1915 Çanakkale Köprüsü'nün inşaatında son durum ne?
Çanakkale Boğazı'nda inşaatına devam edilen 1915 Çanakkale Köprüsü, Asya ve Avrupa yakalarında inşası tamamlanan ayaklarının aydınlatılmasıyla ışıl ışıl bir görünüme kavuştu.
Hizmete açıldığında "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanını alacak, renkleri, figürleri ve diğer özellikleriyle "simgelerin köprüsü" olacak yapı için Lapseki ilçesi Şekerkaya ve Gelibolu ilçesi Sütlüce şantiyelerinde çalışmalar devam ediyor.
Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre, "Çanakkale Boğazı'nın gerdanlığı" olarak nitelendirilen köprüde, her iki yakada suyun içerisindeki blokların üst üste yerleştirilmesiyle hazırlanan ve Türk bayrağını simgeleyen kırmızı beyaz renklere sahip ayaklar gece aydınlatmasıyla birlikte görenleri adeta büyülüyor. 333'er metrelik iki ayak, boğaza kuzey ve güney yönlerden giren gemilerle hoş bir görüntü meydana getiriyor.
Köprünün ayaklarındaki aydınlatmaların denizde oluşturduğu oluşturduğu ışıltı ve ay ışığıyla bütünleşmesi, Anadolu Ajansı ekibince Sütlüce ve Şekerkaya şantiye bölgelerinden drone ile havadan görüntülendi.
- Rakamlarla 1915 Çanakkale Köprüsü
Günün 24 saati mesainin devam ettiği inşaatta, her iki yakada proje kapsamında 649'u mühendis 5 bine yakın personel, 895 iş makinesiyle görev yapıyor.
İnşa sahasında 3,5 milyon metreküp kazı gerçekleştirildi. Dolgu olacak 26 milyon metreküplük alanda da 10 milyon metreküpten fazla gerçekleşme sağlandı.
Avrupa ve Asya ankraj bloku imalatlarının yüzde 99'unun tamamlanmasından sonra viyadük imalatlarına geçildi. Viyadüklerin yerleştirileceği tabliyelerin imalatı ise devam ediyor. Tabliyelerin sevki "itme-sürtme" metoduyla yapılacak. Köprünün Avrupa yakasında 680 metre, Asya yakasında da 365 metre viyadük girişi yer alacak.
Her biri 30 metre uzunluğunda ve 17 metre genişliğinde olacak tabliyeler ise toplam 42 parçadan meydana gelecek. Tabliyeler bitirilince de montajına geçilecek.
- Kara yolu bağlantıları
Otoyol çalışmaları kapsamında da proje başlangıcı olan Malkara Kavşağı ile Umurbey beldesi arasındaki 83,4 kilometrelik kesimde toprak ve sanat yapıları işleri sürüyor.
11 alt geçit ile 83 menfezin yapımı da tamamlandı. 11 alt geçit, 17 üst geçit, 4 köprü, 31 kutu menfez, 4 kavşak, 3 otoyol hizmet tesisi ve otoyol bünyesinde bulunan bir betonarme viyadüğün inşası devam ediyor.
Çanakkale-Bursa kara yolunda Lapseki ve Umurbey alanlarında da Karayolları ekipleri tarafından güzergah iyileştirmeleri için çalışma başlatıldı. Bu çerçevede, köprüye giriş ve çıkışlar için meydana getirilecek bağlantılar da düzenlenecek.
- 18 Mart 2022'de açılacak
İki ayak aralığı Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100. yılıyla anlamlandırılarak 2023 metre olacak 1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de göz dolduruyor. Köprü tamamlandığında özellikleriyle "simgelerin köprüsü" şeklinde anılacak.
Çanakkale Köprüsü'nün kule bağlantıları ve unsurları, Türk bayrağının renkleri olan kırmızı ve beyaza boyanacak. Her iki yakada 333'er metre yüksekliğindeki kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek biçimde yapılacak.
Orta açıklığı 2023 metre, 770'er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle, Çanakkale Boğazı'nın ilk asma köprüsünün toplam uzunluğunun 4 bin 608 metre olacak. "2x3" şeritle hizmet verecek olanköprünün tabliyesi 45,06 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte olacak. Tabliyenin her iki tarafında bakım onarım için kullanılacak yürüme yolları bulunacak.
Köprü için 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu yapılacak.
18 Mart 2022 tarihinde açılması planlanan köprü, uluslararası bir koridorun da tamamlayıcısı olacak. Köprü, Avrupa'dan gelip Türkiye'nin dört bir yanına gidecek sürücü ve yolcular tarafından da yoğun olarak kullanılacak.
Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü, ülke nüfusunun önemli bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege bölgelerindeki limanlar, demir yolu ve hava ulaşım sistemlerinin kara yolu ulaşım projeleri ile ede entegrasyonunu sağlamış olacak. Köprü, söz konusu bölgelerde ekonomik gelişime, sanayinin ihtiyaç duyduğu dengeli bir planlama ve yapılanmanın oluşturulmasına imkan sağlayacak.