02 / 05 / 2024

Ulaştırma Bakanlığı, 2010'da bir çok önemli projeyi hayat geçirdi!

Ulaştırma Bakanlığı, 2010'da bir çok önemli projeyi hayat geçirdi!

Ulaştırma Bakanlığı, bu yıl hem bütçeden aldığı ödenekle hem de Yap-İşlet-Devret (YİD) modelli ihalelerle bir çok önemli projeyi hayata geçirdi



YİD modeliyle haya geçirilecek projelerden Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolunda temel atılırken, çok tartışılan Boğaz"a üçüncü köprü projesinin güzergahı 'Garipçe ve Poyrazköy' olarak belirlendi.

Bölünmüş yollarda 13 bin kilometreyi aşarak tarihi bir rekora imza atan Ulaştırma Bakanlığı, Edirne"den Kars"a hızlı tren hattından oluşacak 'Demir İpek Yolu' için çin"den devlet kredisi sözü aldı.

Ankara-Konya arasını 1 saat 15 dakikaya indiren Yüksek Hızlı Tren (YHT) projesinde test sürüşlerine başlayan Bakanlık, hatta 2011 baharında yolcu taşıyacak.

Türkiye"nin ilk bölgesel havaalanı olan Zafer Havaalanı da bu yıl YİD modeliyle ihale edildi ve inşaatına başlandı.

Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul ve Ankara"da yarım kalan metroların tamamlanması işini de Bakanlar Kurulu Kararı ile devraldı.

AA muhabirinin derlediği bilgilere göre, Ulaştırma Bakanlığı, bağlı ve ilgili kuruluşlarıyla birlikte son yıllarda yakaladığı yükselişi bu yıl da devam ettirdi. 'Yol medeniyettir' sloganıyla yola çıkan Ulaştırma Bakanlığı, 2010"da karayollarında olduğu kadar demir ve havayolunda da önemli hizmetleri hayata geçirdi.

Buna göre Karayolları Genel Müdürlüğünün yol ağı 2010 yılında otoyol, devlet ve il yolu olmak üzere toplam 64 bin 823 kilometreye ulaştı. 2003-2010 yılları arasında yapılan bölünmüş yol uzunluğu ise 13 bin kilometreyi aştı.

Karayolları Genel Müdürlüğü, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (Körfez geçişi ve bağlantı yolları dahil) Projesini YİD modeliyle ihale etti. Proje için Nurol-Özaltın-Astaldi-Yüksel-Göçay Grubu"nun 22 yıl 4 ay yapım ve işletme süresi teklifi uygun bulundu ve sözleşme imzalandı. Projenin temelini 28 Ekimde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım attı.

Proje, Gebze"den başlayacak, İzmit Körfezi"ni asma köprüyle aşarak Orhangazi ve Gemlik yakınlarından geçecek ve Ovaakça Kavşağı ile Bursa çevre Yoluna bağlanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanan proje kapsamında 30 viyadük, 4 tünel, 209 köprü, 18 gişe alanı, 5 otoyol bakım işletme merkezi, 7 servis ve park alanı inşa edilecek. Proje mevcut devlet otoyolunu yaklaşık 140 kilometre kısaltarak, İstanbul-İzmir arasındaki 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresini 3,5 saate indirecek, böylece yılda 870 milyon TL tasarruf sağlanacak. Dilovası ile Hersek Burnu arasına inşa edilecek asma köprüyle Körfez 6 dakikada geçilebilecek. Köprü yaklaşık 3 kilometre uzunluğu ve bin 700 metre ana açıklığıyla, Japonya"daki Akashi Kaikyo Köprüsünden sonra, dünyanın en uzun açıklıklı ikinci asma köprüsü olacak. Asma köprü tamamlandığında dünyanın en uzun ilk 20 köprüsü listesinde Türkiye"nin Fatih Sultan Mehmet ve Boğaziçi Köprüleri ile birlikte üçüncü köprüsü olarak yerini alacak.

