23 / 11 / 2024
fuzul

Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?

Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?

Fikirtepe kentsel dönüşüm projesinin tasarım özellikleri nelerdir? Yeni Fikirtepe kentsel tasarım projesinin ilkeleri neler? Fikirtepe nasıl tasarlanacak? Yeni Fikirtepe'de sokaklar, evler, meydanlar nasıl olacak? İşte cevaplar...




Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan Fikirtepe Kentsel Tasarım Çerçevesi’nde "Kentsel Tasarım Projesi" başlığı altında "Kütlesel Dağılım Alternatifi" şöyle anlatılıyor;


Tasarım Projesi, belirlenen yapılaşma kodlarının test edildiği bir alternatif çalışmadır. Olası bir sonuç olması nedeniyle, aynı zamanda da 4 emsal yoğunluğun kütlesel olarak nasıl bir çevre çıkartacağının bir göstergesidir. Daha farklı seçenek ve planlar üretmek de mümkündür.


Kentsel yapılaşma kodları, adapte edilebilir esnek bir çerçeveye sahiptir. Ortaya konan çerçeve, altyapı, açık alan, konfor, yapı, ve diğer ilişkiler arasındaki organizasyonu belirlemektedir. Yapı adalarının, çevresiyle uyum içerisinde bütüncül planlama anlayışı ile dönüştürülmesini hedefleyen bir kentsel vizyon öne sürülmüştür. Farklı parçalara ait konumlandırma, boyutlandırma ve süreçlendirme süreçleri hala esnekliğini ve değişkenliğini korumaktadır.



Kamusal Alan Tasarımı

Yeşil Omurga


Yeşil Omurga, yeni Fikirtepe’nin toplanma alanı olarak tasarlanmıştır. Mahalleli için önemli bir merkez niteliği taşımaktadır. Omurga, İstanbul’daki Divan Yolu Caddesi, Barselona’daki Las Ramblas ve Berlin’deki Unter de Linden gibi kentsel mekan tipolojilerine benzetilebilir. 



Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?



Omurganın amacı, ziyaretçilerin günlük kullanımına açık, kalma sürelerini uzatıcı bir mekan tasarlamaktır. İstanbul’un yerel kamusal alanıyla güçlü ilişkiler kuran, kullanım, atmosfer ve gerçeklik kavramlarını bünyesinde barındıran önemli bir kamusal alan kullanımı yaratmak amaçlanmıştır. 


Omurga, yaklaşık 900 m uzunluğunda ve 40 m genişliğinde lineer bir kamusal alanı tanımlamaktadır. Omurga, farklı mekansal elemanları da barındırmaktadır. Bunlar; 


- Taşıt yolları, yaya yolları ve yeşil alan kullanımlarından oluşan özelleşmiş omurga profili

- Omurga ile direk temas içerisinde olan parsellerin köşelerinde konumlanan kamusal kullanımlar

- Omurganın iki ucunda konumlandırılacak özel yapı veya kullanımlar

- Mevcut durumda var olan spor aktiviteleri ve üniversitenin merkezi bir konumda yer alan yamaç parkı aracılığıyla omurgaya eklemlenmesi


Her eleman, omurganın mekansal kalitesine katkıda bulunmaktadır. Bu sayede, bir bütün olarak incelendiğinde özel bir kimliğe sahip alan olarak İstanbul ölçeğinde ön plana çıkacaktır.



Kamusal Alan Tasarımı

Merdivenler


Omurganın ortasından kuzeyde yer alan üniversiteye doğru açık bir alan yer almaktadır. Bu alan aynı zamanda dik yamaçta önemli bir yere de sahiptir.


Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?



Amaç, yüksek yoğunluklu bir yaşam alanının tam ortasında yamaç parkı oluşturmak bu alanda yeşil merdivenlerle ve su kullanımıyla bir mekan yaratmaktır.



Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?


Tepenin en üst kısmında, park karma kullanım alanıyla sonlanmaktadır. Bu kamusal mekan, aynı zamanda da kamusal mekan omurgasının da bir parçasıdır.



Kamusal Alan Tasarımı

Batı Omurga


Omurganın iki ucunda stratejik olarak konumlandırılan yeni kamusal kullanımlar, yüksek kalite kamusal mekanlarla daha da belirgin hale getirilecektir.



Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?



Bu alanlar, ulaşım ağı ile birlikte erişilebilir kılınmıştır. Bu alanlar içerisinde yarı özel açık alanlar ve yeşil alanlar ile kullanımlara yönelik yapılar arasında bağlantıların kurulması ve buna bağlı olarak omurganın kamusal kullanımına katkı sağlanması amaçlanmıştır.



