Turizmde karavan dönemi başladı!
Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüsün en çok etkilediği sektörlerden biri turizm oldu. Tüketiciler tatil yapabilecek miyiz, nasıl seyahat edeceğiz sorularına cevap arıyor. Salgın sonrası dönem, turizmde yeni alışkanlıkların ön plana çıkmasına yol açabilir...
Sektör kuruluşları ile şirketlerin iletişim toplantıları online formatta devam ediyor. Artık içerikler ‘çıkış sonrası’na odaklanmış görünüyor. Para'dan Volkan Akı'nın haberine göre, Türkiye’nin önde gelen turizm portalı Tatilsepeti’nin Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz ve Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Karayal, Covid-19 salgını sonrası turizm sektörünün genel durumu ve sektörün önümüzdeki döneme ait beklentilerini açıklamak için sektörde bir ilki gerçekleştirerek online basın toplantısı gerçekleştirdiler. Basın toplantısında, Küçükyılmaz ilk çeyrekte yurt dışından gelen ziyaretçi sayısının geçen seneye göre yüzde 20.5 oranında azaldığını ve Mart ayında ziyaretçi sayısının yüzde 64.7 oranında gerilediğini belirtirken, Karayal salgın sonrası turizm sektörü ve tatil alışkanlıklarının değişimi hakkında bilgiler verdi, iki yönetici de turizmde devletin sektöre hava yollarına benzer ödeme ve iade ile ilgili kurallar getirmediğini bu nedenle, müşteri tarafında zorluklar yaşandığını belirtiyorlar fakat ileriye dönük beklentilerin yapılan anketlerde olumlu göründüğünü aktarıyorlardı.
Evet, anketler ne kadar gerçeğe dönüşür bilmiyorum ama bu aşamada belirsizliklere karşı tahminler ve senaryolar üzerinde konuşmaktan başka seçeneğimiz yok.
TATİL ALIŞKANLIKLARI DEĞİŞECEK
Tatil alışkanlıkları değişecek, anket bunları gösteriyor. Örneğin, daha izole tatil modelleri ankette hiç olmadığı kadar yüksek çıkmış. Birden fazla seçenek seçildiği için toplam 100 yapmıyor ancak örneğin tekne-bungolov-camping diyenlerin oranı yüzde 8-10’lara yaklaşıyor. Villa-ev-apart kiralayacağım diyenlerin oranı yüzde 28’lerde. Yazlıklar da bir tatil seçeneği olarak yüzde 21 oranıyla öne çıkıyor. Karayal bunu şöyle anlatıyor:
“Salgın, hayatta kalma, güven duyma ve tedbirli olma gibi insanların en temel duygularım değiştirdi. Her birey, farklı güvenlik algısına sahip. Çok önemli bir kitleyi önümüzdeki bir kaç yıl etkileyecek sosyolojik ve psikolojik olgulardan bahsediyoruz. Bu olgular, her türlü satın alma ve tüketim, dolayısıyla tatil yapma, seyahat etme alışkanlıklarına da etki edecek.”
YARALARI YERLİ TURİST SARACAK
Anket sonucuna göre büyük bir kesim yurtdışı tatilini aklından silmiş durumdayken, yurtiçi tatil planı yapmak isteyenlerin oranı yüzde 84. Ankete katılanların birden fazla tercih yapabildiği tatil seçeneklerinde yüzde 51’i otel ve resortları, yüzde 32’si butik otelleri, yüzde 28’i tatil köylerini, yüzde 28’i ev kiralamayı tercih ederken, tatile giderken kendi arabasıyla gitmeyi tercih edenler yüzde 67 oranında; uçak ya da otobüs kullanmayı tercih edenlerin oranı ise yüzde 30. Gönül rahatlığıyla tatile gitmek için beklentilerin birinci öncelikleri arasında tesisin yüzde 50 dolulukla misafir kabul etmesi, tesis ortak alanlarında sosyal mesafe kurallarına uyulması ve tesis odalarının en az 24 saat boş bırakılmış olması konuları yer alıyor. İkinci öncelikler ise, tesisin sağlık raporu dahilinde misafir kabul etmesi ve tesislerde açık büfe yerine, kişiye özel yemek servisi yapılıyor olması maddeleri sıralanıyor.
Kovid-19'la karavanlara talep arttı!