26 / 11 / 2024

Seyhan ve Çukurova'nın binlerce hektarlık planları bekletiliyor!

Seyhan ve Çukurova'nın binlerce hektarlık planları bekletiliyor!

CHP Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi, Şehir Plancısı Ulaş Çetinkaya, Büyükşehir’in bütüncül planlarda sadece MHP’li belediyelere olumlu bakmasını eleştirdi




Cumhuriyet Halk Partisi (CHP)  Adana  Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi, Şehir Plancısı Ulaş Çetinkaya, Büyükşehir Belediye Meclisi’nin Nisan ayı son oturumunda belediyenin faaliyet raporunu değerlendirdi.

Çetinkaya, rapor doğrultusunda yaptığı konuşmada 2 yıllık süre zarfında belediyenin şirketleri arasında yer alan Ulaşım AŞ’nin yaklaşık 1.6 milyon lira, Yeni Adana İmar AŞ’nin 4 milyon lira, Altın Koza’nın ise 6 milyon lira zarar ettiğinin görüldüğünü vurguladı. Çetinkaya, sadece ÇUFAŞ’ın 531 bin lira kar ettiğini anımsattı.


TAŞERONLARIN SAYISI BİLİNMİYOR!

Belediyenin ekipmanlarda artış ve yenilenme, mamografi aracı temini, ‘Avrupa Yerel Yaşamda Kadın-Erkek Eşitliği Şartı’ imzası gibi çalışmaları için teşekkür eden Çetinkaya, faaliyet raporuna göre 2014 yılından bu yana belediyede 337 personel artışı olduğunu ve toplam sayının 2 bin 614 kişiye çıktığını söyledi. Çetinkaya, raporda taşeron olarak çalışanların sayısının hangi dairede kaç kişiden ibaret olduğunun yer almadığına işaret etti.


“SEYHAN VE ÇUKUROVA’NIN PLANLARI BEKLETİLİYOR”

Büyükşehir’in gayrimenkul gelirlerini etkin olarak yönetmek ve plan üzerindeki sosyal donatı alanlarını halka kazandırmaya yönelik çalışmalarında ve bütüncül planlama anlayışını ve uygulamalarını etkinleştirme hedeflerini eleştiren Çetinkaya, “Meclis gündeminde sadece mensubu bulunduğunuz partililerin olduğu ilçelerin bütüncül planları yapıldı. Seyhan ve Çukurova’nın binlerce hektar planı bekletilmektedir. Plan tadilatları da çoğunlukla yine aynı ilçelerden geldiğini de dikkatlerinize sunmaktayım. Ulaşım Hedeflerinde Raylı Sistem Ağını artırma hedefi belirtilmiş ama henüz herhangi bir gelişme yok” dedi.

BELEDİYE, SÜREKLİ BORÇLANIYOR!

Tepebağ’da yapılan arkeolojik kazıları önemsediğini ancak kazının ve çıkan eserlerin yağmurdan etkilenmemesi için bir çatı yapılmasının gerekliliğini gözler önüne seren Çetinkaya, şunları söyledi:

“Biraz da belediyemizin ekonomik yapısına ilişkin değerlendirilmelerde bulunmak istiyorum. 2015 Yılı bütçemiz 1.310.000.000 (Bir milyar üçyüz on milyon) iken gerçekleşen bütçe 1.035.000.000 (Bir milyar otuzbeş milyon) olmuş.  %79 gerçekleşmiş, % 75 sınırının üstünde olduğundan hedefler yakalanmış denilebilir. Bu bildiğiniz gibi gider bütçesi. Gelir bütçesi ise 1.180.000.000 (Bir milyar yüz seksen milyon) iken gerçekleşen yaklaşık 803.000.000 (Sekiz yüz üç milyon) %68 gerçekleşme oranı sağlanmıştır. Belediyede, gelir kaynaklarını artırmadan ve tasarruf yapmadan sürekli borçlanmak zorunda olan mali yönetim anlayışı bulunmaktadır.

RAYLI SİSTEM KREDİ BORCU

2014 Yılında hazineye 650 milyon, yurtdışı fonlara da 200 milyon liralık borç olduğunu, “ Bu kredilerden birinin vadesi  2019, diğerinin vadesi ise 2023 yılı olarak belirtmiştim. Yaklaşık 3 milyon ödeme yapılmış ama kalan borç 800 Milyonu aşmış, vadesi 2020 yılına kadar yurtdışı fonlardaki de 164 Milyon Türk Lirası olmuş, vadesi yine 2023 yılıdır.  Adana’nın sırtındaki kambur olarak tarif ettiğimiz Hafif Raylı sistemin sağlıklaştırılması konusu ilk gündem maddesi olması gerekirken bu konudaki çalışmaların ne olduğu hala bilmiyoruz.

