Sektörel

Yatırım diye AVM'leri görürsek ekonomide sıkıntılar olur!

Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Kibar: "Bugün inşaat sektöründeki karı gören yatırımcı kalkıp da parasını hiç bir yere yatırmaz. İnşaattaki karlılık ne markalı ne markasız ürünlerde var" dedi.

Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, "Bugün inşaat sektöründeki karı gören yatırımcı kalkıp da parasını hiç bir yere yatırmaz. İnşaattaki karlılık ne markalı ne markasız ürünlerde var" dedi.


AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Kibar, tüm dünyada yaşanan ekonomik krizin etkilerini yavaş yavaş yitirdiğini söyledi.


ABD ekonomisinin 2008 yılında yaşanan ekonomik krizden gevşek para politikaları uygulayarak çıkışa geçtiğini ve ABD ekonomisinden olumlu sinyaller geldiğini dile getiren Kibar, "Avrupa'da bu yılın başlarından itibaren aynı politikayı uygulamaya başladı. Bir kaç yıl içinde birçok konuda Avrupa, bölgedeki en flaş pazar olacak" dedi.


Kibar, Türkiye pazarının dünyadaki diğer ülke pazarları gibi doğal gelişiminde bulunmadığını dile getirerek, Türkiye'de tamamen farklılaşmış bir pazar talebinin söz konusu olduğunu ifade etti.


Türkiye'de binek otomobil ile hafif ticari araçlara farklı ÖTV uygulanmasının dünyanın hiç bir yerinde örneği olmadığını savunan Kibar, "Bizim en ekonomik otomobili yapıp yüzde 45 ÖTV ile bunu insanların kullanımına sunmamızı, daha büyük hacimdeki motordaki ürünlerin yüzde 15 ÖTV ile vergilendirilmesini çok önemli bir haksızlık olarak buluyorum. Bu haksız rekabettir ve bu haksız rekabet maalesef sürdürülmeye devam etmektedir" diye konuştu.


Kibar, Türkiye'deki vergi sistemini ile ilgili uygulamaları  kafasının almadığını belirterek, "Mantığın dışına çıkılan uygulamalar zaman zaman oluyor. Onun için ben onları algılayamıyorum sadece önüme çıkan faturayı ödüyorum" dedi.


Türk otomotiv pazarındaki değişik lobi gruplarının etkisi ile dünya standartlarından ayrışan vergi farklılığı olduğunu savunan Kibar, kendilerinin programlarını iç pazara göre değil, ihracata dayalı yaptıklarını anlattı.


Türkiye'ye Avrupa'dan araç ithal eden birçok markanın antidamping yaptığını savunan Kibar, bir ürünün Avrupa'da 100 birime satılıyorsa burada 85'lere indiğini, Gümrük Birliği ve AB anlaşmaları yüzünden seslerinin çıkamadığını söyledi.


Kibar, "Bu damping Türkiye'de üretim yapan veya yapmaya tevessül etmiş yatırımcıyı ya caydırır, ya da Türkiye'deki yapmış olduğu yatırımın ürününü iç piyasada satarken, karsızlık unsuru oluşturur. Direkt veya endirekt mekanizmalarla yatırım yapmaktan kaçınır. Dolayısıyla birçok yatırımcı Türkiye pazar fiyatlarına baktığında kendisinin elde edeceği rakamların daha düşük olmasından dolayı da Türkiye'de yatırıma yeterince sıcak bakmıyor" değerlendirmesinde bulundu.


 


-"İnşaattaki karlılık hiç bir şeyde yok"


 


Ali Kibar, Başbakan Yardımcısı Ali Babacan’ın inşaat sektöründeki sıkıntılara dikkati çekerek, sanayinin ekonomideki payının arttırılması yönündeki açıklamalarını ilişkin, “Başbakan Yardımcısı Babacan'ın, tespitleri çok doğru. Bugünkü inşaat sektöründeki karı gören yatırımcı kalkıp da parasını hiç bir yere yatırmaz. Bir emsal imarı ile satın alınan arazi, 2-3 katsayılı imara dönerse böyle bir karlılık hiç bir sanayi şirketinde yok. Ne markalı üründe, ne markasız üründe var" değerlendirmesinde bulundu.


Kibar, Türkiye'nin otomotivde 2023 hedeflerine ulaşabileceğine, bu hedeflerin hayal olmadığına işaret ederek, "Türkiye'nin iyi bir hamle ile 2023'te konulan hedefin bile üzerine çıkabileceğine inanıyorum. Türkiye'nin çok gizli potansiyelleri var ama kullanabilirsek. Sadece biz yatırım diye elektrik santralleri ve AVM'leri görürsek ekonomide sıkıntılar olur" dedi. 


