26 / 11 / 2024

Şerifali imar dilekçeleri TOKİ'ye 3 Şubat'a kadar verilecek!

Şerifali imar dilekçeleri TOKİ'ye 3 Şubat'a kadar verilecek!

İmar başvurusu için TOKİ ve bakanlığa yazılan dilekçelerin en geç 03.02.2013 Pazar gününe kadar verilmesi gerekiyor...




Şerifali Çiftliği Bölgesi, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’nca 1969 yılında 775 sayılı yasa gereği “Gecekondu Önleme Bölgesi” ilan edilmiştir. Bakanlık tarafından 1250 konut (sosyal mesken) yaptırılarak, bedellerini ödeyen hak sahiplerine satılmıştır. Bölgede 40 konut daha sonra kooperatif tarafından (Furkan Sitesi) yaptırılmıştır. Toplam 1290 konuttan TCK Genel Müdürlüğü, İl Özel İdaresi, Marmara Üniversitesi’ne ait lojmanlar ve İBB ile  TOKİ  (Maliye Hazinesine kayıtlı) konutlar dışında kalan, 1015 konut 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamında, şahıslara ait (ortalama 100 metrekare arsa paylı) kat mülkiyetli tapuludur.


TOKİ tarafindan kentsel yenileme projeleri kapsamına alınan bölge için 08.09.2009 tarihinde Ataşehir Belediyesi ile TOKİ arasında ön protokol; 30.06.2010 tarihinde TOKİ, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Ataşehir Belediye Başkanlığı arasında Protokol imzalanmıştır.

Sosyal devlet ilkesi gereği bölge halkının haklarını öncelikli olarak korumakla yükümlü olan Ataşehir Belediyesi ve diğer kurumlar, kat maliklerinin görüş öneri ve taleplerini dikkate almamıştır. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu çerçevesinde yapılan başvuruların birçoğu cevaplanmamıştır. Bölgede yaşayanların üzerinde sürekli olarak bir kamulaştırma baskısı oluşturulmuştur. Kamulaştırma neticesinde evlerinin elden gideceği endişesi ile kat maliklerinin çoğunluğu önlerine koyulan evrakları imzalamak zorunda kalmıştır. İmzalamayanlar Kamulaştırma ve deprem korkusuyla sürekli olarak psikolojik baskı altına alınmıştır.


Belediye Başkan Yardımcısı imzalı kat maliklerine gönderilen 01.11.2010 tarihli yazı ile  “ bölge içerisindeki taşınmazların kamulaştırılmasına  Başbakanlık makamının 02.07.2009 tarih ve 3127 sayılı Oluru ile karar verilmiştir.” denilerek, hak sahiplerinin yazının tebliğinden itibaren 15 gün içerisinde Şerifali Çiftliği Kentsel Yenileme Projesi İrtibat Ofisi’ne başvurmamaları halinde kamulaştırma işlemi tesis edileceği yanıltıcı bilgilendirme ile insanlarda kamulaştırma korkusu yaratılmıştır. Yanlış bilgilendirenler hakkında Kadıköy Cumhuriyet Başsavcılığı’na suç duyurusunda bulunulmuştur.

İmar İskan Kat Malikleri tarafından yapılan 26 Ocak 2011 tarihli Basın Açıklamasında meşru hukuki hak arayışlarını Mahallemizde 14.01.2012 tarihinde kurulan “YENİŞEHİR MAHALLESİ  SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ” çatısında sürdüreceklerini duyurmuştur. 

Protokol birçok yönüyle adalete hakkaniyete aykırı olduğundan, yoruma açık hükümler içermesinden ve bölge halkının mülkiyet hakkı açısından güvence oluşturmadığından hayata geçememiştir.

Ataşehir İlçesi, Şerifali Çiftliği Gecekondu Önleme Bölgesinde bulunan konutlardan sadece TCK 17.Bölge Md.ne ait 190 ad. konut için 1/5000 ölçekli Revizyon Nazım İmar Planı ile   1/1000 ölçekli Revizyon Uygulama İmar Planının hazırlanarak 23.06.2012 tarihinde İstanbul Çevre ve Şehircilik İl Md.de askıya çıkarılmıştır. Kat Maliklerine ait (bütün parsellerin) bölgenin, askıdaki  İmar Planı kapsamına dahil edilmesi talep edilen dilekçeler, temmuz ayı içerisinde kat malikleri ve derneğimiz tarafından TOKİ ile Bakanlığa iletilmiştir. Talep ve itirazlarımıza cevap verilmemiştir. Süresi içinde dava açmak zorunda kalınmıştır.

Ataşehir Belediyesi 06.08.2012 tarihli Meclis toplantısında, İmar İskan Blokları için yeni bir taslak protokol gündeme alınmıştır. (Taslak protokole ilişkin 01.10.2012 tarihli hukuki görüş ektedir.) Hukuki görüşler de dikkate alındığında, söz konusu yani taslak protokol kat maliklerinin taleplerini karşılamamaktadır.

