22 / 12 / 2024

Yeşil Yol projesi durduruldu mu?

Yeşil Yol projesi durduruldu mu?

Yeşil Yol projesiyle ilgili Danıştay tarafından yürütmeyi durdurma kararı verildiğini yönündeki haberlerin basında yer alması üzerine, TEMA Vakfı konuyla ilgili bir basın açıklaması yayınladı.



Danıştay'ın Karadeniz'deki 6 ilin yaylaları arasındaki ulaşımı düzenleme gerekçesiyle yapılan "Yeşil Yol" projesine ilişkin yürütmeyi durdurma kararı aldığı haberlerinin ardından bir açıklama yapan TEMA Vakfı, "UYAP'ta yayınlanmış ya da kendilerine tebliğ edilmiş bir karar olmadığını duyurdu.


Yeşil Yol projesiyle ilgili Danıştay tarafından yürütmeyi durdurma kararı verildiğini yönündeki haberlerin basında yer alması üzerine, TEMA Vakfı konuyla ilgili bir basın açıklaması yayınladı. Açıklamada Yeşil Yol projesiyle ilgili olarak, “Böyle bir kararın henüz UYAP’ta yayınlanmadığını ve TEMA Vakfı’na ulaşan bir tebligat olmadığını açıklamayı görev biliyoruz” ifadeleri kullanıldı.


TEMA Vakfı, 7 Aralık 2011’de 1/100 bin ölçekli Ordu-Trabzon-Rize-Giresun-Artvin-Gümüşhane Çevre Düzeni Planı’nın bölgenin doğal varlıkları açısından tehdit oluşturabilecek bölümlerinin iptali için dava açtı. Dava konusu içerisinde Yeşil Yol olarak bilinen ‘yaylalar arası bağlantı’ yolunun iptali de vardı. Mahkeme konuyla ilgili bilirkişi incelemesi istedi. 4-5 Kasım 2013 tarihinde yapılan bilirkişi incelemesi sonucunda hazırlanan rapor Danıştay 6. Dairesi’ne sunuldu. Danıştay 6. Dairesi 26 ocak 2014 tarihinde dava konusu olan 1/100 bin ölçekli bin ölçekli Ordu-Trabzon-Rize-Giresun-Artvin-Gümüşhane Çevre Düzeni Planı’nın bir kısmıyla ilgili yürütmeyi durdurma kararı verdi. Ancak Danıştay’ın yürütmeyi durdurma kararı verdiği plan notları arasında Yeşil Yol ile ilgili olan plan notlarının yer almaması üzerine TEMA vakfı karara itiraz etti. İtiraz çerçevesinde 15 maddeden oluşan itiraz dilekçesi 24 Ağustos 2015 tarihinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’na sunularak kısmen yürütmeyi durdurma kararıyla ilgili itirazda yapıldı. 15 Ekim 2015 tarihinde ise Danıştay web sitesinde itirazla ilgili bir ‘başvurunun kısmen kabul, kısmen reddedildiği’ yönünde bir karar yayınladı. Karar TEMA vakfına iletilmediği için kararın Yeşil Yol projesini olumlu ya da olumsuz etkilediği henüz bilinmiyor.


‘HUKUKİ SÜRECİ TİTİZLİKLE İZLİYORUZ’

TEMA vakfının konuyla ilgili açıklaması şöyle: ‘’10 Aralık 2015’te çeşitli basın yayın organlarında “Danıştay'dan Yeşil Yol için karar çıktı. Danıştay, TEMA Vakfı tarafından ‘Yeşil Yol Projesi’ni de kapsayan Karadeniz Bölgesi’ndeki 6 ilin ‘Çevre Düzeni Planı’ için açılan davada ‘yürütmeyi durdurma’ kararı verdi” biçiminde haberler yayınlanmıştır. Haberler kamuoyu tarafından ‘Yeşil Yol” olarak bilinen yaylalar arası entegrasyonu sağlayan projenin durdurulduğu biçiminde algılanmıştır. TEMA Vakfı Ordu’dan başlayıp Artvin-Gümüşhane’ye kadar devam eden Doğu Karadeniz Bölgesi’nin doğal varlıklarının ve ekosisteminin korunması amacıyla 1/100.000 ölçekli Ordu-Trabzon-Rize-Giresun-Artvin-Gümüşhane Çevre Düzeni Planına yönelik kısmi iptal davası açmıştır. ‘Yeşil Yol’ olarak bilinen, yaylalar arası bağlantı ve entegrasyon ile ilgili plan hükümleri bu davanın küçük bir parçasıdır. Kamuoyunu doğru bilgilendirme amacıyla böyle bir kararın henüz UYAP’ta (Ulusal Yargı Ağı Projesi) yayınlanmadığını ve TEMA Vakfı’na ulaşan bir tebligat olmadığını açıklamayı görev biliyoruz. Karadeniz için büyük önem taşıyan bu konuyla ilgili hukuki süreci büyük bir titizlikle izliyoruz. Konuyla ilgili bilgileri kesinleştikçe kamuoyuyla paylaşmaya devam edeceğiz.’’


Radikal



Bu haber Güne Bakış Gazetesi'nde şöyle yer aldı:


DANIŞTAY’IN aldığı yürütmeyi durdurma kararı ile Doğu Karadeniz yaylalarını birbirine bağlayan Yeşil Yol'un yapımının durduğu yönünde basında çıkan haberlere TEMA’nın ardından bir düzeltme de DOKAP’dan geldi. DOKAP kararın kendilerini bağlamadığını açıkladı.

