16 / 11 / 2024

Türkiye'nin genç nüfusu teknolojiye çok yatkın!

Türkiye'nin genç nüfusu teknolojiye çok yatkın!

Türkiye genç nüfusuyla teknolojiye yatkın bir pazar. Ekonomik durgunluk, kurların oynaklığı gibi birçok faktör bu sayede teknoloji pazarını 'es' geçiyor.




 

Son yıllarda teknoloji marketlerinin sürüklediği pazar çift haneli büyüyor. 2011 geneli için rakamlar henüz netleşmedi ama dokuz aylık dönemde Türkiye tüketici elektroniği pazarı, 2010'un aynı dönemine göre yüzde 26.4 büyümeyle 16.6 milyar TL'ye ulaştı. Sektör temsilcileri, pazarın 2011'i 21 milyar TL'nin üzerinde kapattığını tahmin ediyor.  "KONSOLİDASYON KAÇINILMAZ"  Teknoloji perakendeciliğinin hızlı gelişme potansiyeli ve doymamış pazar, dünya devlerini 2000'li yılların ortalarından itibaren ülkemize yönlendirmişti. O tarihten bu yana yerli yabancı tüm firmalar kıyasıya bir rekabet içinde. Dünya çapında bu kadar çok oyuncunun bir arada olduğu başka bir pazar yok. işte bu nedenle sektör uzmanları şirket satın almalarını ya da birleşmeleri, diğer bir deyişle konsolidasyonu kaçınılmaz görüyor. Nitekim hatırlanacağı gibi geçen yıl Teknosa, Amerikan Best Buy'in Türkiye operasyonlarını bünyesine katmıştı...   Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane, "Önümüzdeki dönem de bu kadar çok oyuncunun pazarda varlığını sürdürmesi mümkün gözükmüyor. Bu nedenle sektörde konsolidasyon kaçınılmaz. Teknosa'nın 2012 yılında oluşabilecek bu gibi ortamlarda  aktif rol oynayacağını söyleyebilirim" diyor.  140 YENİ MAĞAZA  Sektörde konsolidasyon beklense de bu çift haneli büyüme beklentilerini etkilemiyor. Nihayetinde tüm şirketler hızlı bir mağazalaşma sürecinde. Yaptığımız araştırmaya göre 8 marka, bu yıl 140 yeni mağaza açıp 5 bin 430 kişiye ek istihdam yaratacak. Bu da daha çok genç istihdamına katkı sağlayacak. Sektör temsilcileri, teknoloji perakendeciliğinde CEO olmaya giden yolun mağazalardan geçtiğine inanıyor. Performansı iyi olanlar bu sektörde hızlı kariyer yapabilirler. Sektör 45 yılda mağaza müdürlüğüne yükselen satış danışmanlarına alışık. Yaş ortalaması 2840 arasında değişen mağaza müdürleri, primler hariç bin 5002 bin 500 TL arasında maaş alıyor. İşte teknoloji perakendeciliğinde kıran kırana rekabet eden firmaların 2012 yılı büyüme ve  istihdam planları...  TEKNOSA1.000 kişiyi işe alacakSektör lideri Teknosa'nm halen 72 ilde 270 mağazası bulunuyor. Bu yıl en az 20 yeni mağaza açacak olan şirket, bu doğrultuda yaklaşık 1.000 kişiyi işe almayı planlıyor. Şirketin 2012 hedefi, cirosunu yüzde 20 artırarak hızlı büyümeyi sürdürmek. Teknosa, bu yıl elektronik ticarete yoğunlaşacak. Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane'ye göre, gelecek dönemde ülkemizde eticaretin önemi artacak. "2012 yılına içeriğini ve tasarımını yenilediğimiz internet site vaizle girdik.  Teknosa.com'un satışlarına baktığımızda her yıl yüzde 50'nin üzerinde bir artış trendi yakaladığımızı söyleyebiliriz. 2012 yılında eticaret kullanımının daha da artmasıyla bu rakamın yukarılara tırmanacağını düşünüyoruz" diyor. Sosyal medya alanında da yatırımlar ve yenilikler olacağını söyleyen Nane, sektördeki rekabetin kendilerini motive ettiğini vurguluyor: "Liderliği korumanın lider olmaktan daha zor olduğunu biliyoruz. Sektörümüzde bulunduğumuz konum bize hiçbir zaman rehavet getirmedi. Aksine her zaman bugünden birkaç adım önde olma yönünde kamçılayan bir güç oldu."  