Genel

YKP, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'ne onay verdi!

Ulaştırma Bakanlığı'nın İstanbul Boğazı'na üçüncü köprü yapılmasını da içeren Kuzey Marmara Otoyolu Proje  ihalesi için YPK onayı alındı

 Köprüde demiryolu bulunması ve projenin yapım ve işletiminde Karayolları
 Genel Müdürlüğünün hisse sahibi olmasına yönelik çalışmaların kesinlik
 kazanmasıyla bu ay ihale ilanına çıkılması bekleniyor.
               
 Öte yandan YİD ihalelerinde ikinci YPK onayını ortadan kaldıran maddenin
 yer aldığı 'Torba Yasanın' yürürlüğe girmesiyle 'dev' ihalenin sözleşmesi
 doğrudan Ulaştırma Bakanlığınca onaylanacak.
               
 AA muhabirinin Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinden aldığı bilgiye göre,
 YPK, 414 kilometre uzunluğunda olan ve Garipçe-Poyrazköy güzergahında yer alacak
 proje için YİD modeliyle ihaleye çıkılması için gereken onayı verdi.
               
 Proje kapsamında İstanbul Boğazı"na yapılacak üçüncü köprüde demiryolunun
 da bulunmasını planlayan ve bu konuda fizibilite çalışmaları yapan Ulaştırma
 Bakanlığı, öte yandan projenin yapım ve işletiminde Karayolları Genel
 Müdürlüğünün de hisse sahibi olmasına yönelik bir çalışma yürütüyor.
               
 -YİD MEVZUATINDA 'ÖNEMLİ' DEÄžİşžİKLİK-
               
 Bir çok kurumun başvurduğu YİD ihaleleriyle önemli başarılara imza atan
 Ulaştırma Bakanlığının, projelerin YPK onayından geçiş sürecinde önemli zaman
 kayıpları yaşaması YİD mevzuatında değişiklik yapılmasına neden oldu.
               
 İstanbul Boğazı"nın altından sadece lastik tekerlekli araçların geçeceği
 'Tüp Tünel Projesi' ihalesinin 30 aydır sonuçlandırılamamış olması, diğer
 önemli projelerin gerçekleştirilmesinde de gecikme yaşanacağı öngörüsü
 yetkilileri harekete geçirdi.
               
 Buna göre, TBMM"de görüşülmekte olan Torba Yasa"ya eklenen ve kabul
 edilen bir maddeyle YİD ihalelerinde sözleşmelerin YPK onayına sunulması ortadan
 kaldırıldı.
               
 YİD mevzuatında projelerin ikinci kez YPK onayına sunulmasının önüne
 geçen madde, yapılan yatırımlarda görevli şirketçe üretilen mal ve hizmetler için
 idare tarafından talep garantisi verilebilmesine de imkan sağladı.
               
 Torba Yasanın yürürlüğe girmesiyle Ulaştırma Bakanlığı, YPK"dan ilk onayı
 alınan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ihalesinde sözleşmesini YPK"ya
 göndermeyecek. Bakanlık projenin sözleşmesini kendisi onaylayarak bu konuda
 önemli bir ilke imza atmış olacak.
               
  -HİSSE KONUSUNDAKİ 'çEKİNCELER'-
               
 Bu arada Ulaştırma Bakanlığı, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ihalesini
 kazanacak girişime, Karayolları Genel Müdürlüğünün de yüzde 10 ortak olması fikri
 üzerinde çalışıyor. Buna göre, projenin yapım ve işletmesinde Karayolları Genel
 Müdürlüğünün en az yüzde 10 hisseyle temsil edilmesi düşünülüyor.
               
 Ancak yetkililer, yaklaşık 6.5 milyar dolarlık projede, bu miktarda hisse
 için gereken kaynağa nasıl ulaşılacağı konusunda çözüme ulaşılamadığını dile
 getiriyor.
               
 Öte yandan kısa süre önce yapılan yasal değişiklikle, yüzde 1 oranında
 bile olsa kamu kuruluşlarının ortak olduğu şirketlerin Sayıştay denetimine tabi
 tutulmasının, ihaleye katılacak şirketlerin 'çekince' koymalarına neden olacağı
 düşünülüyor.
               
 Yetkililer, Karayolları Genel Müdürlüğünün hisse sahibi olması halinde
 projede 'borca da ortak olacağının' gözönüne alınması gerektiği uyarısında
 bulunuyor.
AA