AVM

Vale şirketleri tüketiciyi isyan ettirdi!

Türkiye 'de resmi vale sektörünün yüzde 70'i AVM 'lerde, yüzde 20'si, restoranlarda, yüzde 10 'u otellerde servis verirken, bu oranlar sahil kesimlerinde tersine dönüyor.

AVM'lerde hizmet veren bazı vale şirketlerinin kendi yaptıkları kazanın masrafını aracın sigortasından karşılatma şartı, tüketiciyi isyan ettirdi. Sektör temsilcileri valelerin denetlenmesi gerektiğine dikkat çekerek işverenleri uyardı 


Vale hizmeti veren şirketlerin hızla artmasıyla gündeme gelen uygulama farklılıkları şikayet konusu oldu. Bazı firmaların, kendi çalışanlarının yaptığı kazalarda oluşacak hasarın, aracın sigortası tarafından karşılanmasını dayatması tüketiciyi isyan ettirdi. 


Türkiye'de vale sektörünün yüzde 70 oranında alışveriş merkezlerinde (AVM) hizmet verir hale geldiğini belirten Port Vale Genel Müdürü Şeref Tufan, sektörü denetleyecek bir kurum gerektiğine dikkat çekti. 

"Bunun için yasal düzenlemeler ve zorlaştırıcı yaptırımlar olmalı" diyen Tufan, "Mevcut sistemde 2 arkadaş karar alıp çok kolay şartlarda ve sigortasız valecilik yapabiliyorlar. Kurumlar da sigorta poliçesi istemeye gerek görmeden kendileriyle çalışabiliyor" şeklinde konuştu. 

Valenin sebep olduğu kazaların, şirketin sigortası tarafından karşılanması ve aksi bir uygulamanın kabul edilmemesi gerektiğini ifade eden Tufan, "Vale firması veya serbest çalışanın sigortası yoksa, sorumluluk almak istemez. Pek çok vale şirketi genellikle dar kapsamlı ve tüketiciyi mağdur edebilecek sigortalar yaptırıyor. Sigorta kurumları da vale işletmelerine güvenemedikleri için birkaç firma haricinde tam kapsamlı sigortalara olumlu bakmıyor" dedi. 


'SORUN ÇIKINCA DEĞİŞİR' 


Elit Vale Genel Müdürü Mustafa Nohut da sektörde profesyonel denebilecek 20 firma bulunduğunu, toplamda şirket sayısının 100'ü aştığını kaydetti. Nohut, "5 yıl önce 5 liraya vale hizmeti verilirken bugün istanbul'da en düşük fiyat 10 TL'ye çıktı. Bir vale şirketinin sigortası olmaması düşünülemez. 

Kendi personeliniz bir hasara sebebiyet verdiyse sizin sigortanız karşılar. Çok farklı uygulamalar olabiliyor. Bu işin kontrol altına alınması gerekiyor" diye konuştu. 

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Başkanı Hulusi Belgü ise "Vale şirketleriyle yapılan sözleşmeler gereği bu firmalar sigorta yapma şartını kabul etmiş oluyor. 

Şikayet alındığında ya da vale hizmetiyle alakalı sorunlarla karşılaşıldığında ise firmayı değiştirme yoluna gidiliyor" görüşünü aktardı. 


'Kendi sigortanı kullanıp tazminaat talep edemezsin' AVM'lerde vale servisi veren bazı firmalar, aracı teslim alırken, arkasında şu ifadenin yer aldığı fişi tüketiciye veriyor: "Araçta park servisi verilirken oluşacak yangın, kaza ve hasarda müşteri eğer varsa kendi sigortasını devreye sokup valeden hiçbir maddi veya manevi tazminat talebinde bulunmayacağını veya yoksa valenin sigorta şirketinin kazanın tanzimi için uyguladığı tüm kurallara eksiksiz uyacağını, uymadığı takdirde validen hiçbir tazminat isteğinde bulunmayacağını beyan ve kabul etmiştir." 


Türkiye'de resmi vale sektörünün yüzde 70'i AVM'lerde, yüzde 20'si, restoranlarda, yüzde 10'u otellerde servis verirken, bu oranlar sahil kesimlerinde tersine dönüyor.

Küçük-orta bir AVM'de aylık bin ile 5 bin arası araca hizmet veriliyor. 

Büyük ölçekli AVM'de bu rakam 10 bin ile 30 bin arasında değişiyor. 

10'dan fazla AVM'ye hizmet veren büyük bir şirket, 1 yılda ortalama 5 kazaya sebebiyet veriyor. 

Bir vale şirketinin gerekli tüm kaza sigortalarını yaptırması durumunda ödeyeceği yıllık prim tutarı ortalama 40 bin-50 bin TL civarında. 


Aksigorta Bireysel Sigortalar Müdürü MURAT ÖZKÖMÜRCÜ:


'Vale şirketlerinden sigortaya talep yok' "Vale şirketlerinin kasko ve trafik sigortası olmalı. Sigortacıların valeye 'Sizi sigortalamayız' dediğini düşünmüyorum. Ancak çok fazla şirket çıktı ve genelde yeni kuruldukları için tanınmamalarından ötürü prim yüksek çıkabilir. Vale şirketlerinden sigorta yaptırmaya yönelik fazla bir talep de yok. Kasko teminatı ve trafik sigortasının yıllık ortalama prim maliyeti 40 bin-50 bin lira civarında olacaktır." 


Akasya Acıbadem Genel Müdürü ÖZGEN ÖZYURT: 


'AVM'nin sözleşme sorumluluğu var' "AVM'ler sigortalıdır ancak kiracılarına da ayrı ayrı risk sigortası yaptırır. 

Vale hizmeti veren şirketler de kiracıdır. Sigorta kira sözleşmelerinin parçası ve her AVM buna dikkat etmeli. Sonrasında uygulama da denetlenmeli. Tüketici bu gibi durumlarda çok hassas. Bir sorun yaşadığında direkt AVM müdürlüğüne gelir. Müdahil olabildiğimiz noktada tüketici hakları yönünden yardımcı oluruz." 


Habertürk