28 / 04 / 2024

Ziraat Bankası, konut kredilerinde payını yüzde 24'e çıkardı!

Ziraat Bankası, konut kredilerinde payını yüzde 24'e çıkardı!

KGF etkisinin azalması Ziraat Bankası’nın noktası olan tarım kredilerinde ise büyüklük 55 milyar liraya ulaştı. Konut kredilerinde payını yüzde 24'e çıkaran Ziraat Bankası toplam pazarın dörtte birine hakim oldu…



FORBES Türkiye’nin Bankalar Raporu’nda son yıllarda üst üste liderlik koltuğuna oturmayı başaran Ziraat Bankası, 2018’de de kredi ağırlıklı ve sektörün üzerindeki bilanço büyümesiyle liderliğe oynuyor. Geçen senelerde sektörün üzerinde gerçekleşen kredi büyümesiyle “Türkiye’nin en büyük bankası” pozisyonu güçlendiren Ziraat Bankası’nın kredilerdeki üstünlüğü bu sene de devam ediyor. Yılın ilk beş ayında sektörün ortalama kredi büyümesi yüzde 12 olurken Ziraat Bankası’nda bu oran yüzde 15 seviyesinde gerçekleşti. Lira bazlı kredilerde ise yüzde 9’luk bir büyüme sağlandı. Sene sonunda ise yüzde 20’nin üzerinde bir kredi büyümesi bekleniyor.

Kuşkusuz kredilerde yaşanan büyüme tesadüf değil... Hüseyin Aydın önderliğindeki Ziraat Bankası kredi ağırlıklı bir büyüme stratejisi sürdürüyor. Tarımdan KOBİ’lere, konuttan ihtiyaç kredilerine kadar hemen hemen her alanda sektör lideri olmak hedefleniyor. 2018’in ilk dönem rakamları da Aydın’ın stratejisinin işlediğini gösteriyor. Ziraat Bankası geçen sene uygun koşullarla küçük ve orta ölçekli firmalara kullandırdığı Nefes Kredisi’nin ikinci ayağında kısa sürede 2 milyar liranın üzerinde bir finansman sağladı. Konut kredilerinde ise faizlerin düşürülmesine öncülük etti. Konut kredilerinde pazar payını yüzde 24’e çıkaran banka, pazarın dörtte birine hakim oldu. İhtiyaç kredilerinde ise yüzde 15’lik pazar payını yakaladı. Kuruluşundan beri bir numaralı odak ve Hong Kong yerel tahvil piyasalarında O ülke paralarından tahvil ihraç çalışmaları da sürdürülüyor. Aydın, “Sadece kaynağı değil, kaynağı bulduğumuz coğrafyaları da çeşitlendiriyoruz” diyor stratejilerini açıklarken “Havale akımlarına dayalı finansman ve teminatlı menkul kıymet ihracı için çalışmalarımızı sürdürüyoruz” diye de ekliyor.

Ziraat Bankası, kredi büyümesinin yanısıra mevduat dışı kaynaklarla yurtdışından kaynak temininde de oldukça başarılı bir performans sergiliyor. Uzun vadeli ihraçlar, yurtdışı bankalardan temin edilen krediler gibi mevduat dışı diğer fonlama kaynaklarının sektörün büyümeyi fonlaması için büyük önem teşkil ettiği bu dönemde Ziraat Bankası da kaynak teminine devam ederek elini güçlendirmek istiyor. 2018’de vadesi gelen yaklaşık 1,1 milyar dolar tutarındaki sendikasyon kredisi geçen günlerde 1,4 milyar dolar olarak yenilendi. Üstelik banka, yurtdışı kaynak yapılanmasında Uzakdoğu’ya açıldı. Bir Çin bankasından 600 milyon dolar kaynak temin edildi. Diğer birkaç Çin bankasıyla ise benzer anlaşmalar tamamlandı. Mevcut yurtdışı tahvil ihracı programına ek olarak Japonya, Çin kredilerdeki büyümesini durduramadı. Kredilerde yüzde 15 ile sektörün üç puan üzerinde büyüyen banka, konut kredilerinde ise pazarın dörtte birine hakim oldu.

