23 / 12 / 2024

Türkiye'de her 10 asansörden 7'si riskli!

Türkiye'de her 10 asansörden 7'si riskli!

Apartmanlarda kullanılan asansör denetimlerinde her 10 asansörden 7'si can güvenliği riski yüzünden 'kırmızı etiket' aldı ve kullanıma kapatıldı. Şantiyelerde insan-yük taşıyan 'Alimak'lar ise asansör yönetmeliği kapsamında değerlendirilmiyor.



Cumartesi günü eski Ali Sami Yen Stadı'nm yerine, Torunlar GYO tarafından yapılan rezidans şantiyesindeki kazanın gösterdiği net bir şey var: İnşaat gibi çok tehlikeli sektörlerde şantiyelerin ve şantiyelerdeki bütün iş ekipmanlarının güvenlik kontrolü eksiksiz yapılmadan çalışma başlatılmamalı! Aksi durumda iş kazalarının önü alınamayacak. 


DAHA ÖNCE DE YAŞANMIŞTI


Aynı şantiyede daha önce de bir işçi inşaat sepetinin halatının kopması sonucu hayatını kaybetmişti. Yine aynı şantiyede çıkan bir yangında güçlükle söndürülebilmişti. 

Her iki olay da gösteriyor ki, şantiyede alınan iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri maalesef ki yeterli seviyede değil. 


ALİMAK KAZASI NASIL GERÇEKLEŞTİ? 


Bu son iş kazası, 'Alimak' olarak ifade edilen ve şantiye içinde yük-insan taşımak için kullanılan asansörün yere çakılması sonucu gerçekleşti. Alimak'ların yere çakılması çok sık karşılaşılan kaza türü değil. 


Bu şekilde bir kazanın ancak Alimak sabitlemesinin sağlam yapılmaması veya hareket ettiren dişlilerin yerinden çıkması sonucu gerçekleşebileceği ifade ediliyor. 


ASANSÖR YÖNETMELİĞİ İSE FARKLI 


Alimak'lar, asansör yönetmeliği kapsamında bakıma tabi değil. Bunlar; 'İş Ekipmanlarının Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği' uyarınca kontrolü yapılan iş ekipmanları. Asansör Yöııetmeliği'na göre kontrol edilen asansörlerin durumu da pek parlak değil. Asansör yönetmeliği uyarınca yılda bir kez de A tipi muayene kuruluşlarınca kontrol edilen asansörlerde ciddi sorunlar var. 


Apartmanlardaki bu asansörlerin ortalama yüzde 70'i 'kırmızı' bilgi etiketi alıyor. Yani her 10 asansörden 7'si yüksek risk taşıyor. 



Kararı bilirkişi raporu verecek


BuU son kazayla ilgili karar bilirkişi raporu sonucu verilecek. Ancak bir dişli üzerinde hareket eden Alimak'ların, kabin sabitlemesi sağlam ve düzgün yapılmışsa, dişlileri iyi sabitlenmişse ve bakımları zamanında gerçekleştirilmişse 32. kattan çakılması çok zor bir ihtimal. 


Bu nedenle şantiyede hazırlanması zorunlu olan sağlık ve güvenlik planı çerçevesinde bu ekipmanı kullanan bütün işçiler ve sağlık ve güvenlik koordinatörleri ile görüşülerek olay açıklığa kavuşturulmalı.... 


Okan Güray Bülbül / Akşam


Geri Dön