25 / 11 / 2024

Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunda Değişiklik Teklifi!

Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunda Değişiklik Teklifi!

Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi gereğince yap-işlet-devret modeli kapsamında yatırım ve hizmet alımı işleri için ilgili sözleşmeye taraf şirkete yapılacak ödemelerin ertelenmesi amaçlanıyor.




Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Komisyonda görüşmeleri devam eden kanun teklifi kapsamında, yap-işlet-devret modeli çerçevesindeki yatırım ve hizmet alımı işleri için ilgili kamu kurumu tarafından sözleşmeye taraf şirkete yapılacak ödemelerin ertelenmesi amaçlanıyor. Kanun teklifi metni şu şekilde sıralanıyor:

Kanun maddesi gerekçesi

Bilindiği üzere Yap-İşlet-Devret Modeli çerçevesinde yapılan otoyol, köprü ve havaalanları için yüklenici taraftarla ''garanti geçiş/yolcu sayısı'' üzerinden sözleşmeler yapılmıştır. Bu sözleşmelere göre garanti geçiş/yolcu sayısı sağlanamadığı durumlarda yüklenici şirketlere sözleşmeye taraf kamu kurumu veya kuruluşlarınca ödeme yapılmaktadır.

Ekonomimizin ve vatandaşlarımızın zor günler geçirdiği şu dönemin akabinde ülkemiz ve dünyanın mücadele ettiği başka bir olağanüstü durum herkes için yeni tedbirler almayı mecbur kılmıştır. Korana Virüs Salgını süresince görüldüğü gibi tüm dünyada pandemi ilan edilmiş, ülkemizde vatandaşlarımızın sokağa çıkmaları kısıtllanmıştır. Uzmanların ve yetkilerinin de beyan ettiği gibi tehlikeli salgın hastalık dönemlerinde vatandaşlarımızın sokağa çıkmamaları ve şehirlerarası seyahetten kaçınmaları hayati önem taşımaktır.

Pandemi ilan edilen ve kamu sağlığını tehdit eden hastalıkların var olduğu şu dönemde geçiş ve yolcu garantisi verilerek otoyoli köprü ve havaalanları kullanımlarının garanti sayısına ulaşamayacağı oldukça açıktır. Ayrıca ticari birçok anlaşmada tehlikeli salgın hastalık döneminin mücbir bir neden sayıldığı bilinmektedir.

Kamu ihale sözleşmeleri kanunun 7 nci maddesinde, sözleşmede zorunlu olarak bulunması gereken hususlar tahdidi olarak sayılmış olup, ilgili maddenin 2 nci fıkrasının (o) bendinde yer alan ''mücbir sebepler ve süre uzatımı verebilme şartları, sözleşme kapsamıında yaptırılacak iş artışları ile iş eksiklişi durumunda karşılıklı yükümlülükler.'' ifadesiyle sözleşmelere mücbir sebebin varlığı halinde uygulanacak şartlar eklenmesi zorunlu kılınmıştır. Kamuyu  zarara uğratmamak adına 3966 sayılı kanunda da aşağıda teklif ettiğimiz değişikliğin yapılması zaruri hal almıştır.

Kanun Teklifi maddesi

Madde 1 - 3996 Numaralı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.

''Ek Madde 3 - Tehlikeli salgın hastalık hallerinde, bu kanun kapsamında değiştirilecek yatırım ve hizmet alım işleri için, salgın hastalık tehlikesi ortadan kalkıncaya kadar sözleşmeye taraf kamu kuruluşu tarafından görevli şirkete ödeme yapılmaz.''

Madde 3 - Bu kanun yayım tarihinde yürürlüğe girer.

Madde 4 - Bu kanunun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.

Kanun teklifi için tıklayın


Geri Dön