VATAN BİLGİSAYARMağaza sayısını ikiye katlıyorVatan Bilgisayar, 2012 sonuna kadar 100 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Bu da firmanın bu yıl 53 yeni mağaza açacağı anlamına geliyor. Vatan'ın halen 47 mağazasında 2 bin 316 kişi çalışıyor. Şirket, mağaza sayısının artması ve satış teşkilatının büyümesine paralel olarak 2012'de bin 400 yeni istihdam sağlamayı planlıyor. Vatan Bilgisayar Genel Müdürü Hasan Vatan, 2012 yılına iyimser bakıyor. Hasan Vatan'ın elektronik perakendeciliğine yönelik beklentileri şöyle: "Ülkemizde hızla artan genç nüfusun teknolojiye ciddi merakı var. Bu merakın da etkisiyle pazardaki büyümenin 2011'de olduğu gibi bu yıl da devam edeceğini düşünüyorum. Öte yandan, teknoloji perakendeciliği sektörünün pazar payı da hızla artıyor. 2012'de Avrupa ülkelerinde beklenen durgunluk ülkemiz için fırsat olabilir."  ELECTROWORLD20 yeni mağaza açacakElectro World, Türkiye pazarına gireli 5 yıl oldu. Bu 5 yıl içinde 25 mağazaya ulaşan şirket, her yıl pazarın üzerinde büyümeyi hedefliyor. Bu yıl 20 açılış yaparak mağaza sayısını 45'e, satış alanını da 80 bin metrekareye çıkarmayı planlıyor, ilk etapta Erzurum, Antakya ve Gebze mağazaları açılacak. Yeni mağazalarla birlikte çalışan sayısı 2 bin 500'e ulaşacak. Bu da bu yıl en az 1.000 yeni istihdam demek. Electro World Türkiye Genel Müdürü Bahadır Özbek, elektronik market pazarının bu yıl da hızlı büyüyeceğine inanıyor. Özbek'e göre 2011'de tahminen yüzde 25 büyüyen sektör, bu yıl da aynı performansı gösterebilir. Buna rağmen küresel risklerin ve kurlarda oluşan oynaklığın sektöre olumsuz yansımaları olabileceğini düşünüyor Özbek:  "Sektör olarak kısa vadeli sıkıntılı süreçler karşısında temkinlidavranmalı, fiyat ve hizmet politikalarımıza dikkat etmeli, rekabette adil olma koşulunu ön planda tutmalıyız. Önümüzdeki dönemde 'düşük fiyat garantisi' verebilen oyuncuların daha da kuvvetleneceği kanısındayız. Tüketici sadakati sağlayabilenler rekabetten kuvvetlenerek çıkacak." Peki 2012'de Electro World'de ne gibi yenilikler olacak Aktif bir sosyal medya kullanımını benimseyen şirket, geçen yıl yaptığı "Çılgın Teklif gibi sıra dışı çalışmaları sürdürecek. Ayrıca tüketici finansmanı modelleriyle kredi kartıyla alışveriş olanaklarına alternatif geliştirecek.  MEDIASATURN1.200 kişiye iş verecekMedia Markt ve Satürn, Alman Metro Group'un markaları. Halen Media Markt 20, Satürn de 5 mağazasıyla Türkiye'de hizmet veriyor. Bu yıl iki marka için toplam 12 mağaza açılması planlanıyor. Media Markt ve Satürn mağazalarının en küçüğü 2 bin 500 metrekare. Her mağazada ortalama 50 bine yakın ürün bulunuyor. Mağaza büyüklükleri ve ürün çeşidi göz önüne alındığında, her yeni mağaza için ortalama 100 kişiye istihdam sağlandığı ortaya çıkıyor. Bu da şirketin 2012'de bin 200 kişiyi işe alabileceği anlamına geliyor. MediaSaturn Türkiye CEO'su Nuri Topatan, sektörde rekabeti kendilerinin belirlediğini söyleyerek iddialı konuşuyor: "En büyük farkımız, müşterilerimize sunduğumuz uygun fiyat, sınırsız seçenek ve hizmet avantajı. Bu tatlısert rekabetten müşteri avantajlı çıkıyor." Vatan Bilgisayar, Media MarktSaturn, Teknosa, Electro VVorld, Bimeks, Gold, Darty, MediaSaturn mağazalarında küçük ve büyük ev aletleri grubunda kendi markaları geçen ay mağazalara girmişti. Görüntü ve ses sistemleri Peaq markasını ise yılın son çeyreğinde satışa sunacak. Bu arada Almanya'da Satürn'ün 10 Ekim 2011, Media Markt'm da 16 Ocak 2012'de online satışlara başladığını belirtelim. Nuri Topatan, Almanya'daki test süresi bittikten sonra Türkiye'de de online satışlara başlanacağını açıklıyor.  