22 / 11 / 2024
fuzul

Üçüncü köprü kentsel dönüşümde kaçış yeri olabilir!

Üçüncü köprü kentsel dönüşümde kaçış yeri olabilir!

Tüm Mühendis ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı Remzi Kozal, İstanbul'da yaşanacak olan kentsel dönüşüm açısından çok önemli bir konumda olacağını söyledi




Tüm Mühendis ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı Remzi Kozal, İstanbul'da yaşanacak olan kentsel dönüşüm açısından çok önemli bir konumda olacağını söyledi. Kozal, "Bu noktada 3'üncü boğaz köprüsünün kuzeyde inşa edilmesi kararı son derece stratejik bir durum. İstanbul'un kuzeyi güneye göre deprem acısından daha güvenli ve zemin olarak da daha uygun. İstanbul, yeniden yapılandırırken 3'üncü boğaz köprüsü aynı zamanda deprem ve diğer afetler durumunda kuzeyde bir alternatif çıkış güzergahı olarakta çok önemli olacaktır" diye konuştu. Kozal, yeni İstanbul ile ilgili şu önerileri getirdi:

Boğaz köprüsünün önemi
"Dolayısıyla İstanbul yeniden yapılandırılırken 3. Boğaz köprüsü ve güzergahı aynı zamanda deprem ve benzeri afetler nedeniyle İstanbul'un alternatif çıkış bölgesi olarakta planlanması çok önemlidir. Üçüncü boğaz köprüsü ile İstanbul Boğazı'nın kuzeyini birleştirilerek İstanbul'a nefes aldıracak bir alternatifte oluşmaktadır. Bu alternatif; kara yolu, raylı sistem, metro ve havaray, asmaray sistemlerini ve de deniz ulaşımını birlikte entegre eden bir yapılanma ile İstanbul'un kuzeyini planlı bir şekilde geliştirebilir. Ancak burada çevreye gereken hassasiyet mutlaka gösterilmeli, su toplama havzaları korunmalı, yeşil alanlar yapılacak planlama çalışmaları ile daha da artırılmalıdır. Özellikle bu kuzey geçişi ve kuzey yerleşimleri deprem, tsunami gibi afetlere karşı İstanbul'u kurtaracak bir konumda bulunmaktadır. Marmara fay hattına uzak olan İstanbul'un kuzey bölgesi aynı zamanda deniz seviyesinden de güneye göre daha yüksek."

İstanbul'u yenilemek için
"İstanbul'u yenilemek için Anadolu ve Avrupa yakalarına kurulacak yerleşimler doğal olarak Üçüncü Boğaz köprüsü ile de bağlantılı olmalı. Anadolu yakasında, Riva (Çayağzı) ve Şile bölgeleri uygun yerleşimler olarak ele alınabilir. Avrupa yakasında yine Kilyos'tan başlayıp Durusu (Terkos) gölüne kadar uzanan bölge ki, Kemerburgaz'ın kuzeyi diye de belirtebiliriz, çok önemli bir alan. Bu bölgeye hem üçüncü havaalanını ve hem de İstanbul için çok önemli bir yönetim merkezini konuşlandırabiliriz. Bu merkez her türlü ulaşım aracı ile İstanbul'un belli yerlerine seri bir şekilde bağlanmalı. Otoyol, raylı sistemler, metro, deniz, havaray vb. sistemlerle seri bir şekilde bağlanmalıdır. Buraya konuşlanacak nüfusla, İstanbul büyük ölçüde rahatlayacak. Ulaşım başta olmak üzere şehir işletmeciliği daha ucuza kaliteli hizmeti verilebilecektir."

Karadeniz kıyılan değerlendirilmeli
Anadolu ve Avrupa yakasında kurulması düşünülen iki şehir İstanbul'un gelişen Kartal ve Silivri ilçeleri merkezli kanatlarla da irtibatlı olması gerektiğini ifade eden Kozal şu değerlendirmeyi yaptı: "Ancak mutlaka Karadeniz sahilini kapsayacak şekilde konuşlanmalıdır. Bu şehirlerle birlikte Karadeniz sahilinde oluşacak limanlar İstanbul'u nefes aldıracak ve nüfusun kaymasını ve merkezin rahatlamasını sağlayacaktır. İstanbul, Karadeniz'in yanı başında ancak Karadeniz'den yararlanamayan bir konumdadır. Kurulacak iki yeni yerleşimle birlikte Karadeniz'in nimetlerinden çok daha fazla yararlanılacak ve İstanbul deprem fay hattı boyunca Marmara kıyılarına sıkışmaktan kurtulacaktır."

Belediyeler gelir işletmeciliği konusunda yarışmalı
Yerel yönetimler ve belediye başkanlarının "Çağdaş Şehir İşletmeciliği" üzerinde yoğunlaşması gerekiyor diyen Tüm Mühendisler ye Mimarlar Birliği Platformu Genel Başkanı (TMMBP) Remzi Kozal, "Çağdaş bir şehir için üç önemli kriter olan atıkların (çöplerin öncelikle geri dönüşüm düşünülerek düzenli bir şekilde toplanıp değerlendirilmesi, insanların sağlıklı bir şekilde ve makul sürelerde ulaşımlarının sağlanması, şehrin fiziki görünüm. ve sosyal donatılanımı düzgün ve yeterli duruma getirilmesi konularının çözülmesi önem taşımaktadır. Tabi ki her şeyden öncede şahitlerimizin depreme karşı bir an önce hazır hale getirilmesi konusu tartışılmalı ve çözüm yolları ortaya konmalıdır" dedi.

Akıllı ve yeşil şehirler
Akıllı ve yeşil şehirlerin mevcut şehirlerin çok dışında tamamen otomasyona bağlı birer akıllı ve yeşil şehir olarak konuşlanması gerektiğini söyleyen Tüm Mühendis ve Mimarlar Birliği Platformu (TMM-BP) Genel Başkanı Remzi Kozal, "Geleceği planlayıp inşa etmeliyiz. İstanbul'daki bu yeni yapılanma ile gerek kentsel dönüşümün hızlanması ve gerekse 2B arazilerinin şehirleşme acısından entegre edilmesi ile de ayrı bir önem kazanacaktır. Diğer taraftan; bir bakıma uzay üssünü andıran bir şehir dokusu ile de dünyanın gıpta ettiği yapılanmayı gerçekleştirmeliyiz. Kıtaların buluştuğu, çağların buluştuğu, kültürlerin buluştuğu, bulaşacağı bir proje olmalıdır" dedi.

1 milyon bina risk altında
Harap ve yıkılması planlanan 129 bin 627 bina ile esaslı tamir ve tadilat gerektiren 570 bin 101 bina olmak üzere toplamda 699 bin 728 binanın risk altında olduğunu söyleyen Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu Genel Başkanı(TMMBP) Remzi Kozal, "Geçen zaman içinde yıpranan ve yetersiz şekilde inşa edilen binaları da hesaba kattığımızda, Türkiye genelinde 1 milyon dolayındaki binanın risk altında olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Büyük ölçüde herhangi bir proje ve teknik kontrolü olmadan, diğer bir deyişle kaçak olarak oluşturulan mevcut yapı stoğunun, depreme karşı sağlıklı ve güvenli şekilde korunmamızı önlüyor" dedi.

Mert Temizkan/Hürriyet


Geri Dön