Kamusal Alan Tasarımı

Doğu Omurga


Kuzey-güney aksı üzerinde omurgaya yakın bir konumda özelleşmiş heykel binası yer almaktadır. 



Yeni Fikirtepe nasıl tasarlandı?



Bu bina, hem üzerinde bulunduğu caddeye hem de omurgaya gönderme yapacak şekilde ele alınmalıdır. Bağımsız

olarak konumlandırılmış bina, omurganın sonunda parlayan bir mücevher gibi dikkati çekmelidir.



Karakter Bölgesi A

Yapı Adası Tasarım Alternatifi



Blok Nizam Özellikleri: Blok nizam uygulaması, 11., 13., 14. Ve 62. Bloklar için hazırlanmıştır. A Alanı, E-5

karayolu ile olan bağlantısı nedeniyle önemli bir iş ve ticari merkezi olma potansiyelini de beraberinde getirmektedir. Bu nedenle, bu alanda yapılaşma oranı fazla tutulmuştur.


İlk 3 katta, bu amaçla öngörülen kullanımlar yer alacaktır. Bu kullanımların blok ve kule tipolojilerinde, ofis ve konutların yer alması planlanmıştır.


A alanı, kuzey-güney aksı üzerinde kurgulanan merkezi koridor çevresinde gelişecektir. Bu merkezi koridor, araç kullanımına kapalı ve yaya dolaşımına açık bir alan olarak belirlenmiştir. Bu nedenle, araç trafiği A Alanı’nı çevreleyen ana caddeler üzerinden akacak şekilde tasarlanmıştır. Merkezi koridoru dik bir biçimde kesen ara yollar sayesinde bloklara ve de avlulara erişim sağlanacaktır. Avlu sistemleri ise birbirine organik yollarla bağlanacaktır.


A Alanının tam merkezinde, merkezi bir yeşil alan kullanımı ve kamusal kullanımlar yer almaktadır. Bu alanlar, stratejik bir konumdan yaya köprüsü aracılığıyla E-5 karayoluna bağlanmaktadır.


BAZA: 1-3 kat arasında ticaret ve ofis kullanımlı yapı tipolojileri 

TERAS VE ÇATILAR: Çatıların görünürlüğü yüksek olduğundan, tasarımın parçası

olmalıdırlar.

BLOK: 3-9 kat arasında ofis ve konut kullanımlı yapı tipolojileri 

KULE: 4-26 kat arasındaki kule tipolojileri ofis ve konut kullanımlarına sahip olabilir.


Kesitler


9. ve 26. Katlar arasında konut ve ofis kullanımları bir arada kurgulanmıştır. İlk katlarda kullanımlar

ve avlular, zeminde ise 3 katlı otopark alanı yer almaktadır.


3 ve 26 kat arasında değişen yapı tipolojileri


Bazada kat yüksekliklerinin esnek bırakılması, çeşitliliğe sahip bir zemin kullanımını sağlayacaktır.


Yer altında 3 kat araç otoparkı.



Karakter Bölgesi B

Yapı Adası Tasarım Alternatifi


Blok Nizam Özellikleri: Blok nizam uygulaması, 48., 51., ve 53. Bloklar için hazırlanmıştır. D-100 karayolu ve

metro hattı ile olan bağlantısı nedeniyle önemli bir ticari merkez olma potansiyelini de barındırmaktadır. Bazada, ticari amaçlı kullanımlar yer alacaktır. Blok ve kulelerde ise ofis ve konutların yer alması planlanmıştır.


B alanı, doğu-batı aksı üzerinde kurgulanan merkezi koridor çevresinde gelişecektir. Bu merkezi koridor, araç kullanımına kapalı ve yaya dolaşımına açık bir alan olarak belirlenmiştir. Bu nedenle, araç trafiği B Alanı’nı çevreleyen ana caddeler üzerinden akacak şekilde tasarlanmıştır. Merkezi koridoru dik bir biçimde kesen ara sokaklar sayesinde bloklara erişim sağlanacaktır.


A Alanının tam merkezinde, merkezi bir yeşil alan kullanımı ve kamusal kullanımlar yer almaktadır. Bu alanlar, stratejik bir konuma sahip olup, aynı zamanda da metro istasyonlarına bağlanmaktadır.


Bloklara yönelik yoğunluklar 4 Emsal kapsamında 3 ana blok nizamda belirlenmiştir. Bunlar;


- Blok 48. 44.334 m² (net), 53.201 m² (brüt (+%20))

- Blok 51. 58.151 m² (net), 69.781 m²(brüt (+%20))

- Blok 53. 63.873 m² (net), 76.647 m²(brüt (+%20))


İlk 3 katı içeren giriş katları, ticari ve iş aktivitelerinin yürütüldüğü alanlar olarak kurgulanmıştır. Ofis ve konut alanları, giriş katlarının hemen üstünde kule ve “middle high rise”lar içerisinde yer alacak şekilde konumlandırılmıştır.



