02 / 05 / 2024

Ten, Londra ve Milano'da Gucci yanında dükkân arıyor

Ten, Londra ve Milano'da Gucci yanında dükkân arıyor

İç giyimde 53 yıllık geçmişiyle Türkiye'nin en eski markalarından biri olan Ten, marka için oluşan `annemin sutyeni' imajını değiştirmek için mağazalaşıyor



Yıllarca alışveriş merkezlerine girmemek için direnen ve toplam 2 bin 800 noktada ürün satan Ten'in genç kızlar için stratejisini değiştirdiğini söyleyen Başkan Yardımcısı Deha Orhan, önümüzdeki ayda 4 mağaza açarak işe koyulacaklarını belirtti.

Türkiye'nin en eski iç giyim markalarından biri olan Ten, yıllardan sonra satış stratejisinde değişikliğe giderek, mağazalaşmaya karar verdi. Bunda da en büyük rolü, `annemin sutyenini mi giyeceğim' diyerek, manifaturacıdan iç çamaşırı almaya yanaşmayan gençler etkili oldu. Bugüne kadar alışveriş merkezlerine girme konusunda direnen Ten'in, yeni stratejisi hakkında bilgi veren Ten Yönetim Kurulu Başkanı Deha Orhan, eylül ayında 4 mağazasının açılışını yapacağını, yıl sonuna kadar birkaç mağaza daha açma planları bulunduğunu açıkladı. Geçen yıla 18 milyon dolar ciro ile kapatan, bu yıl ise 23-25 milyon dolar hedefleyen Ten'in halen Türkiye'de 2 bin 800 noktada ürünlerini sattığını belirten Orhan, ancak sadece biri kendilerine ait diğerleri franchising olmak üzere toplam 4 Ten tabelası olan taşıyan mağazala bulunduğunu belirtti.

Ten'in 53 yıllık bir marka olduğunu ancak, mağazalaşma ile birlikte gençleri de hedeflediğini anlatan Deha Orhan, `annemizin sutyenini mi kullanacağız' diyen kitleye ulaşmak istediklerini anlattı. Orhan, "Biz büyük alışveriş merkezlerine markamızı sokarak bu nesli yakalamayı hedefliyoruz" dedi. Orhan, 15 Eylül itibariyle açılmaya başlayacak mağazaların 2 tanesinin İstanbul'da diğerlerinin de  Ankara  ve Bursa'da bulunacağını belirtti.

Direndi ama AVM'leri seçti

Türkiye'de alışveriş merkezi (AVM) çılgınlığının başladığı 2000'lerden itibaren bu merkezlerde bulunmama kararı alan Ten'in, yeni mağazalar için AVM'leri tercih etmesini ise şöyle anlattı: "Gerek yüksek kiralar, gerekse AVM'lerdeki iç giyim firması sayısının çok artması üzerine, bu merkezlerde mağazalaşmayı düşünmedik. Ancak gördük ki AVM'lerin dışında kalan dükkanlar yavaş yavaş küçülmeye başlıyor ve zamanla belki kapanacaklar. Şu anda tedbirini alıp AVM'lerde yer almamız gerekiyor. Bu yüzden önceliği AVM'lere verdik."

Koleksiyon bölünmeyecek

Mağazalaşma nedenlerinin birinin de koleksiyonlar bölmeden müşteriye göstermek olduğunu dile getiren Deha Orhan, şöyle konuştu: "2800 noktada varız ama bu noktalara istediğimiz ürünleri koyamıyoruz. Belirleyici değiliz. Ayrıca bu noktalarda diğer markaların da ürünleri satılıyor.

Bizden daha kaliteli sutyen üreten yok ama ihtiyaç sahiplerine bunları yeterince gösteremiyoruz. Bir kolleksiyon yapıyoruz  Adana  sütyenini alıyor, Gaziantep geceliğini... Yani koleksiyonunuz bölünüyor ve tamamını gösterme şansınız olmuyor."

