İmar

Yeni projelerde ikinci el satış için dikkat edilmesi gerekenler!

Birçok kişi için önemli bir kazanç kapısı olan konutta ikinci el satış meselesi, doğru analiz ve araştırma yapılmadığında ciddi maddi kayıpları da beraberinde getirme riski olan bir süreçtir. Hele arzın oldukça fazla olduğu bu dönemde “Eyvah! Ne yaptım be

 



Projelerin tamamlanıp teslim aşamasına gelmesi ile beraber ikini el satışlarında hızlandığı gözükmektedir. Alıcı alışkanlıkları, proje detaylarının tam olarak bilinememesi, şartların değişkenliği, güven problemi, ani kararları gerektiren zorunluluklar gibi birçok neden alıcının yeni projelerden yer almasının önündeki en önemli engellerdir. Bu durumda konutun alıcı açısından satın alma maliyetleri artmış ve aradaki bu fark ise ikinci el satıcının kar hanesine yazılmıştır. Projenin başlangıç satış fiyatları ile teslim satış fiyatları arasından ortalama % 50 fark olan bir sektördeyiz. Bu nedenle birçok kişi konut sektörünü gerek yatırımcı gerekse kullanıcı kimliği ile çok yakından takip eder. Hatta kendi işini bırakıp bu tarz bir işi ticaret haline getirerek oldukça iyi kazanan onlarca insan tanıyorum. Bu insanların çoğu kendi işlerini yaptıkları zamandan çok daha mutlu ve kazançlılar. Hal böyleyken “Hangi kriterler bir projenin ikinci el değerini maksimize eder”? Sorusunun cevabı da birçok alıcı açısından çok önemli gözükmekte.

Öncelikle bir malın değerini arttıran en önemli unsur arz-talep dengesidir. Yani bir projeye ilgi varsa ve bu ilgi satışa dönüşüyorsa bu tarz projeler takibe alınmalıdır. "Bir projenin yoğun ilgi görebilmesinin kriteri nedir o zaman?" sorusuna cevap arayalım.

Başlangıç ve bitiş satış fiyatı öngörüsü.

Alımın yapılacağı dönemdeki mali piyasaların durumu.

Alımın yapılacağı dönemdeki siyasi istikrar.

Proje ile ilgili etkin tanıtım ve pazarlama faaliyetleri.

Bölge ile ilgili planlamalar.

Üretici firma tarafından verilen garantiler.

Üretici firmanın daha önceki referansları.( ikinci el kârlılık açısından )

Alternatifsiz lokasyon ve arzın yetersizliği.( Rekabetin minimize edilmesi)

Proje özellikleri( Sosyal tesisler, yeşil alan oranı, ulaşım, ilerleme hızı vs.).

Bölgedeki ortalama daire fiyatları ile karşılaştırma.

Hedef müşteri kitlesi içinden hala potansiyel arz edenler.

Alımı kolaylaştıracak ödeme modelleri.

Banka ve faiz alternatifleri.

Etkin ve projeye hâkim bir satış ve halkla ilişkiler kadrosu.

Taahhütlerin zamanında yerine getirilmesi sureti ile oluşturulan müşteri memnuniyeti.

Satış sonrası hizmetlerde samimiyet.

Ortak alan giderlerinin düşük olması.

Çok iyi işleyen bir site yönetimi (Güvenlik, temizlik, peyzaj bakımı vs.).

Şikâyetlerin dikkate alınarak düzeltilmesi.

Beğeniyi arttırmaya yönelik teslimat sonrası sosyal aktiviteler.

Unutulan eski komşuluk kültürünü canlandıracak faaliyetler.

Kira raicinin çevreye oranla yüksek olması.

Oturanlar açısından sosyal profil benzerliği.

Alışveriş merkezlerine, okullara yakınlık.

Bu özellikler iyice araştırılıp sonuçları bilinmeden yapılan konut alımları risk taşırlar. Bu nedenle artık daha bilinçli olmalı ve yatırım riskimizi en aza indirmeliyiz.

egiray@avrupakonutlari.com

egiray@emlakkulisi.com