Sektörel

Tapuda yeni dönem başlıyor! Ev alacak satacak herkes buraya! Resmen değişti

Tapuda yeni dönem başlıyor. Telekonferans ile gayrimenkul satış uygulaması vatandaşlar tarafından sevilince uygulamanın, hem yurt içinde hem de yurt dışında yaygınlaştırılması amacı ile çalışmalar hızlandırıldı. İşte detaylar…Uygulamanın önümüzdeki zamanlarda hem yurt içinde hem de yurt dışında çoğaltılması için çalışmalar hızlandırıldı

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü eli ile başlatılan taraflar farklı tapu müdürlüklerine kayıtlı olsalar ya da yurt dışında bulunsalar bile satış, bağış ve mal değişimi yapabilmeleri için telekonferansla gayrimenkul satış uygulaması tuttu. Uygulamanın önümüzdeki zamanlarda hem yurt içinde hem de yurt dışında çoğaltılması için çalışmalar hızlandırıldı.

Telekonferansla gayrimenkul satış programı dünyada hem teknolojik hem de hukuki şekilde bir ilk olma özelliği taşımakta. Hizmet, yurt içinde 973 tapu müdürlüğü ile birlikte Almanya’nın başkenti Berlin’de veriliyor.

İlk satış işlemi ise Berlin’de bulunan satıcı ile Konya’daki alıcı arasında gerçekleşmişti. Türkiye Gazetesi’nde yer alan habere göre, vatandaşların zaman harcamandan işlem yapmasına yardımcı olan telekonferans sistemi ile 2020 senesinde 959, 2021’de 3 bin 386, bu sene ağustos ayına kadar ise 3 bin 125 ile beraber toplam 7 bin 470 akit işlemi düzenlendi.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, yurt dışında yaşayan kişilerin ve yabancı yatırımcıların Türkiye’deki taşınmaz yatırımlarına dönük bulundukları ülkelerden işlem yapabilmelerini elde ederek yabancı sermaye akışına olanağı sağlıyor.

Bu çerçevede Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü de ilk Türklerin yoğun yaşadığı ve Türkiye’den en fazla konut alan yabancı kişilerin bulunduğu ülkelerde temsilcilik açıyor. Bu kapsam dahilinde 11 ülkede daha temsilcilik açılması hedefler arasında.

İlk yurt dışı temsilciliğini Almanya’ya açmış olan kurum önümüzdeki zamanlarda İngiltere, Yunanistan, Avusturya, Hollanda, Danimarka, Norveç, Rusya, Belçika, Katar, Azerbaycan ve Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinden birinde temsilcilik açmayı düşünüyor.

Bu temsilciliklerin açılması ile birlikte, telekonferans uygulaması ile tapu işlemlerinin artacağı tahmin ediliyor.

Şu anda gayrimenkul devri, tapu müdürlüklerinin haricinde başka hiçbir yerde yapılamıyor. Bu durum yoğun dönemlerde veya yoğun bölgelerde randevu alınamamasına sebep oluyordu. Tapudaki yoğunluğun azaltılması amacı ile de yeni bir uygulamaya gidiliyor.

TEKNİK HAZIRLIKLAR 

28 Haziran’da Resmi Gazete’de yayımlanmış olan torba kanunda Noterlik Kanunu’na eklenmiş bir madde ile artık alım-satım işlemlerinin tapu müdürlükleri haricinde noterliklerde de yapılabilmesinin önü açılmış oldu.

1 OCAK'TA YÜRÜRLÜĞE GİRECEK 

Noterler, mevcut durumda sadece taşınmaz satış vaadi sözleşmesi düzenleyebiliyordu. Yeni uygulama ise 1 Ocak 2023’te yürürlüğe girecek. Şu anda Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün (TKGM) Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi’nden (TAKBİS) noterliklerin veri elde edebilmesi için teknik hazırlıklar devam ediyor.

SÜREÇ NASIL İŞLİYOR?

Noterler, taşınmaz satış başvurusu ile birlikte başvuru belgesi düzenleyecek, taşınmaz üzerindeki her türlü kısıtlamaları ise dikkate alacak ve taşınmaz satışı ile ilgili diğer kanunlarda yer alan sınırlamalar ile usul ve esaslarına bakılacak.

Noterler, taşınmaz satış başvurusu üzerine başvuru belgesi oluşturacak. Taşınmaz üzerindeki her türlü kısıtlamaları dikkate alacak ve taşınmaz satışı ile ilgili diğer kanunlarda yer alan sınırlamalar ile usul ve esaslara bakacak.

Noterlerce hak sahibi belli olduktan sonra ve taşınmazın satışına engel hukuki bir durumun bulunmadığı tespit edildikten sonra taşınmaz satış sözleşmesi oluşturacak.

Satış sözleşmesi taraflar tarafından imzalandığı anda ise noter, tapu bilişim sisteminden yevmiye numarasını alarak sözleşmeyi bu sisteme kayıt edecek.

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, tapu kayıt örneği ve aynı zamanda diğer belgeleri tapu bilişim sistemi vasıtası ile noterlerle paylaşacak.

Taşınmaz ile ilgili kayıt ve belgelerin eksik olması durumunda ilgili tapu müdürlüğünden eksik olan hususlar sistem eli ile talep edilecek ve eksiklikler tapu müdürlüğünce önlenerek sisteme aktarılacak.

Sözleşmenin sisteme kaydının ardından ise tapu müdürlüğünce taşınmazın tapu siciline tescili onaylanacak. Satış sözleşmesi ile ek belgeler, noter tarafından sisteme devredilecek ve fiziki olarak arşivlenecek. Tapu kayıt örneği ve tüm bunların yanında diğer belgelerden hak sahibinin belirlenememesi ya da satışa engel hukuki bir durumun varlığı durumunda noterlerce satış işlemi olmayacak.

TAPU HARCINA EK NOTER ÜCRETİ VERİLECEK 

Gayrimenkul alım-satımında tapu harcı ödenmekte. Tapu harcı, alıcı ve satıcı için yüzde ikişer olmak koşulu ile satış bedeli üzerinden % 4 olarak hesaplanıyor. Noterlerde, taşınmaz satış sözleşmeleri damga vergisinden, bu işlemler ile ilgili düzenlenen kağıtlar değerli kağıt bedellerinden muaf olacak. Tapu dairesi tercih edilir ise sadece tapu harcı ödenirken, işlem noterde yapılır ise tapu harcına ek noter ücreti de ödenecek. Noter ücreti taşınmazın değerine göre 500 TL’den az ve 4 bin TL’den fazla olamayacak. Bu tutarlar, her sene yeniden değerleme oranında artırılacak.

HATADAN SORUMLU OLACAKLAR 

Taşınmaz satış sözleşmesinin düzenlenmesinden sebepli olarak oluşan zarardan noterler de sorumlu olacak. Bu zararın devlet tarafından ödenmesi durumunda devlet, sözleşmeyi düzenleyen notere rücu edebilecek. Notere karşı da açılacak davalar, tapu sicilinin bulunduğu yer mahkemesinde görülmüş olacak.

Emeklilere yeni yıl zammı! Hangi emeklinin maaşı ne kadar olacak? Tek tek belli oldu

Dolarda son dakika! Sadece 10 gün kaldı! 1 dolar bile artık kıymetli

Benzin, motorin ve LPG fiyatlarında sallantı devam ediyor! Yeni zam veya indirim geldi mi? Opet, Shell, PO 11 Eylül 2022