Karakter Bölgesi C

Yapı Adası Tasarım Alternatifi


Blok Nizam Özellikleri: Blok nizam uygulaması, 26., 34., ve 61. Bloklar için hazırlanmıştır. Yükseklik farklılıklarına bağlı olarak topografyada öne çıkan unsurlar farklı konut alanlarının oluşturulması için önemli bir

potansiyel taşımaktadır. Bu nedenle, bu alanda yapılaşma oranı açık ve yeşil alan kurgusu kapsamında ortalama bir seviyede tutulmuştur. Dik yamaçların fırsata çevrilmesi amacıyla teraslama yöntemi ile yapılaşma sağlanması hedeflenmiştir. Giriş katlarında omurga ile ilintili kullanımların yer alması beklenmektedir. Blok ve kulelerde ise ofis ve konutların yer alması planlanmıştır.


Bu alanın odak noktaları merkezi omurga ve bloklar boyunca uzanan tepeye kurulmuş yeşil alanlar sistemidir. Merkezi omurga boyunca 5 metre genişliğindeki alanda ticari kullanımlar yer alacaktır. Bu özelliği ile Bağdat Caddesi’ne benzetilebilir. Bağdat Caddesi’nde olduğu gibi restoran teraslarının cadde boyunca uzandığı bir ticaret

merkezi hedeflenmiştir. 


Blokların iç yolları merdivenli geçişler içeren yaya yollarından meydana gelmektedir. Yola cephesi olan konut blokları girişlerini yoldan alacaktır. Buna ek olarak, avlulara da erişim buradan sağlanacaktır. Avlu kullanımları özel alan olarak dışarıdan kullanıma kapalı olacak şekilde tasarlanmıştır. Giriş katlarında yer alan dairelerden bu alanlara geçiş sağlanmaktadır. 


Avlular, aynı zamanda yeterli yeşil alanları da barındırmaktadır. Bu alanlar, kapalı otoparkların üzerinde kurgulandığı için, peyzaj elemanları için gerekli düzenlemeler önceden planlanarak tasarlanmıştır.


Cep yeşil alan kullanımları sayesinde insanların oturabileceği, rahatlayıp dinlenebileceği, çocukların güvenle oyun oynayabileceği, yeterli gölgelik alanlar kurgulanmıştır.


Ana kamusal alan boyunca yer alan giriş katları ticari kullanımlar için, giriş katlarının üst kısmında yer alan “middle high rise” ve kulelerde ise ofis ve konut kullanımları için ayrılmıştır. Kullanımlar tepeye kurulmuş olan yeşil alanın önemli stratejik noktalarına yerleştirilmiştir. 


1. ve 26. Katlar arasında konut alanları yer alacak şekilde tasarlanmıştır. İlk katlarda kullanımlar, konut alanları ve avlular birbirine eklemlenerek kurgulanmış, bu alanlar zemindeki 3 katlı kapalı otopark alanıyla ilişkilendirilmiştir.



Karakter Bölgesi D

Yapı Adası Tasarım Alternatifi


Blok Nizam Özellikleri: Blok nizam uygulaması, 20., 22., 25. ve 30. Bloklar için hazırlanmıştır. Düzlükte yer alan ve mevcut durumdaki yerleşim alanlarına yakın olan D alanı yeni konut alanlarının oluşturulması için önemli bir potansiyel taşımaktadır. Bu nedenle, bu alanda yapılaşma oranı açık ve yeşil alan kurgusu kapsamında ortalama bir seviyede tutulmuştur. Giriş katlarında ana kamusal alanla ortaklaşa çalışan kullanımların ortaya çıkması beklenmektedir. “middle high rise” ve kulelerde ise konutların yer alması planlanmıştır.


D alanı, doğu-batı aksı üzerinde kurgulanan merkezi koridor çevresinde gelişecektir. Ana kullanımların giriş katlarında olması beklenmektedir. Merkezi koridoru dik bir biçimde kesen yaya ve bisiklet yolları ile bloklara ve avlulara erişim sağlanacaktır. Avlular arasındaki geçiş ve avlulara erişim patikalarla sağlanacaktır.


D alanının merkezinde, merkezi kamusal park ile kamusal alanların yoğunlaştığı bir alan yer alacaktır. Bu alanlar, stratejik olarak belirlenmiş olup, mevcut dokuyla kolay entegre olacak şekilde tasarlanmıştır.


