28 / 04 / 2024

Toprak tapulu ev alınır mı?

Toprak tapulu ev alınır mı?

Toprak tapulu ev, inşaat çalışmaları tamamlanmasına rağmen belediyeden iskan alınmamış ya da iskanı verilmemiş evler olarak karşımıza çıkıyor. Peki, toprak tapulu ev alınır mı? Alınırsa ne olur?



Toprak tapulu ev alınır mı?

Toprak tapulu ev, inşaat çalışmaları tamamlanmasına rağmen belediyeden iskan alınmamış ya da iskanı verilmemiş evler olarak karşımıza çıkıyor.


Toprak tapulu bir evlerin satışı pek tavsiye edilmiyor. Bunun nedeni ise toprak tapulu evlerin, iskan belgesinin alınmamış olması ve resmen bitmiş olarak gözükmemesi oluyor.


İskan belgesi olmayan yapıların satışlarında kimi bankalar konut kredisi kullandırtmıyor. Ayrıca, elektrik ve su gibi abonelikler şantiye aboneliğinden veriliyor.


Anca kat mülkiyetine geçilmeme sebebi, müteahhitin inşaatı projesine uygun yapmama değil de sgk borcu ise; bu durumda malikler yapıya iskan alarak kat mülkiyetine geçebiliyor.


Bilindiği üzere iskan raporu; Ruhsatlı binalar için ruhsat ve eklerine uygun olarak tamamlandığını gösteren; ruhsat bilgilerini inşaatın bitim tarihini, tapu kaydını, adresini, bağımsız bölümlerin cinslerini, numaralarını, arsa paylarını, metrekarelerini, sınıflarını, mal sahiplerini gösteren ve Belediyenin İmar Müdürlüğü Yapı Kullanma İzni birimince düzenlenen bir belgeye deniyor.


17 Aralık 2009 tarihinde 5940 Sayılı Kanun'la yapılan düzenlemeye göre, müteahhitten konut satın alan vatandaş, müteahhidin bu yapı ile ilgili vergi ve sigorta primi borcu olsa dahi, bu borçlardan sorumlu tutulmadan yapı kullanma izin belgesi alabiliyor.


Kanun gereğince inşaatın tamamlanma tarihi 17 Aralık 2009 öncesi olsa dahi, belediyeler vatandaştan müteahhidin vergi ve Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borcunu ödemesini istememesi gerekiyor. Konu ile ilgili kanun maddesi şu şekilde sıralanıyor:


5940 sayılı İmar Kanunu Madde 1:

“Fenni mesullerce denetime ilişkin mimarlık ve mühendislik raporları hazırlanan, yapı sahibi, fenni mesuller ve ilgili idare elamanlarının birlikte düzenlediği tespit tutanağı ile tamamlandığı belirlenen, ancak, yapı müteahhidinin yapım işlerinden doğan vergi sigorta pirimi borçlarının ve diğer sorumluluklarının gereğinin yerine getirilmemesi sebebiyle yapı kullanma iznin belgesi verilmesi işlemleri tamamlanamayan yapılar için, yapının müteahhidi olmayan yapı sahibinin talebi üzerine, ilgili idarece durum tespit edilerek yapı kullanma izin belgesi verilir. Bu belgenin bir örneği, ilgili kurumlara ve ilgililerin kayıtlarına işlenmek ve değerlendirilmek üzere ilgili meslek odalarına ve Bakanlığa gönderilir.”


Yukarıda yer alan kanun maddesi gereğince yapının ruhsat ve eklerine uygun olması halinde kişilere müteahhidin borcu bulunsa dahi oturma izin belgesini belediyelerin vermeleri gerekiyor.


Kat mülkiyeti işlemleri!



Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com



Geri Dön