Son 10 yılda konutta yabancı payı yüzde 5'e yükseldi!
Resmi kayıtlara göre Türkiye’de 650 bin yabancı yaşıyor. Son 10 yılda pek çok sektörde yabancı müşteri sayısındaki artış dikkat çekici. Konutta yabancı payı yüzde 5’e yükseldi.
Resmi kayıtlara göre Türkiye’de 650 bin yabancı yaşıyor. Sayı olarak artış gösteren yabancı müşterilerin harcama tutarı Bankalararaşı Kart Merkezi’nin (BKM) verilerine göre 10 yılda 5 kat artmış durumda. Bir kısmı Türkiye’de yaşayan bir kısmı da turizm amaçh gelenler olmak üzere şirketler de bu potansiyelin peşinde...
Colin’s ile perakendede, Eroğlu markasıyla gayrimenkulde faaliyet gösteren Eroğlu Holding’in yönetim kurulu başkanı Nurettin Eroğlu, “10 yıl önce Türkiye’de ne perakendede ne de gayrimenkulde yabancı müşterinin kayda değer bir payı yoktu. Son yıllarda yabancı müşteri sayısı artışa geçti” diyor.
Son 10 yılda pek çok sektörde yabancı müşteri sayısındaki artış dikkat çekici. Eğitimde yabancı öğrenci sayısı son 10 yılda 7 kat artarken konutta yabancı payı yüzde 5’e yükseldi. Sağlıkta son 6 yılda yabancı hasta sayısı 4 katına çıktı. Mobilyada ise yabancıya satışıyla birlikte artan yabancı müşteri trendi dikkat çekiyor. Yabancıların harcama tutarında ise 10 yılda 5 katlık bir artış söz konusu. Sektör bağımsız tüm şirketler de bu potansiyelin peşinde yeni stratejiler geliştiriyor.
11 AVM ve yıllık 52 milyona varan ziyaretçi sayısıyla Türkiye’nin en büyük yerli AVM yatırımcısı olan Aziz Torun, son 10 yılda AVM cirolarında artan yabancı payına dikkat çekiyor. Torun, “Turistlerin yoğun olduğu bölgelerde, AVM cirolarında yabancı payı yüzde 20’lere kadar yükseliyor” diyor.
Son 10 yılda yabancı müşteri payının artığı sektörler arasında sadece gayrimenkul ve perakende yok. Örneğin, turizmde 20l6’da yaşanan yüzde 30’luk kaybı saymazsak, Türkiye’ye 2015’te 2006’ya göre 13 milyon daha fazla turist geldi. Eğitimden gıdaya, mobilyadan sağlığa kadar Türkiye’deki birçok sektörde benzer bir tablo söz konusu. İşte bu nedenle sektör bağımsız şirketler de bu potansiyele yönelik çalışmalarını hızlandırmış durumda.
KONUTTA YÜZDE 5'E YÜKSELDİ
Son 10 yılda, bankaların yabancı müşteri portföyü hızlı arttı. Bundan en çok payı uluslararası bankalar aldı. QNB Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Enis Kur-toğlu, yabancı müşterilerinin son 10 yılda 3 kat artış gösterdiğini belirtiyor ve “Bunda geçen yıl 30’dan fazla ülkede faaliyet gösteren QNB Group bünyesine katılmamızın büyük etkisi oldu” diyor.
Son 10 yılda Türkiye’de yabancı müşteri payını en fazla artıran sektör ise hiç şüphesiz gayrimenkul oldu. 2006’da gayrimenkulde 14 bin civarında olan yabancı müşteri sayısı 20l6’da 18 bini geçti. Son 10 yılda gayrimenkulde yabancı uyruklulara 34 milyon metrekarenin üzerinde taşınmaz satılırken yabancıların yaptığı konut harcamasının tutarı 2 katma yükseldi.
Özyurtlar Holding Yönetim Kumlu Başkanı Tamer Özyurt, Mütekabiliyet Yasası’ndan sonra Türkiye’de gayrimenkul almak isteyen yabancılarda büyük artış yaşandığını belirtiyor. Yasanın çıkmasının ardından sektörde yabancıların konut harcaması 2015’te 5 milyar dolara kadar yükseldi. TGM Trend Gayrimenkul Genel Müdürü Hakan Erilkun da gayrimenkul sektöıünde 10 yıl önce yüzde l’in altında olan yabancı payının bugün yüzde 5’e çıktığını söylüyor.
Yabancı müşteri profilinde de büyük değişim yaşanıyor. Servotel Başkan Yardımcısı Ayla Heyfegil, 10 yıl önce Türkiye’den en fazla konut alan yabancıların Avrupalılar olduğunu belirtirken bugün Irak, Suudi Arabistan, Kuveyt, Rusya Federasyonu ve Afganistan vatandaşlarının bunların önüne geçtiğini anlatıyor.