Dernek adına 16.08 2012 tarihinde TOKİ ,  Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yetkilileriyle, ayrıca 07.09.2012 tarihinde Ataşehir Belediye Başkanı Sayın Battal İlgezdi ile taslak protokol hakkında görüşmeler gerçekleştirilmiştir.

Basın ve görsel medyadan 26.01.2013 tarihinde yani protokolün imzalandığını öğrendik. Resmi metni henüz görmedik. Devlet kurumlarının yasalara göre hak sahipleri ile birlikte çalışmalar yapması gereklidir. Öncekinde olduğu gibi tek taraflı hazırlanmış söz konusu protokolün dayatma ile imzalatılacağı düşünülmemelidir.

Bölgemizde öncelikle kat maliklerine ait alanlarda, planlama süreçlerine aktif katılımımız da sağlanarak, imar haklarının artırılması esasıyla yeni 1/5000 ölçekli Revizyon Nazım İmar Planı ile 1/1000 ölçekli Revizyon Uygulama İmar Planlarının hazırlanması gerekmektedir. 


Bölgemizde imar emsali kaç olacak? Net 98.05 m2 belirtilen konutlardan kaç adet yapılacak? Ticari alan ne kadar belirlenecek? Kat maliklerinin toplam üretilecek yapılarda pay oranı ne olacak? vb. soruların protokolde net olarak yazılı hüküm altına alınması ve daha önce kurumlara ilettiğimiz taleplerimizin protokolde yer alması gereklidir. Kat maliklerinin beklentisi %50 dir. Örneğin yaklaşık 1000 kat malikinin konutu yerine yaklaşık 2000 konut yapılacaksa her kat malikine 1 yeni (yüksek standartlı) konut verilmeli, eğer yaklaşık 4000 konut yapılacaksa 2 yeni konut verilmeli, 6000 konut yapılırsa 3 yeni konut verilmelidir. Ayrıca kat maliklerine herhangi bir ödeme çıkarılmayacağı protokolde yazılmalıdır.

  

Derneğimizin üye sayısı 565 ve (üyelerimizden birden fazla kat maliki bulunduğundan) temsil ettiği kat maliki sayısı 600 üzerindedir, sayımız hızla artmaktadır. Yönetim Kurulumuzun da içinde olduğu kat maliklerinin parsel temsilcilerinden oluşan 43 kişiden oluşan komisyonumuz, sürekli gelişmeleri değerlendiriyor ve ortaklaşa aldığımız kararlara üyelerimizle beraberlik içinde sahip çıkıyoruz. 

Mülkiyet Hakkı Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi,  Ek Protokoller ve Anayasa ile güvence altına alınmıştır. Anayasa`nın 56. maddesi "Konut Hakkı" ile ilgili "Devlet, şehirlerin özelliklerini ve çevre şartlarını gözeten bir planlama çerçevesinde, konut ihtiyacını karşılayacak tedbirleri alır, ..." biçiminde düzenlenmiştir.İmar iskan kat malikleri mülkiyet haklarını koruyan her çalışmaya destek vermeyi amaçlamakta, çağdaş konutlarda yaşamayı hak etmekte ve istemektedir. Sosyal devlet ilkesi kapsamında, devletin tüm kurumları  ve bölge halkına en yakın yerel yönetim olan ilçe belediyesi bölge halkının haklarını koruma sorumluluğu altındadır. 

“Temel bir insan hakkı olan mülkiyet hakkı bireyin eşya üzerindeki hâkimiyetini güvence altına almaktadır. Eşya üzerindeki hâkimiyet bir yönüyle bireye devletin müdahale edemeyeceği özel bir alan yaratırken, diğer taraftan emeğinin karşılığını güvence altına almakla bireye kendi hayatını yönlendirme ve geleceğini tasarlama olanağı sunmaktadır. Bu nedenle birey özgürlüğü ile mülkiyet hakkı arasında yakın bir ilişki vardır.” (Anayasa Mahkemesi 2008/26E. 2008/147K. 24.9.2008  tarihli kararı)


Zaman kaybetmeden, hakkaniyetli çözümüm üretilmesi ve evlerimizin yenilenmesi için Resmi Kurum yetkililerinin, yasaların yönetmeliklerin belirttiği şekilde kat malikleriyle birlikte çalışma yapması ve kat maliklerine yardımcı olmaları gerekmektedir. Kat malikleri konutlarının yenilenme sorunlarının çözümü için yapılan yoğun toplantılar sonucunda kurulan ve bu konuda birinci öncelikle faaliyet gösteren derneğimizin, kat maliklerini temsilen yetkililerin muhatabı olduğuna inanıyoruz.


Yenişehir Mahallesi Sosyal Yardımlaşma ve 

Dayanışma Derneği Yönetim Kurulu adına

Bşk. Erhan Karaçay


Protokol hakında detaylı bilgi için tıklayın


Yenişehir Mah. Baraj Yolu Cad. Bayraktar Bulvarı  No:11/A 

Ataşehir / İstanbul

http://www.atasehir-yenisehir-mahder.org

e-posta: [email protected]      

Telefon:  0 535 2219239 


Geri Dön