-İSTANBUL BOĞAZI"NA ÜçÜNCÜ 'GERDANLIK'-

Ulaştırma Bakanlığı, bu yıl başka bir 'dev' proje için daha kolları sıvadı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile görüşmeleri tamamlayan Bakanlık, Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü dahil) Projesi ile kentin trafik sorununa önemli ölçüde çözüm üretmeyi hedefliyor.

Güzergahı 'Garipçe ve Poyrazköy' olarak açıklanan proje uzunluğunun 414 kilometreyi bulması öngörülüyor. YİD modeliyle ihale edilmesi için Karayolları Genel Müdürlüğüne yetki verilmesi konusunda DPT"ye müracaat edildi. Projenin ihale ilanına çıkılması için YPK kararının alınması bekleniyor.

Tekirdağ-çanakkale-Balıkesir Otoyolu projesi ile de çanakkale Boğazı"na köprü inşa edilecek.

Projenin fizibilite çalışmalarını tamamlayarak YİD modeliyle ihale edilmesi için YPK"ya müracaat eden Bakanlık, gelecek yıl içinde ihaleye çıkılmasını hedefliyor.

Projeyle çanakkale Boğazı"na Gelibolu-Lapseki arasında 2x3 şeritli, sahilden sahile uzunluğu 3 kilometre olan bir köprü yapılacak.

-'YÜZYILIN PROJESİ' MARMARAY-

İlk projesi 1860 yılında Sultan Abdülmecit tarafından hazırlatılan ancak günün koşullarıyla gerçekleştirilmeyen, denizin altından İstanbul Boğazı"nı geçme rüyası 'Marmaray Projesi' inşaatı bu yıl da devam etti.

Proje kapsamında Söğütlüçeşme-Gebze ve Kazlıçeşme-Halkalı banliyö hatlarının modernizasyonu işini yürüten yüklenici firma, mevcut sözleşme şartlarında projeye devam edemeyecekleri gerekçesiyle sözleşmeyi tek taraflı fesh etti.

29 Ekim 2013"de tamamlanması planlanan projenin CR3 sözleşmesi kapsamında Gebze-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi, inşaat, elektrik ve mekanik sistemleri işi için ihaleye çıkıldı. İhale 28 şžubat 2011"de gerçekleştirilecek.

-KARAYOLU TÜP TÜNEL GEçİşžİ-

Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul"un iki yakasını denizin altından sadece lastik tekerlekli araçların geçebileceği karayolu ile birleştirecek Karayolu Tüp Tünel Projesinin ihalesini 2008 yılında tamamlamıştı. 1 milyar 75 milyon ABD doları yatırım tutara sahip olan ve YİD modeliyle tek seferde ihale edilen proje, YPK onayına sunuldu. YPK onayı alınarak, gelecek yıl inşaata başlanması planlanıyor.

Türk-Kore Ortak Girişimi tarafından gerçekleştirilecek 14,6 kilometrelik proje, Avrupa yakasında Florya-Sirkeci sahil yolunun (Kennedy Caddesi) Kazlıçeşme mevkisinden başlayarak, Anadolu tarafında  Ankara  Devlet Yolunun Göztepe Kavşağı mevkisinde sona erecek. Tünel geçişi, denizin altından geçen yaklaşık 3,3 kilometrelik bölümüyle her iki yakadaki mevcut yollara bağlanacak. Geçiş, 2,1 kilometrelik bölümü delme tünel olmak üzere toplam 5,4 kilometre uzunluğunda tünelden ve 9,2 kilometrelik yol genişletme ve kavşak düzenlemelerinden oluşacak. Tünel geçişini günde ortalama 90 bin aracın kullanacağı öngörülüyor.

