Yabancı yatırımcıların Türkiye'de gayrimenkule ilgisi artıyor
Yabancı yatırımcıların Türkiye'de enerji, gayrimenkul ve gıda dışı perakendeye ilgisi artıyor
Türkiye 2009'un ilk yarısında küresel krizin etkisiyle yabancı yatırım açısından son dört yılın en kötü performansını sergiledi. 2006 yılında 20 milyar dolar, 2007'de 22 milyar dolar olarak gerçekleşen yabancı sermaye girişi 2008 yılında ise büyük bir daralma ile 12 milyar dolara geriledi. Bu yılın ilk altı ayında yabancı girişi 2008'in aynı dönemine kıyasla yüzde 57 daraldı. Ancak son aylarda bu olumsuz trend tersine dönmeye başladı.Örneğin, yatırım arayışındaki şirketler yeniden M&A (satın alma&ortaklık) ofislerinin kapısını çalmaya başladı. Aylık ekonomi dergisi Platin, otomotiv, enerji, ilaç ve perakende dahil yabancı yatırımcıların ilgi gösterdikleri sektörleri analiz etti.
AVUSTURYA, ENERJİ ODAKLI
ENERJİ sektörü özellikle büyük ölçekli yabancı yatırımların en fazla ilgisini çeken alanların başında yer alıyor. Türkiye'de kriz öncesi elektrik tüketimi her yıl yüzde 7-9 arası bir oranda büyüyordu.
Oysa Batı Avrupa ülkelerinde bu tüketim artmak bir tarafa azalıyor. Bu doğrultuda yabancı yatırımcıların en fazla ilgilendikleri alanlardan biri hidroelektrik santraller... Özellikle Avusturyalı şirketlerin bu alanda aktif oldukları kaydediliyor. Meinl ve Raiffeisen International piyasada adları ilk anılan gruplardan. İngiliz Airtricity güneş ve rüzgar; İspanyol Iberdrola ise hidroelektrik ve rüzgar projelerine bakıyor.
İLAÇTA 80 FİRMA GELİYOR
İLAÇ yabancı yatırımcıların satın alma konusunda en fazla iştahlı oldukları alanların başında geliyor. Sektörde ciddi alıcı olarak adları ilk zikredilen şirketler Hintli Dr. Reddy's, Danimarkalı Nycomed, Alman Ratio ve Stada, İtalyan Italfarmaco... İlaç sektöründe özelikle satın ortaklıklar konusunda danışmanlık veren Dr. Selçuk Özceada, yabancıların şu bilgileri aktardı: 'Şu an Türkiye'de satın alma ve ortaklık fırsatı arayan yabancı stratejik ve finansal yatırımcıların sayısı 150 civarında. Bunların yaklaşık 80'i stratejik yatırımcı... Gerisi fon niteliğindeki finansal yatırımcılar. Türkiye bugün yabancı şirketler açısından en cazip birkaç pazardan biri. Bunun nedenleri şöyle sıralanabilir. Öncelikle Türkiye dünyadaki en büyük 13'üncü ilaç pazarı. Her yıl yüzde 10 düzeyinde büyüyor. Yine Türk ilaç sektöründe yasal regülasyonlar AB ile büyük ölçüde uyumlu. Patent yasası sayesinde yabancı şirketler fikri haklarını koruyabiliyorlar.'
FRANSIZ PEYNİRCİLER SIRADA
GENEL olarak sanayi alanına bakıldığında yabancı yatırımcıların, Türkiye'de son kullanıcıya ulaşan; belirli bir marka ve pazar payına sahip şirketlere ilgi gösterdikleri gözleniyor. İş Yatırım'ın Kurumsal Finansman Müdürü Efsane Çam, bu şirketlere yönelik ilginin nedenini şöyle açıklıyor: 'Yabancı yatırımcılar, Türkiye'nin genç nüfusu ve kişi başına tüketimin hala sınırlı olmasını önemsiyor.' Fransız peynir üreticilerinin ilgisi bu görüşün kanıtlarından biri... Dünyanın lider peynir üreticileri arasında yer alan Bel, Lactalis ve Bongrain adlı üç Fransız şirketi, Türkiye'de pazar payına ve markaya sahip bir peynir üreticisi satın almak istiyor. Dünyanın lider çikolata üreticilerinden İngiliz Mars Grubu'nun Türkiye pazarını ciddi şekilde incelediği tahmin ediliyor.
PERAKENDE HAREKETLENDİ
BİR taraftan halihazırda yatırımları olan perakende grupları yeni markalarla büyümeyi hedeflerken, bir kısım yatırımcı da Türkiye'ye ilk defa adımını atmaya hazırlanıyor. Türkiye'ye Costa Coffee zincirini getirerek adım atan Kuveytli perakende devi Americana Group önümüzdeki dönemde bir dizi yatırım yapacak. ABD merkezli restoran zinciri Taco Bell ilk gelecek markalardan. Gıda dışı perakende de Fransızların önemli yatırımlar gerçekleştirmesi bekleniyor. Spor mağaza zinciri Decathlon, yapı malzemeleri Leroy Merlin ve medya zinciri FNAC yatırıma başlayanFransız markalar olarak belirtiliyor.
Simit Sarayı ve Özsüt kadraja girdi
GİYİM perakendesinde de hareketli günler yaşanması bekleniyor. İngiliz kadın giyim mağazaları New Look yatırım yapması beklenen gruplardan. Yine Türkiye'de Only, Veromoda gibi markaları bulunan Danimarkalı Best Seller önümüzdeki dönemde Pieces, Name it, MamaLicious ve Outfitter Nation markalarını getirmeyi planlıyor. Geçtiğimiz dönemlerden farklı olarak bir başka ilginç dinamik de yabancı yatırımcıların Türkiye'de belirli bir pazar payına sahip gıda zincirlerine ilgi göstermesi. Sultanahmet Köftecisi, Simit Sarayı ve Özsüt gibi yerel markalar özellikle Private Equity yatırımcılarının ilgisini çekiyor.
Giyimde Hermes ve Prada devri
KRİZ öncesi döneme kıyasla sınırlı da olsa giyim perakendesinde de önümüzdeki dönemlerde ciddi yatırımlar bekleniyor. İsveç giyim perakendesi H&M'in artık Türkiye'ye kesin geleceği kaydediliyor. Moda dünyasının ikon markası Prada da önümüzdeki haftalarda Nişantaşı'ndaki mağazasını müşterilerine açacak. Hermes, 6.5 milyon TL sermayeli bir şirket kurarak ilk mağazasını İstanbul Maçka'da açmak için hazırlıklara başladı. Amerikalı Peides, 7 For All Mankind ve İtalyan Oviesse de Türkiye pazarına girmek için kolları sıvadı. İtalyan beyaz eşya markası Smeg'in de yatırım planları arasında Türkiye bulunuyor.
Akşam