırımlara devam ederek Türkiye’nin bu konudaki yerini sağlamlaştırmak için daha fazla fırsat ortaya çıkabilir. Üretim merkezlerinin coğrafi olarak çeşitlenmesi üç kıtanın ortasında yer alan ülkemizin coğrafi avantajını daha da öne çıkartacaktır. Pandemi döneminde yolcu sayıları yüzde 70 düşerken kargo taşımacılığı sadece yüzde 4.1 düşmüştür. Gerçekten önemi çok daha fazla artacak bir sektör.


Geri Dön