DARTYHer yıl 5 mağaza açıyorAvrupa'nın üçüncü büyük elektronik perakende grubu Darty, Türkiye'ye 2006'da girdi. Kuruluşundan bu yana yılda ortalama 5 mağaza açarak büyüyen Darty, 2012'de de aynı planını uygulayacak.  Darty Ticaret Direktörü İlker Baydar, "Bu yıl iki veya üç şehirde yeni mağazalar açabiliriz. 5 mağazayla yılda 120140 kişi yeni istihdam imkanı sağlıyoruz" diyor. Darty, bu yıl cirosunu elektronik sektörü ortalamasının 10 puan üzerinde artırmayı hedefliyor. İlker Baydar, Darty'nin 2012'de hayata geçireceği yenilikleri ise şöyle açıklıyor:  "ikinci el ürünlerin değerlendirilmesi ve geri dönüşüm projelerine entegre edilmesi için görüşmelerimiz sürüyor. Web satışlarına yatırım yapmaya ve web'e özel ürün sayısını arttırmaya devam edeceğiz. GSM operatörleriyle iş ortaklıklarımızı geliştirmeyi hedefliyoruz."  GOLD2012'de 10 mağaza açacakGold'un Türkiye genelinde 60 mağazası var. Şirket 2012'de 10 yeni mağaza açmayı planlıyor. Özellikle mağazası olmayan illerde yatırım yapacak olan şirket, 200 kişilik ek istihdam oluşturmayı hedefliyor. Yeni açılacak mağazalarıyla birlikte bu yıl ciro bazında yüzde 30 büyümeyi amaçlayan şirket, teknoloji pazarında yılın ilk çeyreğinde bir miktar durgunluk beklense, yılın genelinden umutlu. Gold Genel Müdür Yardımcısı Tuncay Işık, "Mart ayının ortalarına doğru hem son kullanıcı hem de yatırımcı tekrar para harcamaya yönelecek. Hiç kimse belli bir süre bilgisayar veya cep telefonu kullandıktan sonra 'artık kullanmayacağım' diyemez. Bu nedenle teknoloji satışlarının daralması mümkün değil ancak dönemsel olarak artış hızı azalabilir" diye konuşuyor.  BİMEKS500 kişilik ek istihdamTürkiye'nin ilk teknoloji mağazası Bimeks, 1990 yılında kuruldu. 201 l'i 35 şehirde 56 mağazayla kapatan Bimeks şirket halen 34 bin 8oü metrekarelik satış alanına sahip. Geçen yıl 400 milyon TL civarında ciro yapan Bimeks, 2012'de en az 20 mağaza açarak 7580 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. Bu da bu yıl içinde 500 kişilik ek istihdam demek.  Firmaların istihdamı Teknosa: 2012'de 30 bin metrekarelik yeni satış alanına kavuşacak olan firma, 1.000 kişiye daha ek istihdam sağlayacak.  Teknosa, ağırlıklı olarak mağazalarda görev yapacak yeni satış temsilcilerini işe alacak. Sektörün dinamik yapısına ayak uydurabilecek, teknoloji ürünleriyle ilgili kişiler işe alımda tercih ediliyor. Mağaza ekibi seçilirken, satış ve ikna yeteneğine, güçlü iletişim becerilerine önem veriliyor. Yönetici pozisyonları genelde terfi yoluyla dolduruluyor. Teknosa Akademi, çalışanlara yönelik eğitimlerini sürdürüyor.  Vatan Bilgisayar: 2012'de 1.400 yeni istihdam yaratacak. Ağırlıklı olarak mağaza kanalı, satış, kasa, satış sonrası destek  pozisyonlarında işe alım yapacak. En az lise mezunu ve teknolojiyi seven gençler işe alım sürecinde hedef kitlesini oluşturuyor. Firmanın en önemli çalışan yatırımı, verdiği eğitimler. Ayda ortalama 1.000 kişiye eğitim veren Vatan Bilgisayar'da kariyer yolu açık. Mağaza müdürlerinin tamamına yakını Vatan Bilgisayar'da sıfırdan işe başlayıp, yönetici geliştirme programı sonrasında terfi ederek yönetici olmuş.   PARA DERGİSİ

Geri Dön