BELEDİYENİN TOPLAM BORCU!

Ulaşım sistemi ile ilgili hedef konulmuşsa da Adana’nın tüm kavşaklarında trafik sıkışıklığı yaşanmaktadır. Yollara 9350 ton asfalt dökülmüş bunun sadece 380 tonu Seyhan’da, 415 tonu Karataş’ta, 3.050 tonu Sarıçam’da, 2.750 tonu Karaisalı’da, Yüreğir ilçesine hiç asfalt dökülmediği görülüyor. Ayrıca ulaşım master planı yapma hedefi var ancak henüz bir çalışma yapılmadığını faaliyet raporundan tespit ediyoruz. Belediyenin toplam borcu 2014 Yılında yaklaşık 77 Milyon, 2015 Yılında 100 Milyondan borçlanarak toplam 1 milyar 200 milyon Türk Lirası olmuş. Belediye, yaklaşık 1700 adet 2015 yılından olmak üzere toplam 6145 adet davayla karşı karşıyadır. Büyükşehir Belediyesi, temyiz aşamaları ve devam edenlerini eklediğimizde bu sayı yaklaşık 11 bin 500 adet davayı buluyor.

“HARİTA YENİLEMELERİ YOK!”

İmar planı konuları incelendiğinde 67 adet Nazım İmar Planı 66 adet uygulama imar planı değişikliği dosyası incelendiği belirtiyor. Bu sayı 2-3 aylık oturumdaki sayı olup bunun çok üzerinde ve parçacı imar planı değişiklikleri olduğunu biliyoruz. Modern kent yönetimin parçası olan Coğrafi Bilgi Sistemi tamamlanmış ancak harita yenilemeleri yapılmamıştır.

Kent dönüşüm alanları incelendiğinde 9 adet riskli alan 23 adet kentsel dönüşüm alanı 1 adet rezerv alanı olmak üzere toplam 33 adet olmak üzere, yaklaşık 1600 hektar alandır. Bu kadar çok ve kopuk alanın kentsel dönüşüm alanı olarak kent içinde kalması uyumlu planlı gelişmeyi sağlamaz. Arsa değerinin manzara faktörünün yüksek olduğu alanları yüksek yoğunlukla betonlaştırmak kentte karşı işlenen en büyük suçtur. Ayrıca planı gelişme sağlanmadığı için günümüzde Seyhan ve Yüreğir ovasında kaçak yapılaşma devam etmektedir. Park alanı miktarımız 1.424.795 m2’dir. Nüfusumuz ise 2.187.000 kişi. Bu hesaba göre kişi başı park alanı 0.65m2’dir. Bir başka ifade ile oturduğumuz tabureden biraz daha geniş yeşil alanımız bulunmaktadır.

2014’te 1.542 adet doğrudan temin yapılırken 2015 yılında 2.733 adet olarak gerçekleştiğini dikkatlerinize sunuyorum.  İmar planı çalışmalarında ise istenen hedefler tutmamış, kentsel dönüşüm proje hedeflerinin tamamından ise sıfır çekilmiştir. İmar planına esas jeolojik etüd oranında ise %40’tır.

ŞİRKETLER ZARARDA!

Şirketlerin durumu incelendiğinde Beldetaş A.Ş. Yaklaşık 1 milyonu personel olmak üzere yaklaşık 4 Milyon gideri bulunuyor yaklaşık 85.000TL zarar etmiş. ÇUFAŞ’ın büyük hissedarı Büyükşehir Belediyesi olup 832.000 TL gideri bulunmakta, 531.000TL kar görünüyor. Ulaşım A.Ş. yaklaşık 1.6 Milyon zarar etmiş görünüyor. Yeni Adana İmar A.Ş.  21 milyon gideri bulunuyor. 4 Milyon zarar görünüyor. Altın koza A.Ş. 6 Milyon zarar görünüyor.

Başkan sunuş yazısında katılımcı şeffaf hesap verebilir paydaşların görüşlerine önem veren yönetici olmaya çalışacağını belirtiyor. Biz de bu bakış açısında olmasını önemsiyoruz ancak meslek odaları da belediyenin paydaşlarıdır, onların da görüşüne önem verilmeli, özellikle genç oda başkanlarının görüşleri dikkate alınmalıdır.”


Adana Güney Haber Gazetesi


Geri Dön