YAPI Dergisi 50. yılını kutluyor!
İlk sayısı 1973 yılında çıkan YAPI Dergisi 50. yılını kutluyor. Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol YAPI Dergisi'nin 50 yıllık oluşumunu tek tek kaleme aldı...
1973 yılında Demirtaş Ceyhun’un yönetiminde Yapı-Endüstri Merkezi Kitabevi kuruldu ardından YAPI dergisinin ilk sayısı çıkmasıyla ilk kitaplar da basılmaya başlandı. Tüm bu gelişmelerle ''1973’e atılım yılı'' demenin yanlış olmadığını söyleyen Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol Yapı Dergisi'nin ortaya çıkış sürecini anlattı.
Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol, o yıllarda ülkede neredeyse mimarlık dergisinin kalmadığını söyledi. 1970'li yılların ülkede sıkıntılı yıllar olduğunu söyleyen Hasol mimarlık dergileri alanında ciddi bir boşluk doğduğunu ve yeni bir dergi çıkarmanın zorunlu hale geldiğinden bahsetti.
10 sayılık “Mimarlık ve Sanat” serüveninde yayıncılığın inceliklerini öğrendiğini açıklayan Hasol ''Kısaca, edindiğimiz bilgi ve deneyimle, yayın işinin sürdürülmesi gerektiği inancındaydık.'' dedi.
DERGİNİN YAYININ SÜRDÜRÜLMESİNDE BÜLENT ÖZER VE DEMİRTAŞ CEYHUN'UN KATKILARI BÜYÜK
Hasol, derginin yayınının sürdürülmesinde Bülent Özer’in ve YEM Kitabevi döneminde Demirtaş Ceyhun’un yüreklendirici destekleri olduğunu söyledi.
Bülent Özer’le birlikte akıllarındaki ilk örneği “Mimarlık ve Sanat” dergisi olduğunu söyleyen Hasol '' Adeta onun devamı gibi düşündük YAPI Dergisi’ni başlangıçta. Kare format bizim ilk göz ağrımız “Mimarlık ve Sanat”ın formatıydı. '' dedi.
MİMARLIK ALANINDA ÇOK YAYIN VAR FAKAT SÜREKLİLİĞİNİ KORUYAN ÇOK AZ!
Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol, bugün Türkiye’de, mimarlık alanında kimi sektörel, kimi akademik oldukça çok yayın olduğunu fakat sürekliliğini koruyanların çok az olduğuna değinerek şu örneği verdi:
''Kimi yayın yalnızca sektörün gözünden mimarlığı ele alıyor, kimi yalnızca akademik ortamı hedefliyor. Öte yandan YAPI Dergisi’nin ilk sayılarını incelediğinizde yayın kurulunda Haldun Taner’i de görebiliyorsunuz. Kentleşme meselesi tartışılıyor, öte yandan koruma, kültürel miras konuları gündemde tutulmaya çalışılıyor.'' ifadelerini kullandı.
DERGİNİN ADI YAPI ENDÜSTRİ MERKEZİ'NDEN GELİYOR!
Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol, ''Yayın yapmak”, Yapı-Endüstri Merkezi’nin hedeflerinden biri olarak kuruluş ana sözleşmesinde yer alıyordu. Dolayısıyla yayın alanına bilinçli girilmişti.'' diyerek derginin adının, “YAPI” adı Yapı-Endüstri Merkezi’nden geldiğini söyledi.
İNŞAATTAN SANATA KADAR GENİŞ YELPAZEYİ KAPSIYOR
YAPI Dergisi, en geniş anlamıyla ülkenin tüm yapısal sorunlarını incelemek amacını taşıyor. Bu bakımdan ağırlık merkezi inşaat, teknik ve endüstri olmak üzere çeşitli sorunlar, iktisadi konulardan sanat konularına kadar açılan bir yelpazede, bir bütünlük içinde ve elden geldiğince eksiksiz olarak ele alınmaya devam ediyor.
