Kent Haberleri

Vinç operatörü ayda 150 bin, inşaat ustası 70 bin, mühendis ise 40 bin TL kazanıyor! İnşaat sektöründe maaşlar katlandı!

Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden biri olan inşaat sektöründe kalifiye eleman sıkıntısı büyürken, maaşlar da her geçen gün katlanıyor. İnşaat sektöründe çalışanların maaşları duyanları şok etti. İşte o rakamlar...

İstihdamda adeta ‘mavi yaka çağı’ başladı. Nitelikli teknik elemanların aylık gelirleri, beyaz yaka üst yöneticilerin çoktan önüne geçti. Ortalama genel müdür maaşı 70 bin Türk Lirası seviyesindeyken, vinç operatörü ayda 150 bin TL gelire sahip olabiliyor. 

Milliyet'ten Aylin Rana Aydın'ın haberine göre; Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden biri olan inşaat sektöründe kalifiye eleman sorunu büyürken, yurt içinde 100 TL'yi bulan maaşlarla bile işçi bulmak zorlaşıyor. 

6 Şubat'ta Kahramanmaraş merkezli meydana gelen depremlerin ardından özellikle ‘kule vinç operatörleri’ bulma konusunda sorun olduğu belirtiliyor. 

Sektör temsilcilerinin aktardıkları bilgilere göre; Türkiye’de birçok grupta mavi yakalı çalışanlara verilen ücret beyaz yakalıyı geride bıraktı. Bunun temel nedeni, “Birine olan ihtiyacın diğerine olan ihtiyaca göre daha fazla olması” şeklinde ifade ediliyor. 

Şu an piyasadaki genel ücretlere bakıldığında, bir inşaatta çalışan usta günlük 2.000-2.500 türk Lirası yevmiye alıyor ve bu şekilde ayda 60-70 bin TL kazanabiliyor. 

Aynı inşaatta çalışan bir mühendisin maaşı ise 30-40 bin Türk Lirası seviyesinde bulunuyor.  Bazı özellikli işlerde ise ücret yükselişleri çok daha fazla. Örneğin inşaatta çalışacak ‘vinç operatörü’ bulabilmek artık zor. Bu nedenle vinç operatörlerinin aylık geliri 150 bin TL'yi geçti. Deprem bölgesinde çalışan mavi yakalı grubun gelirlerinde bu seviyelerden çok daha üstlere çıkabiliyor. 

Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Işık, inşaat sektöründe farklı alanlarda toplam 1.8 milyon seviyesinde kişinin çalıştığına dikkat çekti. 

Konu ile ilgili açıklamasında "Bu çalışanların aslında mesleki yeterlilik belgesi (MYK) olması gerekiyor. Bunları baz aldığımızda aslında inşaat sektörü dışarıdan bakıldığı gibi herkesin gelişigüzel çalışabileceği bir yer değil, tehlikeli sınıfa giriyor. İnşaatta sertifikalı yetişmiş elemanlar ciddi şekilde yurt dışına gidiyor" ifadelerine yer veren Yavuz Işık, Türk inşaat sektörünün yurtdışında üstlendiği projelerde Türkiye’den giden sertifikalı elemanların çalıştığına, ayda 2 bin 500- 3 bin dolar kazandıklarına dikkat çekti. 

Deprem bölgesine 850 bin konut inşa edileceğini anımsatan Işık, burada ciddi bir talep olduğunun, yeterince eleman yetiştirilememesi sebebiyle fiyatların ister istemez tırmandığının altını çizdi. 

Işık, "Bazı noktada inşaatlar ilerleyemiyor, bu nedenlerden durma noktasına da geliyor. Vergi dahil maaşlar hem beton pompa operatörleri hem kule vinç operatörleri için 60-100 bin TL arasında" diye konuştu. 

Toplu İş Makinaları Operatörleri Derneği (TİMODER) Başkanı Bünyamin Cavlak, depremin ardından kule vinç operatörü bulmanın sorun olduğunu dile getirdi ve "Operatörün yardımcılarına ‘yağcı’ denir. Bu alanda eleman yetiştirmede bir sorun bulunuyor. Gençler de pek fazla bu işi tercih etmiyor. Bazı sürücü kursları bu alanda profesyonel eğitimlere de başladı" açıklamasında bulundu. 

Cavlak, ücretlerin ise 60 bin TL seviyesinde olduğunu işaret etti ce deprem bölgesinde 100 bin TL'yi gördüğünü dile getirdi. 

Yük Mühendisleri Birliği (YMB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Altunkum ise yük mühendisliği alanında da bir istihdam açığının olduğunu vurguladı ve bu devasa makineleri hareket ettirecek operatörlere ihtiyaçları olduğunun altını izdi. 

Ahmet Altunkum, açıklamasını "Bugün sıfırdan asgari ücretle işe alınan 18 yaşındaki bir mavi yakalı tecrübe edindikten sonra 40 bin lira aylıkla iş bulabiliyor. Beyaz yakalı açığın kapanması amacıyla üniversitelerde yük mühendisliği bölümü açılmalı. İlgili bakanlıklardan destek bekliyoruz" diyerek tamamladı. 

DEPREMİN ARDINDAN İNŞAAT SEKTÖRÜNDE ÜCRETLER UÇTU

İstanbul merkezli vinç kiralama şirketi yetkilisi, vinç operatörlerinde yaşanan sorunun depremin ardından başladığını belirtti. 

Deprem bölgesinde yapılan inşaatlarda tünel kalıp sistemi kullanıldığının altını çizen yetkili isim, "Bu nedenle tecrübeli operatöre ihtiyaç duyuluyor. Türkiye’de herkes ‘vinç operatörüyüm’ der. Makine mühendisleri odasından buna ait belgeleri alıyorlar. Ehliyet gibi bir şey ve bununla kullanıyorlar. Ama gerçek operatör sayısı 1000’i aşmaz. Bunların da birçoğu şu anda deprem bölgesinde çalışmakta" şeklinde konuştu.

Diğer kentlerdeki inşaatların yavaşlamasına rağmen yine de operatör açığının olduğuna dikkat çeken yetkili, "150 bin TL alanı duyduk. 160 bin TL isteyen de bulunuyor. Vinçler genelde 8-10 tonluk oluyor, kısa ve uzun olarak çeşitleri var ama hepsi birbiriyle aynı görülebilir. Kule vinç operatörü her türlü vinci kullanabilir. Sabaha karşı saat 04.30 gibi kuleye çıkarlar. Taşıyacakları malzeme aktarımını yaparlar, bu aktarım 4-5 saat sürer ve mesaileri sona erer" açıklamasında bulundu. 

Fiyatların yükselmesindeki diğer bir etkenin de Vinç Operatörleri Derneği adıyla kurulmuş olan sosyal medya hesabı olduğunu dile getiren yetkili, "Burada ‘şu fiyatın altına çalışmayalım’ gibi mesajlarla birbirlerine bildirim yapıyorlar. Gruba üye olanlar da bu talimatlara uyuyor, bu durum da fiyatları yükseltiyor" diye konuştu.

Yeni asgari ücrette son dakika! Haftanın ilk günlerinde belli olacak!

Özak GYO Maltepe'nin ruhsatı alındı! Maltepe'ye 458 yeni konutluk yeni proje geliyor! 

Bankada parası olanlar hemen baksın! Paranız daha çok katlanacak! Mevduat faizi yüzde 52'yi aştı!