Operasyonel verimlilik ise Aydın’ın yönetimindeki Ziraat Bankası’nm 2011’den beri rekabette öne çıkmasının en önemli etkenlerinden. Yedi senedir gerçekleştirmeye çalıştıkları yapılanmayla Ziraat Bankası’nın sektörde her geçen gün keskinleşen rekabete hazır hale gelmesini hedeflediklerini belirten Aydın, bu çerçevede gider yönetimine ve verimlilik artışına çok önem verdiklerini belirtiyor. Şube ve çalışan verimliliğini artırmak ise bu stratejinin yapıtaşını oluşturuyor. Ziraat Bankası son yıllarda butik bir şube anlayışına yöneldi. Müşterilerin ihtiyaçlarına ve isteklerine daha etkin cevap verebilmek için şubelerini; kurumsal, girişimci ve perakende olarak tasnif etti. Şube dışı dijital kanallara taşman işlemlerin sayısını ve hacmini artırdı. Böylece şubelerin operasyon yüklerini azaltılırken şube çalışanlarının müşteri ilişki yöntemleri ise daha etkili ve verimli hale geldi.

Şube dışı kanalları geliştirdiklerini belirten Aydın bu alanda yatırımları sürdüreceklerini de belirtiyor. Dijital verimlilik için ise ATM ağı, İnternet bankacılığı, mobil bankacılık, (çağrı merkezi) müşteri iletişim merkezi gibi alanlara ayrı ayrı yatırım yapmaktansa bütünleşik bir yapıda, toplam faydanın artırılmasına önem verdiklerini söylüyor ve ekliyor “Dijitalleşme, bu kanalların birlikte ve koordinasyon içinde çalışması olarak görüyoruz.”

Değişim projesinin devam ettiği son altı yılda operasyonel verimlilik stratejisinin en somut örneğini ise hemen hemen hiç değişmeyen çalışan sayısına rağmen yaşanan büyüme oranlarında görmek mümkün. 25 bine yakın çalışanı olan Ziraat Bankası’nda son altı yılda çalışan sayısında kayda değer bir değişiklik olmazken (sadece yüzde 1) aynı sürede bilanço iki kat, krediler ise dört kat arttı. Şüphesiz bu tablonun en büyük mimarı Hüseyin Aydın, operasyonel verimliliğin artırılmasının bankanın stratejisindeki önemini şöyle açıklıyor: “Kar, özkaynağın güçlendirilmesi ve kredi verme kabiliyetimizin güçlü olması için en önemli araç. Ancak, banka olarak daha çok verimliliğin artırılması dolayısıyla karın bu yönüyle olumlu etkilenmesi stratejisini güdüyoruz. Gelirlerin artırılması önemli ancak operasyonel verimlilik ve gider yönetimini de en az onun kadar önemli.”

Ziraat Bankası her ne kadar kredilerde başarılı bir dönem geçirse de, sektördeki olumsuzluk ve belirsizliklerin etkisi elbette hissedildi. Kur ve faiz oranlarındaki dalgalanmaların etkisiyle karlılıkta bir miktar düşüş yaşandı. Nisan sonu itibarıyla geçen yılın aynı dönemine kıyasla kar artışı sektörde yüzde 8 seviyesinde kaldı. Ziraat Bankası’nın net karı da sektördeki parametrelerle uyumlu olarak yaklaşık yüzde 20,3 azalarak 1,7 milyar lira oldu. Fakat Aydın yılın ikinci yarısında seçimin sona ermesi, uyumlu para ve mali politika düzenlemelerinin yapılmasıyla daha istikrarlı bir döneme geçileceğini düşünüyor. “2018’de kredi büyümesinin geçen yıla göre daha ılımlı olacağım, aynı şekilde kar artış hızının daha yavaş olacağını söyleyebiliriz. Ancak sektör güçlü özkaynak yapısıyla ekonomiye desteğini artırarak devam ettirecektir” diyor.
 


Geri Dön