İç çamaşırı ve vahşi kediler için deklanşöre kendi basıyor

Ten'in katalog çekimlerini de kendisi yapan Deha Orhan, katalog çekimlerinde kendi makinesiyle amatörce çektiği fotoğrafların beğenilmesi üzerine bu işe merak satlmış. Bu için 6 ay özel eğitim alan Orhan, fabrikanın arkasında bir de fotoğraf stüdyosu kurmuş. Deha Orhan'ın katalog çekiminin yanı sıra bir diğer hobisi ise kendi deyimiyle `kedi' resmi çekmek. `Ama biraz vahşi kediler' diyen Orhan bunun için Afrika, Amerika, Sibirya'ya gitmiş. En büyük hedefi ise Amazon ormanlarında jaguar çekip, dünyadaki 9 kişiden biri olmak.

Londra ve Milano'da Gucci yanı dükkân arıyor

Mağazalaşma çalışmalarının yurtiçi ile sınırlı olmadığını, yurtdışında da bu konuda atağa geçeceklerini belirten Deha Orhan, bu konudaki çalışmaları şöyle aktardı: "Mayıs 2010'dan önce İtalya'da Milano, İngiltere'de Londra, Rusya'da Moskova ve Birleşik Arap Emirlikleri'nde Dubai'de mağaza açmak istiyoruz. Siparişler verdik. Şu anda Londra ve Milano'da şehrin en işlek ve prestijli caddesinde yer için sipariş verdik. Yani Ten buralarda Gucci, Armaniler'lerle yanyana yer alacak. Bunun dışında Dubai'de ve Moskova'da da mağaza arayışlarımız var.

Erkekler için özel ipek çamaşır tasarladı

Bugüne kadar kadınlar için iç giyim üreten Ten'in yeni hedeflerinden biri de erkekler. Ekim ayından itibaren erkek iç giyimine girecek olan Ten, ağırlıklı ipek karışımlı kumaşlarla müşterilerinin karşısına çıkmaya hazırlanıyor. `Türkiye'de bugüne kadar yapılmamışı deneyerek, piyasaya iddialı ürünlerle çıkmayı' hedefleyen ve tüm erkek ürünlerinin tasarımını bizzat kendisi yapan Deha Orhan, doğrudan erkeklere ürün satmayı hedefliyor. Orhan'ın gözlemlerine göre, Türkiye'de erkekler parasına kıyıp da kendine pahalı ürünler almıyor. Bunu yurtdışına gittiğinde görenler yapıyor. Çünkü erkeklere iç çamaşarını kadınlar alıyor. 
Nilgün Karataş/Hürriyet

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Ten, Londra ve Milano'da mağaza açıp Armani ve Gucci'ye rakip olacak

Londra ve Milano'da mağaza açmaya hazırlanan Türkiye'nin en eski iç giyim markalarından Ten, Armani ve Gucci ile rekabet edecek. Ten Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Deha Orhan, 'Yurtdışında açacağımız mağazalarda 500 hatta 1000 TL'ye varan fiyatlarla çok özel tasarımlı sutyen satacağız' dedi

53 yıllık geçmişiyle Türkiye'nin en eski iç giyim markalarından biri olan Ten yurtiçi ve yurtdışında şubeleşmek için düğmeye bastı. Eylül ayında alışveriş merkezlerindeki dört mağazasının açılışını yapacak olan Ten'in yılsonuna kadar iki ila üç arasında mağaza daha açacağını söyleyen Ten Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Deha Orhan, "Yine önümüzdeki yıl mayıs ayına kadar önce İtalya'da Milano, İngiltere'de Londra, Rusya'da Moskova ve Birleşik Arap Emirlikleri'nde Dubai'de mağazalar açacağız. Bu mağazalar söylediğim şehirlerin en prestijli caddelerinde yer alacak. Şimdiden mağaza siparişlerini verdik" diye konuştu.
Türkiye'de 2800 noktada Ten markalı ürünlerin satıldığını ancak sadece biri kendilerine ait diğerleri franchising olmak üzere toplam dört Ten tabelası olan mağaza bulunduğunu açıklayan Orhan, "Eylül 15 itibarıyla iki tanesi İstanbul bir Ankara ve bir de Bursa'da olmak üzere dört yeni mağaza açacağız" bilgisi verdi.

