TT Arena'nın mimarı: Proje çatısız yarım kalır!
TT Arena'nın çatısı uçar iddialarını ciddiyetsiz bulan stadın mimarı Yüksek Mühendis Mete Arat "Açılır-kapanır çatının hareket mekanizmasi fleksibel bir sistemle öngörüldü. Altındaki taşıyıcı kontrüksiyonun hareketleriyle etkilenmez" dedi
Türk Telekom Arena'nın çatısı son dönemde yeniden gündemde. Galatasaray ile GSGM arasında 3 Mayıs 2011 tarihinde imzalanan 17 maddelik protokolün "Kulübün Yükümlülükleri" başlıklı 8 Maddesi'nin 'p' bendine göre çatıyı Galatasaray yapacak.
Sözleşme imza tarihinden itibaren 24 ay içinde açılır-kapanır çatı yapılmazsa sürenin bitim tarihindeki inşaat maliyetinin yarısı kadar ceza kulüpten tahsil edilecek. Çatının maliyetinin 12 milyon dolar olduğu, Galatasaray yönetiminde bunun yerine 6 milyon dolarlık cezayı ödemeyi savunanlar olduğu konuşuluyor. Karşı grupta ise "Çatıyı yapmak 6 milyon dolar fazla yük getirse de, stadın çatı varken işleyeceği gün sayısını göz önüne alınca yapmamak büyük zarar getirir" görüşünü savunanlar var.
İDDİALAR ASILSIZ!
Geçtiğimiz hafta gündeme gelen "Çatı teknik nedenlerden dolayı yapılamaz" iddiasını SABAH, stadın mimarı Yüksek Mühendis Mete Arat'a sordu. "Bu iddiayı ortaya atanlar, 'Almanya'da deprem olmadigi icin orada yapılan proje yanlıştır' demeye getiriyor. 'Çatı dogru dürüst hesap edilmemiş; projede hareket eden çatının rüzgar durumu incelenmemiş' bunların hepsi yanlış ve asılsız iddialar" diyen Arat şu bilgileri verdi: "Almanya'da bunu hesaplayan mühendislik firması "Schlaich, Bergermann ve Ortakları" dünya çapında meşhur, stadyum çatıları üstüne uzman bir firmadır. Kore'den Güney Afrika'ya, Çin'den Polonya-Ukrayna'ya, ve Amerika'ya birçok yerde stadyum çatıları uygulamıştır. Zaten mühendisler her ülkenin özelliklerini (rüzgar, deprem, zemin) incelemeden projeye başlamazlar.
PROJE EKSİK KALIR
Çatı, rüzgar tüneli deneyleri programıyla bu konuda tek tabanca Wacker Mühendislik Bürosu tarafından, kapalı durum ve açık durum için alternatifli incelenmistir. Ama iddiaları ortaya atanların bundan haberi yoktur. Açılır-kapanır çatının hareket mekanizmasi fleksibel bir sistemle öngörüldü. Altındaki taşıyıcı kontrüksiyonun hareketleriyle etkilenmez. Kapakların takılması için teklif veren firmalar özel bir montaj yöntemi ürettiler. Çatı, büyük vinçler kullanmadan, hatta sezon içinde bile tek taraftan monte edilebilir. Bu çatı yapılmadığı takdirde proje yarım kalır ve bütünlüğü bozulur. Stad geometrisi ve kesit tasarımı buna göre yapıldığından çatı yapılmazsa 25'inci sıraya kadar en iyi ve pahalı yerler bile yağmurda ıslanacak ve kulübe sorun çıkaracaktır."
"ÇATI UÇAR" İDDİASI!
TT Arena'nın inşaatını gerçekleştiren Varvap- Uzunlar'ın teknik danışmanlığını yapan, Erişkon Mühendislik Şirketi'nin sahibi Akın Erişkon, stadın çatısı 2 yıldan önce kapatılamaz iddiasında bulunmuş ve "Almanya'da deprem olmadığı için orada hazırlanan proje buraya uyarlandı. Ama 46 bin m2'lik çatı hesap edilmemiş. 500 bin tonluk dolgu üzerindeki stadın oturması için 2 ila 10 yıl geçmeli. Bu sürede kapak takılamaz. Ayrıca rüzgr tüneli deneyi yapılmalı. Lodosta, karayelde 46 bin m2'lik çatı otoyola uçabilir" şeklinde konuşmuştu.
Sabah