DİNAMİZM GETİRDİ
20l6’da gayrimenkulde yabancılara satış yüzde 20 civarında düşse de yabancı yatırımcıya belli kuralları yerine getirmesi halinde vatandaşlık hakkının verilmesi ve sağlanan vergi teşviki sektöre dinamizm getirdi. Nisan ayındaki referandum sonrasında gelişen olumlu ortam Türkiye’den gayrimenkul almak isteyen Arap ve Orta Doğulu müşterilerin ilgisini artırdı.
Son dönemde sektörde artan yabancı ilgisine en iyi örnek Nurol GYO’nun Körfez bölgesinden bir müşterisine tek seferde yaptığı satış oldu. Şirket, Güneşli’deki Nurol Park projesindeki 14 adet bağımsız bölümü 22,8 milyon TL karşılığında yabancı müşterisine sattı.
Bu potansiyel de sektör oyuncularını harekete geçirdi. Fuzul Grup Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Akbal, yabancılara konut satışını artırmak için Körfez ülkelerinde tanıtım faaliyetlerine ağırlık verdiklerini belirtirken Babacan Holding Yönetim Kumlu Başkanı İbrahim Babacan, gayrimenkul pazarında yabancılara tanınan vatandaşlık hakkı ile son dönemde Körfez yatırımcısının yoğun ilgisiyle karşılaştıklarını söylüyor.
Kuzu Grup Yönetim Kurulu Üyesi Özen Kuzu ise bu yıl gayrimenkulde yabancı payının daha da artacağım düşünüyor. Ataköy’deki Sea Pearl projesine varlıklı Arap müşterilerden yoğun talep aldıklarını da sözlerine ekliyor.
YABANCI NEDEN ÖNEMLİ?
Yabancı müşteriler, konuta ödedikleri ortalama metrekare ücretiyle yerli yatırımcıları neredeyse 2’ye katlıyor. Sektörde yerliye göre yabancı müşterilerin daha fazla talep görmesinin en önemli nedeni de bu...
Torunlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Torun, gayrimenkul projelerinde kendilerinden mülk edinen 36 farklı ülkeden yabancı yatırımcı olduğunu belirterek “Metrekaresi 5 bin TL olan bir konutun alıcısı Türkiye’de sınırlı. Ancak yatırımcının mevcut dummda bu rakamlardan aşağıda yatırım yapması da mümkün değil. Bu nedenle Türkiye’de yabancıların konut almasını teşvik etmek gerekiyor” diyor.
Servotel Başkan Yardımcısı Ayla Heyfegil, gayrimenkul pazarında Avrupalı müşterilerin ağırlıklı olduğu dönemde yabancı yatırımcıların konut başına 300-400 bin TL harcama yaptığını bugün ise Arap yatırımcılarla bu tutarın 1-1,5 milyon TL’ye yükseldiğini belirtiyor. Heyfegil, Türkiye’de yabancılar tarafından talep gören bölgelerinin değiştiğini belirterek “Orta Doğulu müşterilerimizden Karadeniz Bölgesinde özellikle Trabzon’da konut almak için yoğun talep alıyoruz” diyor.
Son günlerde, bazı yatırımcıların sadece Arapların yaşayacağı siteler yapmak istediğini belirten Pro-jebeyaz Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Murat Uzun, “Arap müşteriler gayrimenkulde Yalova, Sapaca Bolu'ya ilgi duyuyor. Bu bölgelerde milyar dolarlık siteler yapmak için arazi arıyorlar" diyor.
NURETTİN EROĞLU / EROĞLU HOLDİNG YÖN. KUR. BŞK.
"GAYRİMENKULE GÖRE PERAKENDEDE DAHA İYİ"
“YÜZDE 20 ARTAR”
Bu yıl, gayrimenkule kıyasla perakendede yabancı talebi 2016’ya göre çok daha iyi. Referandumdan sonra belirsizliğin kalkması yabancı müşteri payında artış sağladı. Biz de bu yılın ilk 4 ayında yabancılara yaptığımız satıştan memnunuz, 2017’de perakendede yabancı payının 2016’ya göre yüzde 20 artmasını bekliyoruz.
PROJEYE GÖRE YABANCI ORANI
Gayrimenkulde yabancı müşteriler en fazla deniz kıyısındaki projelere talep gösteriyor. Bizim de yabancılardan en fazla talep aldığımız projelerimiz, Bursa ve Gürpınar’dakiler oldu. Gürpınar’da yabancı talebi yüzde 40’lara ulaşırken, Bursa’da yüzde 25’ler seviyesinde gerçekleşti. Seyrantepe projemizde ise yabancı talebi yüzde 20’lerde kaldı.
HANGİ PROJELER?
Yabancılar, Türkiye’de genellikle acenteler üzerinden konut satın almayı tercih ediyor. Son dönemde, yabancılar arasında en fazla konut satışını Suudi Arabistan vatandaşlarına yaptık. Yabancılar Türkiye’de metrekaresi 4.500-7.500 arasında değişen projelere ilgi gösteriyor.
Capital