Eğitim

Sinan Şerifoğlu: Hizmetimizin bedelini alamıyoruz!

Century 21 Türkiye Genel Müdürü Sinan Şerifoğlu, İstanbul'daki 1400 emlakçı ile yaptıkları anketin ilginç sonuçlarını açıkladı

CENTURY 21 Türkiye Genel Müdürü Sinan Şerifoğlu, emlak zincirleriyle ilgili merak edilenleri anlatırken, İstanbul'da mahalle mahalle gezerek yaklaşık 1400 emlakçı ile yaptıkları anketin ilginç sonuçlarını da açıkladı. İstanbul'da Century 21'e bağlı çalışan ofislerin aylık geliri 150-160 bin doları buluyor, yıllık gelirleri ise 1.5 milyon doları geçiyor.

KRİZLERDE gayrimenkul danışmanlarına duyulan ihtiyacın arttığını söyleyen Century 21 Türkiye Genel Müdürü Sinan Şerifoğlu, gayrimenkul alıcı ve satıcılarının aklında hep, 'Doğru mu yapıyorum, yanlış mı', 'Doğru bölgeye mi gidiyorum', 'Benim yatırımım değer kazanacak mı yoksa kazık mı yiyorum', 'Yüksek mi satıyorum', 'Ne kadar zamanım var' gibi birçok sorular geldiğini ifade ederek, "O yüzden danışman; önce psikolog olacak, insan ilişkilerini çok iyi biliyor olmanız lazım" diyor.

Çilingir-emlakçı kıyaslaması
Sinan Şerifoğlu, gayrimenkul danışmanının yeri geldiğinde psikolojiyi, finans bilgisini, hukuk bilgisini kullanması gerektiğine işaret ederek, "Bir yatırım danışmanısınız aslında. Aynı zamanda ailenin de içine giriyorsunuz. Aileyle devamlı görüşmenizden dolayı ailenin yapısını da, psikolojisini de anlıyorsunuz. Danışman olarak iki tarafın da menfaatini korumanız gerekiyor" ifadelerini kullanıyor. Gayrimenkul danışmanları ile 'çilingir'leri kıyaslayan Sinan Şerifoğlu, şu örneği verdi: "İnsanlar bazen, 'Kardeşim, sen ne yaptın ki, bu kadar para istiyorsun. Evi gösterdin bu bedeli alıyorsun' diyebiliyor. Yapılan tüm faaliyetleri unutuyor. Bu işte yıllarınızı da verseniz nafile. Müşteriyi buluyorunuz alıcı-kiracı adaylarını karşısına çıkarıyorsnuz, ilanlar veriyorsunuz, internet sayfaları kurup ürünü tanıtıyorsunuz. 'Ne yaptın ki' diyen, en son aşamayı görüyor. Çilingir düşünün. Kapıda kaldığınızda, 5 saniyede kapıyı size açıyor, '60 TL vermeniz lazım' diyor. 'Yahu ne yaptın dediğinizde, size 'Sen aç bakalım, kaç günde açacaksın. Bunun 5 saniyede olması için ben yıllarımı verdim' diyebilir. Biz de bu sektörde bir nevi çilingiriz."
Century 21 Türkiye'ye bağlı ofislerin aylık minimum giderinin 10 bin TL olduğunu söyleyen Sinan Şerifoğlu, Türkiye'de Century 21 ofislerinin yıllık gelirlerini merkez ofisten belirlediklerini ifade ediyor. Şerifoğlu, "Ofislerimizin yıllık geliri 50 bin dolar ile 1.5 milyon dolar arasında değişiyor. Ortalama ise 130 bin dolar. İstanbul'daki ofislerin aylık geliri ise 20 bin dolar ile 120 bin dolar arasında değişiyor. Bazı dönemlerde aylık kazancı 150-160 bin doları bulan ofisler çıkıyor" diye konuşuyor. Ofislerin, aylık gelirlerinden yüzde 8'i Century 21'e ayırdığını bildiren Şerifoğlu, emlakçılar için tavsiye edilen hizmet bedelinin alım-satımlarda yüzde 3, kiralamalarda yıllık kira bedelinin yüzde 12'si olduğuna işaret etti. İstanbul'da, adeta emlakçı emlakçı gezdiklerini, mahalle aralarındaki, pasajlardaki yaklaşık 1400 emlakçı ile görüştüklerini söyleyen Şerifoğlu, yaptıkları anketlerin sonuçlarını da açıkladı:

Emlakçıların röntgeni
"Bu emlak ofislerinin yüzde 82'si kendi bölgelerindeki konut sayısını bilmiyor. Yüzde 86'sı kendi bölgesindeki toplam satış adedini bilmiyor. Ofislerdeki gayrimenkul danışmanı sayısı ortalama 1.5. Aracılık hizmeti dışında, yüzde 86'sı ek hizmet sunmuyor. Yüzde 85'i, içerisinde bulunduğu yıl için bir hedef belirlememiş. Yüzde 90'ı hizmet bedelini tam olarak almada sıkıntı yaşıyor. 'Tek yetkili' satış sözleşmesi almakta büyük güçlük yaşayanların oranı yüzde 90. Emlak ofisi başına ortalama güvenilir portföy sayısı 15. Bu görüşmeleri bizzat yaptık. Edinilen görüşler neticesinde; emlak ofislerinin sadece yüzde 10'unun Century 21 standartlarında hizmet verdiğini, yüzde 32'sinin orta düzeyde hizmet verdiğini, yüzde 58'inin ise istenilen düzeyden uzak olduğunu belirledik. Bu ofislerde çalışanların yüzde 47'si lise, yüzde 26'sı üniversite mezunu."
 
Altın sarısı ceketlerle 'altın' değerinde hizmet vermeyi hedefliyorlar
 
DÜNYA genelindeki 8 binden fazla Century 21 ofisinde çalışan 140 binden fazla gayrimenkul danışmanının 'altın sarısı ceket' giydiğini bildiren Century 21 Türkiye Genel Müdürü Sinan Şerifoğlu, "Bu, bir marketing aracı. Bağdat Caddesi örneği vermek istiyorum: Cadde bölgesinde 5 ofis var. 30'ar kişilik olsalar, 150 danışman yapar. Bunlardan 50-100 tanesinin aynı anda caddede dolaştığını düşünün. Bu, Century 21 ile özdeşleştirilecek" diyor ve Fransa'da yaşadığı bir olayı anlatıyor: "Fransa'da da yaklaşık 1000 ofis var. Eğitim amaçlı gittiğimiz Paris'teki bir kafede, altın sarısı ceketlerimizle oturuyorduk. Bir Fransız geldi, bize, 'Siz galiba Century 21'densiniz. Bende de bir gayrimenkul var. Satmak istiyorum' dedi. Yani, Century 21 zincirindeki danışmanlar bu şekilde bile portföy alıyorlar. Bir müddet sonra biz de mümkün olduğu kadar kişiye ulaşmayı istiyoruz. Türk insanı da 'Bir dişçim olsun, bir avukatım olsun, bir gayrimenkul danışmanım olsun' diyecek. Ailelere bir ömür gayrimenkul danışmanlığı hizmeti verebilecek oluşum haline gelmek istiyoruz. Ceketler niye altın sarısı? Çünkü altın çok değerli. O değerli ürün seviyesinde hizmet vermeyi garanti ediyoruz. Century 21 standartları 'altın standartları' diye ifade edilmeye başladı."
 
Emlak zincirlerini nitelikli projelerde daha fazla göreceğiz

NİTELİKLİ konut projelerinden çok azında iyi satış ekibi oluşturulduğunu söyleyen Century 21 Türkiye Genel Müdürü Sinan Şerifoğlu, "Bazı başarılı inşaat şirketlerinin, ikinci elde de çok başarılı emlakçılarla çalıştığını görüyoruz. Bizim de 30 projede ofisimiz var. Bundan sonra da emlak zincirleri daha fazla nitelikli proje içinde yer alacak" diyor. Müteahhitlere 'Bizim işimiz bu. Buradaki konutları en iyi şekilde satarız. Satış organizasyonunu kurarız' dediklerini söyleyen Sinan Şerifoğlu, şunları kaydetti:
"Biz merkez ofis olarak ofislerimizi koordine ediyoruz. Ofisler elemanları sağlıyor. Yakın gelecekte site yönetimi işine de gireceğiz. Hedeflerimizden biri, projeler içindeki satışlara ağırlık vermek. Bizim direkt olarak takip ettiğimiz proje yok. Ofislerimizin çaıştığı yaklaşık 30 proje var. Century 21 Türkiye olarak yeniden yapılandık. Yeniden yapılanma sonrası, nitelikli projeler içinde daha fazla yer alacağız. Geniş bir ofis ağına sahibiz ve bu ağdaki ofislerde, en başarılı danışmanları alıp proje ofisleri içinde istihdam edeceğiz. Ciddi bir avantaj. Bu işten ofisler de kazanacak. Müteahhitlerin işi bence sadece inşaat olmalı. Biz de satış ve pazarlama işinde uzmanız. Nitelikli projelerdeki satış ofislerinin sayısı artıyor. Sadece Century 21 değil, birçok emlak zinciri ve kurumsal emlak ofisi bu işin içinde yer almaya başladı. Bazı nitelikli projelerde başarılı satış ekipleri var ancak, çoğunun profesyonel bir satış ekibi ile çalışmadığını düşünüyoruz."
 