AVM çılgınlığından kaçtı
Deha Orhan yaklaşık 8-10 yıl önce AVM çılgınlığı başladığı dönemde gerek yüksek kiralar, gerekse AVM'lerdeki iç giyim firması sayısının çok artması üzerine mağazalaşmaktan vazgeçen Ten'i şimdi yeniden mağaza açmaya yönelten nedenleri ise şöyle sıraladı:
TEN markası öne çıkacak:  "Mağaza açarak Ten markasını öne çıkartmak istedik. Mağazalarımızı ağırlıklı AVM Merkezlerinde açıyoruz."
AVM dışında kalan zorlanıyor: Şu anda gelecek daha çok alışveriş merkezlerindeki dükkan ve markalarda. Örneğin Kayseri'de yıllardır faaliyet gösteren 8-9 tane Ten satan müşterimiz vardı. Ancak gördük ki Kayseri'ye açılan ilk AVM'de cirolar biraz azaldı, ikinci AVM'de daha da azaldı. AVM'lerin dışındaki dükkanlar yavaş yavaş küçülmeye başlıyor ve zamanla belki kapanacaklar. Şu anda tedbirini alıp AVM'lerde yer almamız gerekiyor. Bu yüzden öncelikle AVM'lerde olmak istiyoruz. Ayrıca yurtdışı fırsatları ele geçti.
Gençlere annesinin sutyenini satacağız: "Mağazalaşmadaki bir diğer hedefimiz de yeni nesli mağazalarımızdan içeri almak. Bazı genç kesim `annemizin sütyenini mi kullanacağız' diyor. Biz büyük alışveriş merkezlerine markamızı sokarak bu nesli yakalamayı hedefliyoruz."
İstediğim ürün rafa girmiyor: "2800 noktada varız ama bu noktalara istediğimiz ürünleri koyamıyoruz. Belirleyici değiliz. Ayrıca bu noktalarda diğer markaların da ürünleri satılıyor.
Bizden daha kaliteli sütyen üreten yok ama ihtiyaç sahiplerine bunları yeterince gösteremiyoruz. Bir kolleksiyon yapıyoruz Adana sütyenini alıyor, Gaziantep geceliğini... Yani koleksiyonunuz bölünüyor ve tamamını gösterme şansınız olmuyor."

Biz hep krizde büyüdük
Ticari hayatta aslında uzun yıllardır kriz olduğunu `çekler ödenecek mi' kaygısı yaşandığını söyleyen Deha Orhan, her krizde yatırım yaptıklarını ve bunun karşılığını da aldıklarını vurgulayarak sözlerine şöyle devam etti:
"İnsanlar durdu. Ancak ticaret böyle yürümez, kriz bittiği gün hazırlıklı olmazsanız eğer o krize devam edersiniz. Şirketinize her yıl 1-2 kat çıkmanız lazım. Çünkü siz dursanız bile birileri mutlaka bunu yapacaklar. Çünkü her kriz sonrası ticari hayatta yerler değişti. Biz de her krizde yatırım yaptık ve bunun karşılığını da aldık. Tabii kriz olmasaydı 15 mağaza açardık şimdi daha temkinli yaklaşıyoruz."

Armani ile yan yana
Yurtdışındaki yatırımları hakkında da bilgi veren Deha Orhan Avrupa ve Körfez'in ardından ABD planları bulunduğunu belirterek şu bilgiyi verdi:
"Mayıs ayında Xintima markamızla yurtdışına açılacağız. Xintima ile yurtdışına özel pahalı koleksiyonların üretimleri yapılacak. Şu anda Londra ve Milano'da şehrin en işlek ve prestijli caddesinde yer için sipariş verdik. Yani Ten buralarda Gucci, Armaniler'lerle yanyana yer alacak. Bunun dışında Dubai'de ve Moskova'da da mağaza arayışlarımız var. Buralarda açacağımız mağazalarda 500-750 hatta 1.000 TL'ye varan fiyatlarla çok özel tasarımlı sütyen satacağız. En azından 4-5 yıl bu ürünleri Türkiye'deki mağazalarımızda satmayı düşünmüyorum. Çünkü Türkiye'de böyle bir pazar görmüyorum. İkinci aşamada ABD'de New York, Miami, Los Angeles'da da mağaza açacağız.