YAPI DERGİSİ'NİN ROTASI!
Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol derginin rotasını şu şekilde açıkladı: '' Şehircilik (kentsel planlama + kentsel tasarım), mimarlık, iç mimarlık, peyzaj mimarlığı, restorasyon, teknoloji ve tasarım konularının bir bütünlük içinde derginin konularını oluşturması, mimarlığın sanat ve toplumun yararı için yüceltilmesi, mimarlığın ilkesel değerlerinin korunması, mimarlık varlığımızın artırılması, yapı teknolojisinin ve mühendislik dallarının toplumun yararı için geliştirilmesi, yağmaya, çevre değerlerinin talanına (yeşilin, ağacın, havanın, suyun…), başta kent toprağı olmak üzere genelde toprağın yağmalanmasına ya da spekülasyon aracı olarak kullanılmasına karşı olunması, tarihsel ve doğal değerlerimizin yalnız kendi ülkemiz ve insanımız için değil, bütün insanlık adına korunması gerektiği bilincinin yaygınlaştırılması; aynı bilincin ülkemiz dışındaki coğrafyalar için de geçerli olduğunun savunulması, kaçınılmaz küreselleşme karşısında, ülkemizde ve dünyanın çeşitli yörelerinde ayakta kalmış tarihsel çevrelerin ve yerel renklerin yozlaştırılmadan korunması yolunda çaba gösterilmesi, mimarlıkta tarihsel yapıların taklit edilmemesi gerektiğinin, taklidin mimarlığın düşmanı olduğunun, bu anlamda yapılacak denemelerin başarısız kalacağı gerçeğinin sürekli olarak anlatılması; bu tür girişimlerin önlenmesi doğrultusunda çaba gösterilmesi.
Geleceğin tarihsel yapılarının taklitle değil; bugünün anlayış, olanak ve ölçütleriyle yaratılmaya çalışılması, korumanın bilimsel bir dal olduğu bilinciyle davranılması; restorasyon adı altında yapılan bilim dışı uygulamaların tarihsel yapıtı yok edeceği bilincinin yaygınlaştırılması.'' olara açıkladı.
YAPI DERGİSİ'NİN İLKELERİ!
Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol derginin ilkelerini ise şu şakilde açıkladı: ''İnsancıl değerleri, toplum çıkarlarını, özgür düşünceyi, doğal, kültürel, tarihsel çevreyi, ödünsüz savunup koruyan bir dergi oldu YAPI Dergisi. Her zaman bilimden, sanattan, haktan, hukuktan yana oldu.''
Doğan Hasol YAPI Dergisi Yapı-Endüstri Merkezi ortamı içinde çıktığı için endüstriyle yakın ilişki halinde, endüstriyle adeta iç içe olduğunu söyleyerek şu ifadleri kullandı: ''20. yy’ın büyük bölümü endüstri çağı idi. Türkiye tarım ülkesi olmaktan çıkıp bir endüstri ülkesi olma yolunda ilerlerken pek çok alanda olduğu gibi, dergi çıkarmakta da büyük güçlükler vardı. O dönemde bilişimin olanakları daha ortada yoktu.
Dr. Y. Müh. (Mimar) Doğan Hasol ilk sayılarda derginin daha az sayfalı olduğunu, çünkü yazı bulmanın zor olduğunu ve reklamda da aynı sorunlar yaşandığından bahsetti.
Hasol ''YAPI Dergisi olarak biz başlangıçta yine de çok fazla yazı sıkıntısı çekmedik. İlk dergi çıkarma serüvenimizde, “dolmuş” diye bir söylemimiz vardı. Rastgele ulaşan yazılarla “dolmuş”u dolduruyorduk. Dergi, dolduğu zaman çıkıyordu'' dedi.
İnegöl Müteahhitler Derneği dergi çıkarıyor! |