Türkiye ekonomisinin çevresindeki bunca olumsuzluğa rağmen başarılı bir seyir izlediğini dile getiren Kibar,  "Türkiye'nin mevcut bölgesel şartları değerlendirdiğimizde büyümesinin en azından yüzde 3-3,5 civarında olmasını bekliyorum. Bu rakamlar bölge coğrafyasında çok iyi rakamlar. Her şeye rağmen bölge coğrafyamızda bunca talihsiz hareketlilik var. Kendi kontrollümüzün dışında bizi içine çeken değişik gündemler var. Bütün bunları göz önüne aldığımızda her şeye rağmen Türkiye'de insanlarımızın çok şükür demesi gerektiğini düşünüyorum. Önümüzdeki yıllarda bu büyüme daha yukarı doğru ivme kazanabilir" diye konuştu.


 Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Kibar, şimdi reel yatırıma insanları çekme zamanı olduğunu belirterek, Türkiye'de sanayici ile sanayici olmayan iş adamlarını yatırıma yönlendirecekkararların daha sağlıklı alınması gerektiğini vurguladı.


 


- "Ankara'da biz sanayicilere yıllardır hırsız gözü ile bakıldı"


 


Türkiye'nin kendisine ve kendisi gibi yatırımcılara sahiplenmesi gerektiğini ifade eden kibar, sözlerin şöyle sürdürdü:


"Benim gibi bir  firmayı yıllardır, bitmiş aracın vergisini yüzde 10 olarak ödeterek eziyet ettiler. Avrupa, Gümrük Birliği'nden dolayı bitmiş aracını sıfır vergi ile getiriyor. Ülkemin benim gibi yatırımcıları sahiplenmesi lazım. Toyota'yı Honda'yı sahiplenmesi lazım. Burada yatırımı olan bu şirketlerin bitmiş ürünlerine verginin yüzde sıfır olması lazım. Bunların ürünlerini çeşitlendirmesi gerekiyor. Benim showrom'dan giren insanın sadece 4-5 tane ürünle kifayet etmemesi lazım.


Benim ürün gamımda 12 tane ürün var bunları da sunabiliyor olmam lazım. Ben bunları en azından göstererek satabilir noktaya gelirsem, buradaki kapasiteyi daha büyük noktalara getirebilirim. Ortağıma anlatabilirim. Ortağım Türkiye'nin cazip olduğunu algılar. Bunu zaten Avrupa sıfır ile getiriyor, bunu Avrupalıya vermişsin. Niye benim ve diğer yatırımı olan üç tane firmaya bu ekstra vergileri uyguluyorsun. Bunu kaldırsa üç firmadan da takır takır yatırım gelir. Yerli yatırımcının kollanması lazım. Ankara'da biz sanayicilere yıllardır hırsız gözü ile bakıldı. Sanayiciler esasında çok muzdarip. Bizim her şeyimiz kayıt içinde."


 


- "Benim şahsi beklentim enerji fiyatlarının aşağı ineceği yönünde"


 


Kibar, ABD'de ekonomik gidişatın olumlu olduğunu, ABD'de yatırım koşullarının çok pozitif hale geldiğini dile getirerek, ABD'nin şu anda dünyadan yatırım çektiğini,  Asya'ya gitmiş bazı enerji yoğun şirketlerin yatırımlarını ABD'ye yönlendirdiğini anlattı.


Türkiye'nin temelde sürekli dış ticaret açığı verdiğini anımsatan Kibar, "Bizim en büyük gider kalemlerimizden birisi enerji faturası. Enerji fiyatlarında muhtemel bir düşüş söz konusu olabilir. Çünkü ABD artık şunu anladı ki enerji fiyatlarının yukarıya çekilmesi ile esasında kendilerine fazla diklenen bazı coğrafyadaki ülkelerin durumlarını fazla iyileştirdiğini hissettirdi. Benim şahsi beklentim enerji fiyatlarının aşağı ineceği yönünde" diye konuştu.


Türkiye'nin ülke olarak gerçekten katma değer yaratacak stratejiler geliştirip devreye alması gerektiğine işaret eden Kibar, Türkiye'nin bunu yapması durumunda ekonomideki kırılganlıklarının minimuma ineceğini bildirdi.


Kibar, TCMB'nin para politikasına ilişkin de "TCMB'nin bağımsız hareket edebilmesi çok önemli ancak maliyetleri de gereğinden fazla yukarıya çıkartmaması lazım. Krediler üzerindeki finansal maliyetler azalmadıkça pazarda hızlı büyüme olmaz. Önümüzdeki yıl otomotiv pazarı biraz daha büyür. En kötü bu yıl gibi olur" değerlendirmesinde bulundu. 


AA