22 / 12 / 2024

Yusufeli Barajı ve HES inşaatında son durum!

Yusufeli Barajı ve HES inşaatında son durum!

Artvin'de yapımı tamamlandığında Türkiye'nin birinci, dünyanın üçüncü en yüksek kemer barajı olacak Yusufeli Barajı ve HES inşaatında yüzde 58 fiziki gerçekleşme sağlandı.



Artvin'de yapımına 2013 yılında başlanan, sınıfında Türkiye'nin en yüksek barajı olacak Yusufeli Barajı ve HES inşaatında yüzde 58,7 fiziki gerçekleşme sağlandı.


Orman ve Su İşleri Bakanlığı DSİ Genel Müdürlüğünce yaptırılan ve temeli 26 Şubat 2013'te atılan barajda, 2,13 milyar metreküp su depolanacak. Öz kaynaklarla Türk mühendislerince inşa edilecek Yusufeli Barajı, tamamlandığında ülke ekonomisine yılda yaklaşık 450 milyon liralık katkı sağlayacak.


Artvin Valisi Ömer Doğanay, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Deriner Barajı gibi çift eğrilikli ince kemer tipinde inşa edilecek Yusufeli Barajı ve HES'in, tamamlandığında Türkiye'nin birinci, dünyanın ise üçüncü en yüksek barajı olacağını söyledi.


Yusufeli Barajı ve HES inşaatında, bugüne kadar 528 milyon 189 bin lira harcanarak yüzde 58,7 fiziki gerçekleşme sağlandığını ifade eden Vali Doğanay, "Ülkemizde yıllık üretilen toplam hidroelektrik enerjisi 90 milyar 773 milyon kilovatsaat/yıl olup, Yusufeli Barajı bu enerjinin yüzde 2'sini üretecektir. Günlük 1 milyon liralık üretim yapılacak ve baraj, 6 yılda kendisini amorti edecek." dedi.


Barajın gövde çalışmalarına 2017 yılının ilk çeyreğinde başlanacağını belirten Vali Doğanay, kret altı kazılarına 2 Temmuz 2015'te başlandığını ve yüzde 86'lık fiziki gerçekleşme sağlandığını, 2017 yılı ilk çeyreğinde baraj gövde betonuna başlanacağını dile getirdi.


Vali Doğanay, barajın yapımı tamamlandığında milli ekonomiye yıllık 450 milyon liralık katkı sağlayacağını ve yaklaşık 650 bin kişinin elektrik ihtiyacını karşılayacağını kaydetti.


Yusufeli Barajı'nın Çoruh Nehri üzerinde bulunan ve yapımı tamamlanarak enerji üretimine başlanan Muratlı, Borçka, Deriner ve Artvin barajlarının ekonomik ömürlerini uzatacağına da işaret eden Doğanay, "Yusufeli Barajı, 270 metre yüksekliğiyle Eyfel Kulesi'nden 30 metre kısa olup, Türkiye'nin en yüksek binası İstanbul Sapphire'den ise 9 metre daha yüksek olacak. Gövdede kullanılacak 2 milyon 900 bin metreküplük betonla bin 700 adet 5 katlı, her katta 150 metrekareden oluşan 4 daireli bina yapılabilir. Bu da 35 bin adet 150 metrekarelik konuta denktir." diye konuştu.


Doğanay, 29 Mayıs 2018'de hizmete açılması planlanan Yusufeli Barajı'nda 2,13 milyar metreküp su depolanacağına dikkati çekerek, "Çoruh Nehri ana kolu üzerindeki Yusufeli Barajı ve HES, 558 megavat kurulu güce sahip olacak ve yıllık 1 milyar 888 milyon kilovatsaat enerji üretecek." ifadesini kullandı.


"68 kilometre uzunluğunda yeni yol yapılacak"

Baraj kapsamında karayolu standartlarına uygun 52 kilometresi 44 tünelden oluşan toplam 68 kilometre uzunluğunda yeni devlet yolu yapım çalışmalarının devam ettiğini belirten Vali Doğanay, şöyle devam etti:


"4,7 kilometrelik kısmı köprü (19 adet) olmak üzere toplam 68,2 kilometrelik yeni devlet yoluyla buna bağlı köy yolları yapılacak. 29 Nisan 2016'da Karayolları, inşaat çalışmalarına başlamış olup, baraj iş bitim tarihine yetiştirmek amacıyla yol çalışmaları hızla devam etmektedir."


Vali Doğanay, Yusufeli yeni yerleşim yeriyle ilgili altyapı çalışmalarının DSİ Çoruh Projeleri 26. Bölge Müdürlüğü tarafından yürütüldüğünü ifade ederek, yeni yerleşim yerinde bugüne kadar yüzde 60 fiziki gerçekleşme sağlandığını bildirdi.


Doğanay, altyapı çalışmalarının tamamlanmasının ardından üstyapı çalışmalarının  TOKİ  tarafından gerçekleştirileceğini kaydetti.


AA


Geri Dön