-'KARA TREN GECİKİR, HIZLI TREN YETİşžİR'-

Ulaştırma Bakanlığı, karayollarıyla birlikte demiryollarında da önemli çalışmalara hız verdi. Türkiye ve çin arasında başbakanlar düzeyinde imzalanan anlaşmayla çin, Edirne"den Kars"a hızlı tren ağlarından oluşan Demir İpek Yolu hattının inşa edilmesi için kredi vermeyi taahhüt etti. çin demiryolları bürokratları ile TCDD Genel Müdürlüğü yetkilileri proje çalışmalarına başladı.                

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının Ankara-Eskişehir kesimini geçen yıl hizmete sunan Ulaştırma Bakanlığı TCDD Genel Müdürlüğü, hattın tümünü tamamlamak için çalışmalara son sürat devam etti.

Ankara-İstanbul YHT Projesi"nin son ihalesi olan Köseköy-Gebze etabının yapım ihalesi 14 Ocak 2011"de yapılacak.

Eskişehir-İstanbul hattının tamamlanmasıyla da İstanbul-Ankara arasındaki seyahat süresi yaklaşık 3 saate inecek.

-ANKARA-KONYA 'GİT-GEL 2,5 SAAT'-

Ankara-Konya YHT projesinde de sona gelindi. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, hattın test sürüşlerini Konya Garı"nda düzenlenen törenle başlattı.

Elektrik enerjisiyle çalıştıkları için çevreye zarar vermeyen hızlı trenler, gelecek yıl bahar aylarında Ankara-Konya arasında da hizmet vermeye başlayacak. YHT"ler iki şehir arasındaki mesafeyi 1 saat 15 dakikada alacak.

Öte yandan Türkiye"nin ilk hızlı tren garı olacak Ankara Hızlı Tren Garı"nın ihalesi, 20 Ocak 2011"de gerçekleştirilecek. Garın içerisinde alışveriş ve eğlence mekanları ile otel de yer alacak.

Ulaştırma Bakanlığı bu yıl ayrıca Ankara-Sivas, İstanbul-Sivas, Ankara-Afyonkarahisar, Ankara-İzmir, Ankara-Bursa ve Sivas-Erzincan-Erzurum-Kars ile Halkalı-Bulgaristan arasında hızlı tren hattı kurulmasına yönelik çalışmalarına da devam etti.

-SÜRAT DEMİRYOLU PROJESİ-

Ulaştırma Bakanlığı, Sürat Demiryolu Projesi"nin Ankara-Ayaş bölümünün saatte 250 kilometre hıza uygun hale getirilerek hizmete sunulması için harekete geçti. 85 kilometrelik Ankara-Ayaş kesiminin yapılmasının ardından durdurulan Sürat Demiryolu Projesi"nin bu kısmının rehabilitasyonu için proje hazırlayan DLH Genel Müdürlüğü, DPT"ye başvuruda bulundu. Bakanlık, proje çalışmalarını gelecek yıl içerisinde tamamlamayı öngörüyor.

Sürat Demiryolu Projesinde 10,5 kilometrelik Ayaş Tüneli"nin 8,5 kilometrelik kısmı tamamlanabildi. Projenin Arifiye-Sincan arasındaki 275 kilometrelik kısmının 85 kilometrelik bölümü, önceden belirtildiği gibi saatte 300 kilometre hıza göre değil, 160 kilometre hıza göre planlandı. Altyapı inşaatı yüzde 85 oranında tamamlanan Sincan-çayırhan kısmının geometrik standartları ve tünel tasarımı Yüksek Hızlı Tren projesi kriterlerine uygun olmaması nedeniyle proje yarım kalmıştı.

-YARIM KALAN METROLAR-

Yapımı süren, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığına ait Bakırköy (İDO)-İncirli-Kirazlı Metro Hattı, Bakırköy-Beylikdüzü Metro Hattı, Otogar-Bağcılar-İkitelli Metro Hattı ile Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığına ait Kızılay-çayyolu-2 İstasyonu arası metro hattı, Batıkent-Sincan (OSB İstasyonu) arası metro hattı ile Tandoğan (TCDD Ankara Garı)-Keçiören (Gazino İstasyonu) arası metro hattı projeleri Ulaştırma Bakanlığınca devralınmasına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı alındı.