İPTAL DAVASI ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NA AÇILDI

DOKAP Başkanı Ekrem Yüce, “Bahse konu Çevre Düzeni Planı’nın iptali için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na dava açılmıştır. Yeşil Yol Projesi ise Kalkınma Bakanlığı ve DOKAP bütçesi ile yapılmaktadır. Açılan dava ekosistemin korunması içindir.” dedi.

YEŞİL YOL, BELEDİYELER VE ÖZEL İDARELER TARAFINDAN YAPILIYOR

YÜCE, “DOKAP’ın desteklediği projeler Çevre Düzeni Planlarına göre değil, yerel yönetimlerin bakım, onarım ve sorumluluğuna göre seçilmektedir. Bugüne kadar özel izin gerektirmeyen hiçbir Yeşil Yol Projesi, Çevre Düzeni Planı durumuna bırakılmamıştır.” dedi. 

DANIŞTAY'IN aldığı yürütmeyi durdurma kararı ile Doğu Karadeniz yaylalarını birbirine bağlayan Yeşil Yol'un yapımının durduğu ile ilgili basında çıkan haberlere TEMA’nın ardından bir düzeltme de DOKAP’tan geldi.

Basında yer alan TEMA’nın açtığı bir dava üzerine Danıştay’ın tartışmalara konu olan Yeşil Yol Projesi ile ilgili yürütmeyi durdurma kararı verildiği yönündeki haberler üzerine DOKAP’tan bir açıklama yapıldı. DOKAP’tan yapılan açıklamada, Yeşil Yol olarak adlandırılan Doğu Karadeniz Bölgesi’ndeki yaylaların yollar ile bağlantılarının sağlandığı proje ile ilgili Danıştay’ın projenin uygulayıcı kurumlarına herhangi bir dava bilgisi ulaştırılmadığı, ifade talebinde bulunulmadığı, TEMA’nın Çevre Bakanlığı’na karşı açmış olduğu 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı iptal davasının ise direkt olarak Yeşil Yol Projesi ile bağlantılı olmadığı belirtildi. TEMA tarafından geçtiğimiz gün yapılan açıklamada da “10 Aralık 2015’te çeşitli basın yayın organlarında “Danıştay'dan Yeşil Yol için karar çıktı. Danıştay, TEMA Vakfı tarafından ‘Yeşil Yol Projesi’ni de kapsayan Karadeniz Bölgesi’ndeki 6 ilin ‘Çevre Düzeni Planı’ için açılan davada ‘yürütmeyi durdurma’ kararı verdi” biçiminde haberler yayınlanmıştır. Haberler kamuoyu tarafından ‘Yeşil Yol’ olarak bilinen yaylalar arası entegrasyonu sağlayan projenin durdurulduğu biçiminde algılanmıştır. TEMA Vakfı Ordu’dan başlayıp Artvin-Gümüşhane’ye kadar devam eden Doğu Karadeniz Bölgesi’nin doğal varlıklarının ve ekosisteminin korunması amacıyla 1/100.000 ölçekli Ordu-Trabzon-Rize-Giresun-Artvin-Gümüşhane Çevre Düzeni Planı’na yönelik kısmi iptal davası açmıştır.” denilmişti.

UYGULAYICI BELEDİYELER VE İL ÖZEL İDARELER

TEMA Vakfı tarafından; Ordu-Trabzon-Rize-Giresun-Gümüşhane-Artvin Planlama Bölgesi 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı’nın iptali için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na dava açıldı. Ancak Doğu Karadeniz Turizm Master Planı kapsamında yapılan Yeşil Yolculuk Projesi ise Kalkınma Bakanlığı kararı ve DOKAP bütçesi ile büyükşehir belediyeleri ve il özel idareleri tarafından yürütülüyor.

YEŞİL YOL İLE İLGİLİ ALINMIŞ BİR KARAR YOK

Danıştay Kararı ile ilgili basında yer alan haberler üzerine DOKAP’dan yapılan açıklamada ise “ 09.12.2015 tarihinde ulusal basında yer alan ‘Yeşil Yol’un çevre düzeni planı Danıştay üst kurulundan da geçemedi’ başlıklı haberler incelenmiş ve bahse konu olayın Ordu-Trabzon-Rize-Giresun-Gümüşhane-Artvin Planlama Bölgesi 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı’na karşı TEMA Vakfı’nın açtığı davanın, Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu tarafından oy çokluğuyla yürütmesinin durdurulması olduğu görülmüştür. Haberin ulusal basında yer almasının ardından Rize İl Özel İdaresi telefonla aranarak bilgi alınmış ve davanın Rize İl Özel İdaresi ile doğrudan ilgili olmadığı ve davanın Ankara’da Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na karşı açıldığı bilgisi verilmiştir. Davayı açan TEMA Vakfı'nın internet sitesinde ve Danıştay’ın internet sitesinde yapılan incelemelerde ise konu ile ilgili herhangi bir bilgiye rastlanmamıştır. Haberde yer aldığı gibi bahse konu 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı hakkında yürütmeyi durdurma kararı verilmiş olsa bile, Başkanlığımızın desteklediği projeler Çevre Düzeni Planlarına göre değil, yukarıda da bahsedildiği gibi yerel yönetimlerin bakım onarım sorumluluğuna göre seçilmektedir. Bugüne kadar özel izin gerektirmeyen hiçbir yeşil yol projesinde Çevre Düzeni Planı durumuna bakılmamıştır. Özel izin gerektiren alanlarda ise Usul ve Esaslar gereği, bu izinleri alma sorumluluğu yerel yönetimlere devredilmiştir.” denildi.



Geri Dön