Mayoda iddialı
Ünlü tasarımcı Hakan Yıldırım'la çalışmaya başladıklarını da söyleyen Deha Orhan, 2010 yazı için Ten mayolarının yanı sıra Cubalibra diye daha üst segmente hitap edecek yeni bir mayo markasına imza atacaklarını da açıkladı. Orhan, "Bu markayı `kokteyl listesinden bulduk" diyor.

Çin'den 1 TL'ye sutyen
İç giyimde de çin ürünlerinin Türkiye'yi istila ettiğini söyleyen Deha Orhan, "Çin'den çok yüklü adetlerle çok ucuz fiyatlarla ürünler geliyor. 1-2 TL'ye sütyen satılıyor. Bu markasız küçük şirketleri olumsuz etkiliyor. Ten'in bundan etkilenmesi mümkün değil" diye konuştu.

Kriz iskontosu yapmadık
"Doğru ürünü rafa koyarsanız kriz yaşamazsınız" diyen Deha Orhan iç giyim sektörü olarak krizden etkilenmediklerini belirtip şunları söyledi: "Krizde fiyatlarımızı hiç aşağıya çekmedik ama krizden de etkilenmedik. Tabii bunda dış giyim kadar yüksek kar marjları ile çalışmamamız da çok etkili oldu."  Orhan, 2008 yılını 18 milyon dolar ciroyla kapatan Ten'in bu sene cirosunu 23-25 milyon dolar arasına çıkartabileceği bilgisini de verdi.

Erkeklere özel, ipek iç çamaşır
Bugüne kadar kadınlar için iç giyim üreten Ten ekim ayından itibaren erkek iç giyiminde de Türkiye'de bugüne kadar yapılmamışı deneyerek iddialı ürünlerle çıkmayı hedefliyor. Ağırlıklı ipek karışımlı kumaşlarla ve Türkiye'de görülmemiş modellerle erkek müşterilerinin karşısına çıkmaya hazırlanan Ten'in bu konudaki tüm tasarımlarını Deha Orhan yapmış. Orhan "Bugüne kadar bu ürünleri Türk erkekleri sadece yurtdışına gittiğinde görüp satın alabiliyordu. Biz şimdi bu tasarım ve kalitedeki ürünleri üreteceğiz. Ancak Türkiye'de bugüne kadar erkekler iç giyimde pahalı ürünler almamış. Çünkü genelde erkeklere iç çamaşırı kadınlar satın almış. Bu yüzden bugüne kadar yapamadılar ve satamadılar."

Ten'in kataloglarını da çekiyor
Ten'in katalog çekimlerini de kendisi yapan Ten Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Deha Orhan, "Yıllarca katolog çekimlerinde fotografçılar çekim yaparken ben de arkadan kendi makinamla çektim. Bu fotograflardan da çok iyi tepkiler aldım. Sonra Mimar Sinan'ın bir hocasından altı ay kadar bu konuda eğitim aldım. Ardından fabrikamızın arkasında stüdyo kurduk. Çok ciddi yatırım yaptık. Hatta bu stüdyoları TV'lere stüdyo olarak da kiralıyoruz. Yani büyük ve donanımlı mekanlar" açıklamasında bulundu.

Sıra da Jaguar ve kaplan var
Deha Orhan'ın bir diğer hobisi ise kendi deyimiyle `kedi' resmi çekmek. `Ama biraz vahşi kediler' diyen Orhan bunun için Afrika, Amerika, Sibirya'ya gitti. En büyük hedefi ise Amazon ormanlarında jaguar çekip dünyadaki dokuz kişiden biri olmak. Bir sonraki hedefiyse Hindistan'da kaplan çekmek.
Esin ÇETİNEL/Radikal

Geri Dön