Emlakta Nostalji

1973 yılında İstanbul'un trafiği düzelmezmiş!

1973 yılında 3 milyon nüfusa sahip İstanbul'un trafiği düzelmezmiş. 6 bin 200 kilometre olan şehir yolunda 240 trafik polisi görev yapıyormuş. Ayrıca şehirde 3 bin 337 at arabası varmış.



İSTANBUL TRAFİĞİ DÜZELMEZ, ÇÜNKÜ...


  1 - 25 Km'lik yolu 1 trafik polisi kontrol eder


  2 - Yine 1 trafik polisine ortalama 555 vasıta düşer


  3 - 560 otobüs ve troleybüsü 20 memur denetler


  4 - Şehirde otopark yok denecek kadar azdır


ÜMİT DENİZ


  BU böyle gelmiştir ve böyle gidecektir.

  İstanbul'un trafik sorununu, şehrin içinde bulunduğu koşullarda bir düzene sokmanın mümkünü yoktur. 

  Trafik sorunu, uzun yıllardan bu yana, kentimizin için bir dert olmuştur, dert olmaktadır ve de dert olacaktır.

  Trafiği bir düzene sokmanın mümkünü yoktur:

  

  Çünkü, İstanbul'un şehir yollarında denetimle görevli her polise 25 kilometrelik bir yol düşmektedir. 

  Çünkü, İstanbul'da halen 2 bin ahır ve 3337 at arabası mevcuttur.

  Çünkü, İstanbul'da Bizans zamanından beri kazma değmemiş 2500 kilometrelik bir yol şeridi vardır.

  Çünkü, trafik polislerinin yarısından çoğu toplum polisinden alınmışlardır ve trafik bilgileri yoktur.


  1 - 1 numaralı fotoğraf, 1 haziran günü Eminönü'nde çekilmiştir. Küçük görüntü ise 22 mayıs gününe aittir. Görülüyor ki değişen sadece zamandır. Otobüsler yine birbi-




rini sollamaktadır. İETT ilgilileri bu konuda şunları söylemişlerdir: <<Doğrudur. Şoförlerimizde kusur vardır. Kendilerine gereken ikazları yaptık ve yapıyoruz. Ancak söz dinletemiyoruz, karşımıza sendikaları çıkıp, baskı yaparak cezaları sildiriyorlar.>>


 2 - 2 numaralı resim, 1 haziran günü saat 14'de, yanındaki resimde 22 mayıs günü saat 15'de çekilmiştir. Mahal Sirkeci dönemecidir. Yine otobüsler durağa yanaşmamaktadırlar. İlgililer bunun için de:

  <<-İETT'nin elinde seferde olan 80 troleybüs ve 480 otobüs vardır. Bunların 560 şoförünü, Anadolu - Topkapı - Taksim - Levent bölgelerindeki 20 memurumuz denetler ve ikaz eder, ama her vasıtaya bir kontrol tahsis edemediğimiz için bu tarz uygunsuzluklar görülür. Onun için yapılacak fazla bir şey yoktur.>>

  

  3 - 3 numaralı resim, Sirkeci'de 2 haziran günü çekilmiştir. Küçük resim ise, 24 haziran günü aynı yerde alınmıştır. Gördüğümüz gibi, iki vasıta da trafik işaretlerine uymamaktadır. Trafik Müdürlüğü ilgilileri bu konuda şunları söylemektedirler:

  <<-Üç milyonluk İstanbul'u idare edecek trafik kadrosuna sahip değiliz. Halen şehrimizde nokta ve gezici olarak 240 trafik polisi görev yapmaktadır. Trafiğe açık 6.200 km. şehir yollarında polis başına 25. km yol kontrolü düşer ki, bunun denetiminin de ne kadar imkansız olduğu açıktır. Şubenin elinde 44 motosiklet ve Jeep vardır. Bunların bir kısmı bozuktur. 10 tanesi hizmete ayrılmıştır. 4 tanesi müdür ve muavinlerin emrindedir. 5 otomobil Anadolu Yakası'nda, 5 araba Beyoğlu mıntıkasında, 4 araba da gece ekibi olarak vazife görür. Motosikletlerin 14'ü Anadolu Yakası'nda, diğerleri Avrupa Yakası'nda hizmet görür. Onların da bir kısmı bozuktur. Trafik polisi olarak 240 kişinin 147 tanesi toplum polisinden alınmıştır ki, bunların trafik bilgileri 3 - 4 günlük kurslardan ibarettir.


  4 - 4 numaralı resim, 2 haziranda öğle üzeri çekilmiştir. Küçük resim de 26 mayısta aynı yerde ve aynı saatte çekilmiştir. Gördüğünüz gibi arabalar kaldırımlara çıkmaktadırlar.

  İlgililer bu konuda da şöyle demektedirler:

  - Biz ne yapalım? Şehirde doğru dürüst park yeri yok ki.. Halbuki yerli otomobil fabrikaları her yıl binlerce araba imal edip satıyor. Vatandaş da haklı, bunları nereye koysun? Koca şehrin sokak, cadde ve bulvarları bu yüzden araba parkına dönüşüyor.

  Şehirde geçen ayın istatistiğine göre 133 bin 337 motorlu vasıta vardır. Buna askeriye ve hariçten gelen vasıtalar dahil değildir. Kabaca bir hesapla 5551 vasıtaya bir trafik polisi düşmektedir. Buna mukabil özel kişilere ait park yeri dışında belediye ihale suretiyle işgaliye parası alarak cadde ve sokakları park yeri haline getirmektedir. Bu yüzden vatandaş nerede park edilir, nerede edilmez farkına varmadan arabalarını önüne gelen yere bırakmaktadır. Bu yüzden de trafik arap saçına dönmektedir. 


  5 - 5 numaralı resim Nuruosmaniye, Şeref Efendi Sokak'tadır. Büyük resim 2 haziranda çekilmiştir. Küçük resim ise 28 mayısta... Bu sokak Sirkeci'den gelen araçların Cağaloğlu'ndan Kapalıçarşı'ya sapmaları gereken sokaktır. Ama bu sokaktan geçmek ancak seyyar satıcıların ve sağa sola park etmiş arabaların himmetine kalmıştır.


Milliyet Gazetesi 6 Haziran 1973



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com