Ertelenmiş talep harekete geçiyor 'fiyatlar daha düşer mi' diyen kalmadı
CENTURY 21 Türkiye Genel Müdürü Sinan Şerifoğlu, gayrimenkul piyasalarının durumunu da değerlendirdi. Bu yıl Ocak ayında, geçen yılın aynı ayına göre ciddi işlem artışı olduğuna dikkati çeken Şerifoğlu, "Dünyada da toparlanma gözleniyor. Borsalar da toparlanıyor. ABD'deki son çeyrek rakamları gayrimenkulde toparlamaya işaret ediyor. Bu yıl büyüyeceğiz. 2004-2006 dönemindeki yüzde 40-50'lik artışlar elbette almayacak. Fakat insanlar geçen yılki 'Fiyat daha düşer mi' beklentisinde değil artık" diyor. Sinan Şerifoğlu, şunları kaydetti:

Yüzde 20 artış bekliyor
"Yukarı doğru gideceğiz. Mevsimsel faktörler de bunda etkili olacak. Mart ayından itibaren bu etki görülür. Ayrıca ertelenmiş talep de var. Düşüş beklentisinin bitmesi, ertelenen talebin hayata geçmesi fiyatları artıracaktır. Çevremdeki insanların da ev almaya başladığını biliyorum. Fakat, 'Bugün al, bir sene sonra yüzde 50 primli sat' dönemi bitti. Bahardan itibaren fiyat artışları görülaecektir. Bu yıl sonuna kadar, yüzde 20 fiyat artışı bekliyorum. Enflasyonu da koyduğunuz zaman sadece yüzde 10 reel artış düşünün. Kiralar da artacaktır. Kiralara paralel olarak fiyat artışı olur. GYODER'in 'fiyat rakam endeksi' 2007'de 100 iken, 2009 sonunda 91'e indi. Fiyat rakam endeksi 2008 sonunda 88'e inmiş, 2009'un ilk çeyreğinde ise 85'e kadar gerilemişti. Bu, dip nokta. Oradan tekrar yukarı trend başladı."

Fiyatlar iyi seviyede
Sinan Şerifoğlu, Century 21'in yaptığı başka bir araştırmayı paylaşırken de, şu bilgileri paylaştı: "ABD'de ilk defa ev almayı düşünen kişilerin yüzde 85'i ev fiyatlarının iyi seviyelerde olduğunu düşünüyor. Bu oran Türkiye'de yüzde 55 civarında. 2009 ikinci altı aylık dönemde Century 21 tarafından Amerika'da ilk defa ev almayı düşünen (first time home buyers) yapılan araştırmaya göre;
İlk defa ev almayı düşünen kişilerin yüzde 78'i ev almak için iyi bir dönemde olduğumuzu düşünüyor. Yüzde 68'i ise 6 ay öncesine göre ev almak için iyi bir dönemde olduğumuzu düşünüyor. Ev seçerken en önemli kriterler sıralamasında yüzde 87 ile fiyat, sonra sırası ile yüzde 80 ile muhit, yüzde 71 ile evin durumu geliyor. Bu oranlar Türkiye ile de uyum gösteriyor. Yüzde 46 için en önemli sıkıntı peşinat ödemesi. ABD'de ilk defa ev almayı düşünenlerin yüzde 72'si kredi oranlarını makul buluyor. Kredi oranlarını makul bulanların oranı Türkiye'de daha da yüksek."
Ali Öztürk/Hürriyet