Bloklara yönelik yoğunluklar FAR 4 kapsamında 4 ana blok nizamda belirlenmiştir. Bunlar;


- Blok 20. 87.580 m² (net), 105.091 m² (brüt (+%20))

- Blok 22. 88.420 m² (net), 106.104 m²(brüt (+%20))

- Blok 25. 69.923 m² (net), 83.908 m²(brüt (+%20))

- Blok 30. 64.582 m² (net), 77.498 m²(brüt (+%20))


Giriş katlarında kamusal alan boyunca belli noktalarda ticari ve iş alanı kullanımları yer alacaktır.

Kule ve bloklar içerisinde ise konut alanları yer alacaktır.


Karakter Bölgesi E

Yapı Adası Tasarım Alternatifi


Blok Nizam Özellikleri: Blok nizam uygulaması, 5., 7., 57. ve 60. Bloklar için hazırlanmıştır. Düz alanda

yer alan ve mevcut durumdaki yerleşim alanlarına yakın olan E alanı yeni konut alanlarının oluşturulması için önemli bir potansiyel taşımaktadır. Bu nedenle, bu alanda yapılaşma oranı açık ve yeşil alan kurgusu kapsamında ortalama bir seviyede tutulmuştur. Giriş katlarında ana kamusal alanla ortaklaşa çalışan kullanımların ortaya çıkması beklenmektedir. Blok ve kulelerde ise konutların yer alması planlanmıştır.


E alanı, doğu-batı yönünde akan önemli ana yollar ve kamusal yeşil alanlar doğrultusunda biçimlenecektir. Önemli kesişim alanlarından meydana gelecek olan bu merkezi ana yollar üzerinde kullanımların yer alması ve çeşitlenmesi

hedeflenmiştir. Ana yollar, araç ve yaya trafiğinin, kaldırımların bir arada yer aldığı geniş ana caddeler veya bulvarlar şeklinde tasarlanmıştır. Merkezi caddeyi dik bir biçimde kesen iç yollar ile bloklara ve avlulara erişim sağlanacaktır. Avlular arasındaki geçiş ve avlulara erişim patikalarla sağlanacaktır. 


Her blok kapsamında merkezi yeşil alan ve kamusal kullanım odakları yer almaktadır. Bu alanlar, stratejik olarak belirlenmiş olup, mevcut ana ulaşım ağına kolay entegre olacak şekilde tasarlanmıştır. Bloklara yönelik yoğunluklar 4 Emsal kapsamında 4 ana blok nizamda belirlenmiştir.


Bunlar;


- Blok 5. 117.808 m² (net), 141.370 m² (brüt (+%20))

- Blok 7. 100.591 m² (net), 120.710 m²(brüt (+%20))

- Blok 57. 89.393 m² (net), 107.272 m²(brüt (+%20))

- Blok 60. 78.377 m² (net), 94.053 m²(brüt (+%20))


Giriş katlarında kamusal alan boyunca ticari ve iş alanı kullanımları yer alacaktır. Kule ve “middle high rise”lar içerisinde ise konut alanları yer alacaktır. Farklı konut tipolojileri geliştirilmesi hedeflenmiştir. Yerel karakterin ön plana çıkarılması aynı zamanda da mevcut dokuya uyum sağlanabilmesi amacıyla dikey mafsallı konut tipolojisi geliştirilmiştir.


1. ve 26. Katlar arasında konut alanları yer alacak şekilde tasarlanmıştır. İlk katlarda kullanımlar, konut alanları ve avlular birbirine eklemlenerek kurgulanmış, bu alanlar zemindeki 3 katlı kapalı otopark alanıyla ilişkilendirilmiştir.


Yapılaşma Kriterleri


Bloklara yönelik yoğunluklar 4 Emsal kapsamında 4 ana blok nizamda belirlenmiştir. Bunlar;


- Blok 11. 46.846 m² (net), 56.215 m² (brüt (+%20))

- Blok 13. 39.076 m² (net), 46.891 m²(brüt (+%20))

- Blok 14. 41.500 m² (net), 49.800 m²(brüt (+%20))

- Blok 62. 59.269 m² (net), 71.123 m² (brüt (+%20))


İlk 3 katı içeren giriş katları, ticari ve iş aktivitelerinin yürütüldüğü alanlar olarak kurgulanmıştır. Giriş katının

üstünde yer alan yarı özel çatı, yeşil alan, veranda ve teras olarak kullanılacaktır. Bu alanlar, hem ilk katlardaki hem

de konut ve ofis alanlarının yer aldığı kurgu içerisindeki alanlara hizmet edecek şekilde tasarlanmıştır. Ofis ve

konut alanları, giriş katlarının hemen üstünde kule ve bloklar içerisinde yer alacak şekilde konumlandırılmıştır.


Emre Kulcanay / Emlakkulisi.com


Geri Dön