Resmi Gazete"de yayımlanan kararın ardından Ulaştırma Bakanlığı metro inşaatlarını yatırım programına almak için çalışmalara başladı. Bakanlığın 2011"de inşaatlara başlaması ve en az 2 yıl içerisinde tamamlaması bekleniyor.

-İSTANBUL"A ÜçÜNCÜ HAVAALANI-

Kütahya, Afyonkarahisar ve Uşak illerinin arasına yapılacak Zafer Bölgesel Havaalanı"nın ihalesi 2010 yılında gerçekleştirildi ve imzalar atıldı.

Bölgesel özellik taşıyacağı için Türkiye"de ilk olan havaalanı ihalesinde IC İçtaş İnşaat tek teklif veren firma oldu ve ihale Komisyonunun talebi üzerine 32 yıl olan işletme süresi teklifini 29 yıl 11 aya çekti.

Sözleşmesi imzalanan ve Türkiye"nin ilk bölgesel havaalanı olacak Zafer Bölgesel Havaalanı inşaatının 2 yılda tamamlanması öngörülüyor.

Ulaştırma Bakanlığı, özellikle Atatürk Havalimanında yaşanan yoğunluğu azaltmak ve İstanbul"un havayolu merkezine dönüştürülmesini sağlamak için yeni bir havaalanının hazırlıklarına başladı.

Buna göre, İstanbul"a yapılacak üçüncü havaalanı Avrupa yakasına inşa edilecek, en az 60 milyon yolcu kapasitesine ve birbirinden bağımsız iki piste sahip olacak.

Havaalanı YİD yöntemiyle ihale edilecek ve tüm bağlantılarının da tamamlanmasıyla yaklaşık 5 milyar dolara mal olacak.

Ulaştırma Bakanlığınca ihaleleri gerçekleştirilen şžırnak ve Hakkari Yüksekova havaalanlarının temeli de atıldı.

Hakkari"ye 65 kilometre uzaklıkta inşa edilecek havaalanının alt ve üst yapısıyla birlikte yatırım tutarı 100 milyon TL"ye ulaşıyor. 2 milyon metrekare alan üzerine inşa edilecek ve uluslararası standartlarda hizmet verecek tesis, 3 bin 200 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde piste sahip olacak. Havaalanı, gelecek yıl hizmete girecek.

şžırnak Havaalanı ise 1 milyon 677 bin metrekare alan üzerine kurulacak. Alt ve üst yapısıyla birlikte yatırım tutarının 70 milyon TL"ye mal olacağı tahmin ediliyor. Uluslararası uçuş yapılabilecek şekilde kurulacak tesisin, 3 bin metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde pisti olacak.

Öte yandan Bakanlık Iğdır ve Kars havaalanlarını da ihale etti. Iğdır"daki tesisin gelecek yıl Nisan ayında, Kars"taki tesisin ise Mayısta hizmete girmesi öngörülüyor

Ulaştırma Bakanlığı bu yıl Balıkesir Körfez Havaalanı pist ve terminalini de hizmete açtı.

-PTT, 'MELEZ' POSTA DÖNEMİNİ BAşžLATTI-

PTT Genel Müdürlüğü ise elektronik ortamda verilen fatura ve benzeri gönderilerin en yakın yerde basılarak dağıtımına imkan veren Hybrid Mail (Melez Posta) sistemini hizmete geçirdi.

Ankara, İstanbul, İzmir, Mersin ve Erzurum"da elektronik ortamdaki gönderilerin basımı amacıyla son teknoloji cihazlarla donatılmış merkezleri hayata geçiren PTT"nin ilk müşterisi Türk Telekom A.şž oldu.
AA


Geri Dön