Türkiye, ABD'de mobilya AVM'si kuracak!
MODOKO Mobilyacılar Sitesi, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) desteğiyle ABD'de mobilya alışveriş merkezi açacak.
Türkiye'nin en eski mobilya kooperatifi MODOKO'nun; rekabet gücünü, tecrübesini ve kurumsal yapısını yurt dışına taşımak için başlattığı projede sona gelindi.
Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre, maliyetinin yüzde 75'ini TİM'in karşılayacağı proje ile Türk mobilya ürünlerinin ABD'de satılması, yıllık 1 milyar doları aşkına satışa ulaşılması ve Türkiye ile ABD arasında belirlenen 100 milyar dolarlık ticaret hedefine destek olunması planlanıyor.
MODOKO Yönetim Kurulu Başkanı Koray Çalışkan, Anadolu Ajansı muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'nin mevcut mobilya ihracatının yıllık 3,2 milyar düzeyinde olduğunu hatırlatarak, 2023 yılı için belirlenen 10 milyar dolarlık mobilya ihracatı hedefi için yeni bir hikaye yazılması gerektiğini belirtti.
İhracata yönelik fuarların geçici ve yetersiz olduğunu savunan Çalışkan, kalıcı büyüme ve istikrarlı ivmelenme için Türk firmalarının yurt dışında konumlanması gerektiğini dile getirdi.
- 50 bin metrekarelik AVM
Koray Çalışkan, TİM'in benzer yapıları çeşitli sektörlerden firmalarla yurt dışında kurmaya çalıştığını dile getirerek, "Karma yapılar içinde bulunmak yerine mobilya için özel bir yapı istiyoruz. Yönetimi bize ait 50 bin metrekare alana sahip bir AVM talep ettik." diye konuştu.
TİM'in, projeye başlamak için kendilerinden 50 firma bulmalarını istediğini söyleyen Çalışkan, 50 firma için elemeler yaptıklarını ve çalışmaların gelecek hafta içerisinde neticeleneceğini belirtti.
"ABD'de birkaç AVM belirledik. Pazar hareketliliğine göre eleme yapacağız. Masrafların yüzde 75'ini TİM, yüzde 25'ini ise firmalarımız değil, MODOKO olarak biz karşılayacağız" diyen Çalışkan, MODOKO'nun yüzde 25'lik payının, kooperatif içerisindeki mülk sahipleri tarafından karşılanacağını belirtti.
Çalışkan, bugüne kadar hayata geçirilmeye çalışılan projelerin ekseriyetle finansman sıkıntısı ile ortadan kalktığını, bu projede bu sorunun çözüldüğünü belirtti.
- Montaj, sevkiyat, hukuk ve servis mekanizmalarını kurulacak
MODOKO Yönetim Kurulu Başkanı Çalışkan, AVM'de firmalara dükkanlar vermek yerine MODOKO'nun, hepsinin bayiliğini alarak orada tabelalarını asacağını ve ürünlerini satacağını belirterek, "Firmalar, yönetim ve satış personeli, servis, montaj, lojistik ve tanıtım gibi masrafların hiçbirine karışmamış olacak." diye konuştu.
Türkiye'nin, mobilya imalatında yüzde 80'in üzerinde yerlilik oranına sahip olduğunu belirten Çalışkan, ülkenin, bu konudaki fiyat avantajını kullanması gerektiğini belirtti.
Mobilya sektörünün en çok ihracatı Irak'a yaptığını ancak bu ülkeye giden ürünlerin kilogram fiyatının 1 dolar olduğunu söyleyen Çalışkan, "Elimizde değerli bir mal var. Irak bunu istemiyor. Kilogram başı ihracat fiyatımız Almanya'ya 2 dolar, Arabistan'a 3 dolar iken, ABD'ye 4 dolar... Bu yapı istediğimiz randımanda kurulursa ilk yılda 1 milyar dolarlık satışın üstüne çıkabiliriz." diye konuştu.
Deniz yolu dolayısıyla lojistik masrafların yüksek olmayacağını ancak yol süresinin uzun olması sebebiyle depo çözümüne başvuracaklarını belirten Çalışkan, "MODOKO, ABD'de yönetim, montaj, sevkiyat, hukuk ve servis mekanizmalarını da kuracak. İki üniversite ile tüzük ve hukuki yapı için dirsek temasındayız." şeklinde konuştu.
- Türkiye'nin marka değerine katkı
Koray Çalışkan, dünyada herhangi bir sektörün benzeri bir proje yapmadığını söyleyerek, açacakları AVM'de müşterilere birçok tarz ürün sunacaklarını ve rekabet güçlerinin yüksek olacağını belirtti.
Devlet tarafından desteklenen MODOKO'nun Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) projesine de değinen Çalışkan, 3 milyon dolar hibe ile gerçekleştirilen program kapsamında ihracat yapmayan mobilya işletmelerine eğitim verildiğini, bu firmaların yakın zamanda yurt dışına götürülerek satışlarına önayak olunduğunu söyledi.
"Yurt dışına mağaza açan şirketlere çok ciddi destekler verilirken, kooperatifler destek bulmakta zorlanıyor. Biz ilk defa destek alan kooperatiflerdeniz. Bizim yapımız başkalarına da örnek olacak" diyen Çalışkan, kurulacak AVM'nin Türkiye'nin marka değerine destek olacağını ve yan sektörlere katkı sunacağını belirtti.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'dan dolayı Türklerin Müslüman coğrafyalarda çok sevildiğini ifade eden Çalışkan, Türk dizilerinin ticarete ciddi etki ettiğini, Türkiye Tanıtım Ajansı gibi yapıların bu işe el atıp politika geliştirmesi gerektiğini söyledi.